سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هتل انقلاب تهران به مدت 15 هفته میزبان برترین‌های دو دوره کارگاه آموزشی مد، بازاریابی دیجیتال و برندسازی است که به همت مؤسسه مد و هنر "آرتا" با حضور در ورکشاپ‌های تخصصی حوزه مد و لباس، روند آموزش از طراحی تا مارکتینگ این عرصه را پشت سر گذاشته و اکنون برای حضور در بخش خارج از مسابقه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر آماده می‌شوند.

امیر عمادالسلام اسکویی مدیرعامل مؤسسه مد و هنر "آرتا" و غزال بهمنی به‌عنوان رئیس هیئت مدیره این مؤسسه، مسئولیت هدایت و آماده‌سازی این 22 طراح را بر عهده دارند و تعدادی دیگر از استادان بنام نیز با حضور در 15 جلسه کارگاه آموزشی، نکات مهم برای طراحی مؤثر، تولید موفق و برندسازی معتبر را برای آن‌ها شرح می‌دهند.

با حضور در محل برگزاری این کارگاه آموزشی، در جریان اشتیاق و انگیزه این طراحان قرارگرفته و با تعدادی از آن‌ها به گفت‌وگو نشستیم.

لیلی نوری با 18 سال سن جوان‌ترین عضو این گروه است که به‌تازگی برندی مشترک با نام آن‌ها به ثبت خواهد رسید و نسل جدیدی از طراحان لباس را معرفی خواهد کرد.

او دوره دبیرستان را با تحصیل در رشته گرافیک پشت سر گذاشته و به‌واسطه علاقه بسیار به عرصه طراحی لباس، ضمن آشنایی با دوره‌های آموزشی مؤسسه مد و هنر "آرتا"، کسب آموزش در این حوزه را آغاز کرده و با توجه به حضور او در میان 22 طراح لباس و پیشرفتی که به قول خود و مربی او حاصل شده، آینده درخشانی در دنیای مد و لباس پیش روی اوست.

نوری به خبرنگار هنرآنلاین می‌گوید که کشور ایران سراسر منبع الهام است و از زمانی که روند آموزش طراحی مد و لباس را آغاز کرده، از هر پدیده‌ای در پیرامون خود الهام می‌گیرد، تصمیم دارد بیش از هر زمان دیگری کتاب بخواند و برای تماشای تاریخ کنجکاو باشد.

نویده زینالی مسن‌ترین عضو در میان طراحان بوده و می‌گوید به گفته غزال بهمنی، مربی و رئیس هیئت مدیره مؤسسه "آرتا" اعتبار این دوره آموزشی است.

زینالی در گفت‌وگویی اظهار داشت که زمانی یک واردکننده لباس به ایران بوده و از هر کشوری که فرهنگی نزدیک و مشابه کشور ما داشته، انواع لباس و ملزومات آن را برای فروش به ایران وارد کرده است.

او پس از مدت‌ها از این رویه خسته شده و پس از بررسی و تحقیق، ضمن آشنایی با کارگاه‌های آموزشی مد، بازاریابی و برندسازی و استادان این بخش‌ها، برای فعالیت جدی و طراحی و تولید انبوه دورخیز کرده است.

زینالی به نقل از جمله‌ای در صفحه امیر عمادالسلام اسکویی گفت که بیشتر دیده شدن حق تمام اعضای این گروه است و امروز پس از گذراندن چندین دوره آموزشی و قرار گرفتن در پروسه آماده‌سازی برای ارائه کالکشن "مکران" در جشنواره فجر، بنا دارد تا در کشور خود با تکیه بر مد اصیل ایرانی و پارچه‌های ناب وطنی مدسازی کند.

photo_2018-12-24_13-00-07

مینا پورمحمد فارغ‌التحصیل عمران از دیگر اعضای گروه 22 نفره طراحی لباس برای ارائه کالکشن "مکران" در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر است که به دلیل اشتغال پدرش در عرصه نساجی، از کودکی با دنیای مد و لباس آشناست.

پورمحمد می‌گوید زمانی برای کسب آموزش طراحی فشن، قصد خروج از ایران را داشته اما امروز و با گذشت چندین ماه از حضور در دوره‌های آموزشی مؤسسه مد و هنر "آرتا"، مصمم است تا در ایران بماند، آموزش‌های لازم و کافی را به دست آورد، از هر اتفاقی در جهان هستی برای طراحی مدی بهتر و زیباتر الهام بگیرد و به فلسفه مخفی در پس از هر عنصری در چرخه مد و لباس پی برد.

او معتقد است انتخاب موضوع "مکران" برای ارائه کالکشن در جشنواره فجر نشان می‌دهد که پیرامون ما سرشار از سوژه‌های ناب برای الهام گرفتن است پس باید با دقتی بیشتر در جغرافیای ایران، هر داشته‌ای را به‌عنوان منبع الهام طراحی مد و لباس قرار داد.

عطیه امیرحسینی فارغ‌التحصیل حسابداری از دیگر هنرجویان است که پس از 12 سال فعالیت مستمر در این عرصه، به دلیل تنش‌ها و بحران‌های اقتصادی به وجود آمده در ایران خود را بازخرید کرده و به سراغ علاقه خود یعنی دنیای مد و لباس رفته است.

او در ابتدا تصمیم داشته است به سراغ تولید تک و مزون‌داری برود، اما پس از سپری کردن دوره‌های آموزشی مد، بازاریابی دیجیتال و برندسازی، بنا دارد تنها در مسیر تولید انبوه گام بردارد و حتی فعالیت خود را در ابعاد بین‌المللی گسترش دهد.

امیرحسینی می‌گوید اگر برخی معتقدند هر 100 شاخه گل رز که وارد ایران شود، قیمتش برابر با یک بشکه نفت است، ما فعالان حوزه مد و لباس هم باید به این نکته ایمان داشته باشیم که هر 10 لباس برابر با یک بشکه نفت بوده پس با وجود تاریخ و جغرافیای منحصربه‌فرد ایران، لازم است که با مطالعه بیشتر و تلفیقی از رویکرد ملی و دینی، جایگاه خود را در صنعت مد اسلامی پیدا کرده و چشم‌انداز ایران 1400 باید این‌گونه باشد که در آن سال بتوانیم صادرکننده مد به جهان باشیم.

آیدا ثابت نیز به‌عنوان یکی دیگر از هنرجویان اذعان داشت که پس از 6 سال فعالیت در این عرصه با مؤسسه مد و هنر "آرتا" آشنا شده و تجربیاتی که در این مدت کوتاه به دست آورده است، باید سال‌ها می‌گذشت که نصیب هر یک از طراحان می‌شد و در حقیقت آن‌ها ره صد ساله را در یک شب طی کرده‌اند.