سرویس مد و لباس هنرآنلاین: "فردای فیلترینگ اینستاگرام چه اتفاقی می‌افتد؟" محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این پرسش را در حاشیه جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه 12 دی‌ماه و پس از طرح مجدد فیلترینگ تلگرام از سوی معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور این‌گونه عنوان کرد:

"من متن صبحت‌های معاون دادستان را نخواندم و صبح امروز در دولت از تیتر اخبار متوجه این موضوع شدم. فرض بر این که حرف‌های معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور درست است و وی اختیار قانونی برای فیلترینگ اینستاگرام دارد، این سؤال پیش می‌آید بعد از این قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این را برای مردم روشن کنند و دو قطبی فیلترینگ یا مخالفت با فیلترینگ را درست نکنند. برای مردم بگویند از فردای فیلترینگ اینستاگرام در کشور در زندگی مردم، حاکمیت و کاهش جرایم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در این زمینه باید جمع بندی عقلایی شود."

کمتر ایرانی است که با شبکه اجتماعی اینستاگرام آشنایی نداشته باشد و با اهداف خاص، صفحه‌ای مشخص برای خود دست و پا نکرده است. شرکتی که از زمان تأسیس در سال 2010 میلادی به سرعت در سراسر جهان محبوب شد و برای مؤسسان خود سودآوری حیرت‌انگیزی به دنبال داشت.

اینستاگرام در ایران برخلاف سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و دیگر شبکه‌های محبوب دنیا همچنان فیلتر نیست ولی طرح فیلترینگ هوشمند اینترنت روی آن اجرا شده ‌است. روز ۱۰ دی ۱۳۹۶ این شبکه اجتماعی به همراه تلگرام از دسترس کاربران ایرانی خارج شد و پس از چند روز دوباره رفع فیلتر شد.

اما به تازگی و برای چندمین بار طرح فیلترسازی اینستاگرام روی میز دادستانی کل کشور قرارگرفته است و این در حالی است که بسیاری از عرصه‌های علمی، فرهنگی و هنری کشور به ویژه مد و لباس از زمان ظهور این شبکه اجتماعی، زمینه معرفی و تبلیغ محصولات و ابداعات خود را فراهم آورده‌اند.

طی سال‌های اخیر، رسانه درصد قابل توجهی از فعالان عرصه مد و لباس همین اینستاگرام است که به دلیل نبود مابازایی دیگر از نوع وطنی، توانسته‌اند هم در ایران و هم در خارج از کشور به معرفی خود و هویت هنرشان اقدام کنند.

به واقع فردای فیلترینگ اینستاگرام و حال و روز فعالان مد و لباس ایران چه می‌شود؟ آیا آنانی که برای فیلتر کردن این شبکه اجتماعی برنامه دارند به این موضوع اندیشیده‌اند که در سال‌های اخیر، جوانان هنرمندی که راهی جز فضای مجازی برای فروش هنر خود ندارند، چگونه تاوان این تصمیم‌گیری را پس خواهند داد؟