سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هفته پژوهش همه ساله در تقویم ملی کشورمان، مهمان آذرماه است و امسال نیز با شعار "پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌‍آفرین در خدمت تولید ملی" از 24 تا 28 ماه پایانی فصل پاییز با عناوینی همچون "پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه"، "پژوهش، فناوری و رسانه"، "پژوهش، فناوری و چالش‌های ملی"، "پژوهش، فناوری و علوم انسانی و هنر"، "پژوهش، فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی و "پژوهش فناوری و تعاملات بین‌المللی" در مسیر بزرگداشت قرار گرفته است.

در میان سایر عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، هنر صنعت مد و لباس هم از این امر مستثنا نیست و چه‌بسا به‌واسطه قرار داشتن این مقوله در میان اقلام مرتبط با نیازهای اولیه تمام جوامع، نیاز به پژوهش در این باب بیش از بسیاری دیگر از این حوزه‌ها احساس می‌شود.

این نیاز آنجایی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که پیروی از الگوها و مدهای غربی و پوشیدن لباس‌هایی با نشان‌هایی به دور از هویت ایرانی، نمی‌تواند به ما شخصیت بخشیده و موجب پیشرفت و رشد ما شود.

عوامل اصلی موفقیت در تمامی زمینه‌ها، خودباوری، اعتمادبه‌نفس و پایبندی به اصول اعتقادی و ارزش‌های اخلاقی است اما طبعاً پژوهش علمی و دانشمندانه به ایجاد زیرساخت‌های شخصیتی ما مبتنی بر الگوهای فرهنگ اصیل این مرزوبوم کمک کرده و در کنار دیگر مؤلفه‌ها، عرصه مد و لباس را از بحران هویت و دور شدن از اصالت فرهنگی دور می‌سازد.

تفکری که ذهن و روح را بر بدن مقدم می‌شمارد و سعادت را نه درگرو مصرف بیشتر و کالا پرستی بلکه در خدمت به خلق می‌داند و در همه‌چیز و ازجمله در مصرف، تعادل و حافظه تاریخی را توصیه می‌کند که تکثیر این حافظه تاریخی بدون شک مستلزم پژوهش است, پژوهشی که هرچند بسیاری از زیادی هزینه‌ها گله‌مند هستند اما سرمایه و زیربنای تمام حرکات روبه‌پیشرفت است.

جدایی فرد از متن اجتماع و ارزش‌های حاکم در آن زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که بخش علمی دانشگاهی، به دور در نظر داشتن چارچوب‌های نظری و آکادمیک نه‌تنها چالش‌های ملی را در این حوزه نظر ندارد بلکه با کم‌سوادی از پیشینه فرهنگ و تمدن خود، به سمت ارزش‌ها، هنجارها و فرهنگ جوامعی سوق پیدا می‌کند که نه‌تنها مطابق با نیاز مردم ما نیستند بلکه بویی از عناصر زیبایی‌شناختی منطبق با جغرافیا و صنایع دستی اصیل ایرانی نبرده‌اند.

در این میان، نهاد‌های مختلفی همچون مرکز اسناد پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از مراکز آرشیوی با وظایف ملی در کشور هستند که در راستای فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و به‌منظور ارائه خدمات به پژوهشگران و علاقه‌مندان، فعالیت می‌کند که این امر نشان از مهیا بودن مقدمات لازم برای پژوهش‌های فرهنگی و هنری در کشور را دارد.

امید است جامعه فعال در حوزه مد و لباس با درک اهمیت پژوهش در کشور به افزایش منابع اطلاعاتی درباره مد و لباس ایرانی به‌عنوان میراثی فرهنگی کمک کرده و با رویکرد تاریخ‌ساز و هویت‌مدار، معرف مد ایرانی در عرصه‌های جهانی باشند.