سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین افتتاحیه دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان، سه‌شنبه 18 دی‌ با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مینو پدرام دبیر جشنواره و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان این عرصه در تالار آئینه فرهنگستان هنر برگزار شد.

در این مراسم بر خلاف دیگر رویدادهای جشنواره‌ای که سالنی برای سخنرانی مسئولان با هدف برپایی آئین افتتاحیه در نظر گرفته می‌شود، تنها به اجرای موسیقی زنده توسط یک گروه نوجوان، بازدید حضار از آثار منتخب و گپ و گفتی خودمانی میان متولیان برگزاری در جمع علاقه‌مندان اکتفا شد.

تالار آئینه فرهنگستان هنر در سه بخش، میزبانی آثار دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان را بر عهده دارد.

بخش نخست به تعدادی از غرفه‌های برندهای پوشاک نوزادان، کودکان و نوجوانان اختصاص دارد و البته غرفه‌ای هم در زمینه نساجی در آن بین خودنمایی می‌کند.

البته تعداد انگشت شمار این غرفه‌ها، نحوه جانمایی و نمایش تنها معدود آثار آنها نشان از نبود تنوع لازم و کافی در این بخش دارد و رشد کمی و کیفی در مقایسه با سال گذشته در حیطه محصولات برندهای پوشاک نوزاد، کودک و نوجوان دیده نمی‌شود.

بخش میانی تالار آئینه شرایط متفاوتی دارد. طراحی به گواه آثار به نمایش درآمده در این رویداد، چندین گام از خروجی بخش تولید جلوتر است هر چند که باید دید آیا این آثار فرصت عرض اندام پشت ویترین‌های صاحبان برند را خواهند یافت.

نقش و رنگ در آثار برگزیده بخش طراحی موج می‌زند اما یکی از نکات بارز این است که آنچه در طراحی آثار به چشم می‌خورد، صرفاً فانتزی‌های کودکانه ذهن بزرگسالان است و خطوط  آنچنان از قاعده و فرم تبعیت می‌کنند که شاید نتوان مرز مشخصی میان ورود رنگ و طرح به عرصه لباس بزرگسالان با این بخش مشخص کرد.

امروز شاهد آنیم که نقاشی‌های کودکانه، طرح‌‌های ملهم از طبیعت صد رنگ و انیمیشن‌های ایرانی و خارجی در طیف وسیعی از لباس بزرگسالان هم به چشم می‌خورد پس شاید بهتر باشد در زمان طرح زدن برای گروه سنی کودک و نوجوان، سری به دنیای منحصر بفرد آنها زد و ساختارشکنانه مد و لباس را برایشان طراحی کرد.

نکته قابل تأمل دیگر در این بخش، استفاده از مانکن‌های مفتولی و سرد برای لباس‌هایی است که سرشار از گرما و رنگ هستند. تصور تماشای لباس‌ها بر تن آن مانکن‌ها جذابیت بصری ندارد.

بخش دیگر تالار آئینه نیز به چیدمان میز و ابزار مسابقه زنده از ایده تا اجرا اختصاص دارد که طی امروز و روزهای آینده، آثاری را در قالب مسابقه طراحی کرده و ارائه خواهند کرد.

به هر روی دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان پس از گذشت ماه‌ها از برگزاری نخستین دوره آن، توانسته است اهمیت این بخش را به گونه‌ای تبیین کند که ظرفیت‌های گسترده در جامعه کودک و نوجوان ایرانی بسیار گسترده است و حضور پررنگ برندهای خارجی در بازار ایران می‌تواند تهدیدی بزرگ برای سرنوشت صنعت پوشاک کشور محسوب شود.

دومین جشنواره ملی طراحی لباس  و پارچه کودک و نوجوان از ۱۸ تا ۲۲ دی‌ماه ساعت ۱۰ الی ۱۹ با شعار "از کودکی خوب بپوشیم" در تالار آئینه فرهنگستان هنر واقع در خیابان ولیعصر، نرسیده به خیابان طالقانی، برگزار می‌شود.