سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست خبری دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان، شنبه 15 دی‌ماه 97 با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد، مینو پدرام دبیر جشنواره، سومبات هاکوپیان رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان پارچه و لباس و جمعی از اعضای شورای سیاست‌گذاری و هیئت داوران برگزار شد.

هاکوپیان در ابتدای این نشست خبری، با اشاره به اینکه مسئولیت برپایی این رویداد بر عهده انجمن طراحان پارچه و لباس است اظهار داشت: دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان با همکاری و همراهی یک تیم متخصص برگزار شده و امید است که برای آینده کشور مفید باشد.

او با اشاره به اصالت شعار جشنواره و عنوان "از کودکی خوب بپوشیم" گفت: لازم است این حس نیاز را در کودکانمان به وجود آوریم و با توجه به ظرفیت‌های گسترده تاریخی و جغرافیایی، عرق ملی را در کودکانمان بیدار کنیم. در این راستا لازم است که از هم‌اکنون دولتمردان به بخش خصوصی اعتماد کنند و در این عرصه، سپردن برگزاری دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان به بخش خصوصی را به فال نیک می‌گیرم.

رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان پارچه و لباس تصریح کرد: ایرانیان در طول تاریخ و به ویژه طی قرن اخیر نشان دادند که توانمندی‌های بسیاری دارند پس همانطور که علی‌رغم تمام بی‌مهری‌ها به صنعت فرش، هر ایرانی به داشتن فرش دست‌باف در خانه‌های خود افتخار می‌کند پس امیدواریم در آینده این حس خوب در عرصه مد و لباس نیز برای هر ایرانی ایجاد شود.

 

نیازمند همراهی بخش خصوصی هستیم

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این نشست خبری به سیاست‌های مهم کارگروه از زمان تأسیس و آغاز به کار اشاره کرد و گفت: بنا داریم تا از ظرفیت‌های غیردولتی و تشکل‌های خصوصی بهره گیریم و در همین راستا، اجرای دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان را به انجمن طراحان پارچه و لباس ایران سپردیم و معتقدیم اگر قرار است پیشرفتی حاصل شود، نیازمند همراهی بخش خصوصی هستیم.

قبادی افزود: استقلال و تخصصی کردن فعالیت‌های مد و لباس کشور از دیگر اهداف ما بوده و در این بین حجم قابل توجهی از مصرف گروه‌های کالایی در بخش کودک و نوجوان است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه با انتقاد از روند همراهی سایر دستگاه‌ها و نهادها با جریانات مد و لباس کشور اذعان داشت: در برخی موارد شاهد مقاومت‌هایی نیز از سوی بخش‌های مختلف بوده‌ایم.

او با تأکید بر عملکرد نامطلوب و ناکافی حوزه بهداشت و درمان در زمینه تأمین لباس کودکان و نوجوان اظهار داشت: در حالی که یکی از عوامل مهم ایجاد سرطان در افراد به مقوله لباس مربوط می‌شود، لازم است به مشکلات زیستی و بهداشتی ناشی از پوشاک در گروه‌های سنی مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان توجه کرد.

نشست خبری دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان

قبادی با تأکید بر ایجاد زیرساخت‌های تأمین ملزومات سبک زندگی در برنامه ششم توسعه تأکید و تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های کشور، به شکل شرعی و عرفی مسئولیت اجتماعی نسبت به این جریان دارند و در همین فرصت بر این نکته تأکید می‌کنم که کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، پولی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت ندارد و در تمام این سال‌ها اگر توفیقی حاصل شده، مدیون همکاری‌ها و مشارکت‌ها هستیم.

او افزود: ما در حوزه لباس کودک و نوجوان نیازمند برنامه‌ریزی‌های کلان در کشور هستیم. امروز 20 برند فعال در این زمینه در کشور مشغول به فعالیت هستند اما همچنان حجم نیاز بسیار قابل توجه و بالاتر از تعداد برند در سطح کشور است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تأکید بر لزوم تبیین نقش لباس در کتب درسی بیان کرد: از آنجا که آئین نامه برگزاری نمایشگاه لباس دانش‌آموزی در بند 7 شرح وظایف وزارت آموزش و پروش قید شده است، برپایی نمایشگاه و مسابقه طراحی لباس در حوزه دانش‌آموزان به زودی تصویب می‌شود و امیدواریم در ادامه مسیر هر مدرسه یک طراح لباس را در کنار خود داشته باشد تا بتوان از تمامی ظرفیت‌های تاریخی و جغرافیایی مناطق مختلف کشور در این زمینه بهره گرفت.

بالغ بر 500 اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شد

مینو پدرام دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان نیز در سخنانی به رشد 30 تا 35 درصدی آثار رسیده به دبیرخانه دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: سال گذشته 375 اثر به دبیرخانه رسید اما در این دوره بالغ بر 500 اثر واصل شد که البته بخش عمده آثار به حوزه طراحی لباس اختصاص داشت.

او دیگربار بر لزوم نگاه تخصصی به جریان طراحی لباس برای نوزادان، کودکان و نوجوان اشاره کرد و اذعان داشت: هر چند که بحث توجه به برند در این حوزه کمتر مطرح است اما بیشترین واردات پوشاک نیز به لباس کودک و نوجوان اختصاص دارد که این میزان به 40 درصد از کل واردات رسیده است.

پدرام با تأکید بر موضوعاتی همچون روانشناسی، بهداشت و ایده‌آل گرایی در امر پوشش فرزندان بیان کرد: لباس دارای ابعاد فرهنگی است و در زمینه کودک و نوجوان، این دغدغه افزایش می‌یابد به همین دلیل امیدواریم که در آینده نزدیک، ایام برگزاری جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان درباره بخش‌های مختلف جشنواره گفت: بخش اصلی این رویداد به نمایش آثار منتخب رسیده به دبیرخانه جشنواره اختصاص دارد که توسط هیئت داوران برای عرضه معرفی شده‌اند. بخش ویترین ملی به نمایش محصولات برخی از برندهای مطرح در حوزه لباس کودک و نوجوان اختصاص یافته و مسابقه زنده طراحی با حضور 20 گروه 4 نفره، بخش دیگر این رویداد است.

در ادامه این نشست به طرح مطالبی از سوی اعضای شورای سیاست‌گذاری و هیئت داوران جشنواره شامل ملاک‌ها داوری، لزوم همراهی بخش علمی دانشگاهی با جشنواره، لزوم اتصال میان طراحان و تولیدکنندگان در جشنواره و ایجاد فرصت بحث و تبادل نظر میان هر دو گروه، لزوم توجه بیشتر به حوزه طراحی پارچه برای گروه سنی کودک و نوجوان، لزوم توجه به تولید انبوه آثاربرگزیده این رویداد و خرید طرح‌های برگزیده توسط تولیدکنندگان و برداشتن گام‌های جدی در راستای اشتغال و کارآفرینی فعالان این عرصه اشاره شد.

دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان با شعار "از کودکی خوب بپوشیم" از ۱۸ تا ۲۲ دی‌ماه 97 در تالار آیینه فرهنگستان هنر واقع درخیابان ولیعصر، نبش خیابان طالقانی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند طی این روزها از ساعت 10 تا 19 از آثار به نمایش درآمده بازدید کنند.