سرویس مد و لباس هنرآنلاین: قدمت صنایع دستی در اصفهان به قدمت تاریخ باشکوه این جغرافیا است و این استان با دارا بودن حدود 200 رشته اصیل بومی، یک سوم صنایع دستی جهان و دو سوم صنایع دستی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

چه‌بسا بخش گسترده‌ای از نمادهای فرهنگی و نحله‌های فکری تمدن اصفهان و تحولات ایجاد شده در آن، بر این صنایع دستی نقش بسته و در این میان پارچه و لباس زبان رسای اوضاع فرهنگی و اجتماعی دوره‌های مختلف تاریخی در این منطقه است.

صنایع دستی اصفهان و در آن بین طراحی پارچه و انواع بافت و همچنین طراحی و دوخت لباس و صنعت نساجی در طول قرن‌های متمادی به عنوان نماینده هنر اصیل مردم اصفهان مطرح شده و از این رو اگر اصفهان را مهد طراحی پارچه در ایران بنایم، پر بیره نگفته‌ایم.

از آنجایی که بازتاب‌های فرهنگی صفویه بر بستر اجتماع معاصر همچنان نمایان است, بنابراین مطالعه تن‌پوش بانوان صفویه در اصفهان و صدور آن به دیگر شهرها و کشورها می‌تواند رمزگشای نکات ارزشمندی از تاریخچه مد و لباس در اصفهان باشد.

با عبور از بازارهای قدیمی اصفهان، گردشگران خارجی و داخلی زیادی را در حال خرید و جست‌وجو صنایع دستی این منطقه می‌بینیم و بی‌دلیل نیست که استان اصفهان با 104 اثر صنایع دستی دارای نشان اصالت یونسکو و مقام اول کشور را در این زمینه دارد.

با این همه و علی‌رغم برپایی رویدادهای مختلف حوزه صنایع دستی در استان اصفهان اما به‌تازگی قرار است محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان، میزبان یک رویداد تخصصی در حوزه مد و لباس باشد.

نخستین نمایشگاه هنر صنعت مد و لباس از 9 تا 11 اسفندماه 97 در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برپا می‌شود که شاید کمی دیر اما به هر روی اهمیت تولید و عرضه صنایع دستی هنرمندان اصفهان را بیش از پیش بر مسئولان فرهنگی این منطقه گوشزد می‌کند.

photo_2018-12-11_20-03-14