سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین اختتامیه نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس "سی‌پال" عصر روز جمعه 23 آذرماه با حضور سهیلا (چیا) جبری مدیر جشنواره، خاتون شهبازی دبیر، اعضای هیئت داوران و جمعی از طراحان، تولیدکنندگان، استادان دانشگاه، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های هنری، صنعتگران و کارآفرینان عرصه مد و لباس در مجتمع فرهنگی هنری آسمان برگزار شد.

این جشنواره از سوی بخش خصوصی فعال در حوزه مد و لباس و تنها با حمایت معنوی بخش دولتی برگزار شد و حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ولی‌الله شجاع‌پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سجادمحمد یارزاده دبیر کل مجمع جهانی شهر‌های اسلامی و مدیرعامل مجتمع فرهنگی هنری آسمان، سیدغلامرضا کاظمی‌دینان رئیس انجمن روابط عمومی ایران، هومن زنگنه رئیس انجمن خیرین کارآفرین کشور و مدیرعامل هلدینگ بین‌المللی زرین، مهدی صفایی کارآفرین برتر کشور در چندین سال متمادی از جمله مهمانان این مراسم بودند.

به شخصیت واقعی فرهنگی ایرانی بازگردیم

سجادمحمد یارزاده دبیر کل مجمع جهانی شهر‌های اسلامی و مدیرعامل مجتمع فرهنگی هنری آسمان در آغاز این مراسم با سخنانی از میزبانی نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس "سی‌پال" ابراز خرسندی کرد و گفت: در این رویداد ظرفیت‌های بسیاری خوبی به لحاظ فرهنگی و هنری مشاهده شد که به‌نوعی معناگر توسعه پایدار و درون‌زا است.

او به اشاره به تخصص خود در زمینه معماری بر مشابهت‌های میان دو حوزه لباس و معماری تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که با تشکیل یک کلونی مشترک بتوان به معرفی ظرفیت‌های هر دو حوزه و اشتراکات میان آن دو پرداخت چرا که لباس و معماری نشانه شخصیت مردم این مرز و بوم است و باید تلاش کرد به شخصیت واقعی فرهنگی ایرانی بازگردیم.

دبیر کل مجمع جهانی شهر‌های اسلامی و مدیرعامل مجتمع فرهنگی هنری آسمان به بحران فعلی میان سنت، مدرنیته و پست‌مدرنیسم اشاره کرد و گفت: باید از الگوهای خودمان بهره گیریم و برای این عرصه‌ها زبانی بین‌المللی پیدا کنیم. امروز طراحان لباس ایرانی در حوزه مهندسی لباس کار سختی را پیش رو دارند چرا که لباس نیز مانند معماری دارای نظام مهندسی بوده، هر دو استاتیک را می‌بینند، نیازمند دانش نشانه‌شناسی هستند و باید مکمل یکدیگر در مسیر توسعه جهانی گام بردارند.

"سی‌پال" نمره قبولی را گرفته است

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در سخنانی با تقدیر از تلاش‌های برگزارکنندگان نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس "سی‌پال" گفت: آزمون بسیار مهمی را پشت سر گذاشتیم و تبریک می‌گویم که این رویداد با تلاش فرزندان ایران‌زمین و بدون کمک بخش دولتی و یا نهاد عمومی شکل گرفت و امیدوار هستیم به‌زودی شاهد ثمربخشی این نهال جدید در عرصه مد و لباس باشیم.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره

قبادی با تأکید بر اینکه "سی‌پال" نمره قبولی را گرفته است اظهار داشت: این اعتماد را به دوستان کردیم تا این رویداد همه‌جانبه را در حوزه مد و لباس برگزار کنند و در مجموع و صرف نظر از نقدهایی که ممکن است به هر رخدادی وارد باشد اما امروز اتفاق بزرگی را در عرصه مد و لباس شاهد هستیم.

سهیلا (چیا) جبری مدیر جشنواره و رئیس مؤسسه هنری "چیامد" هم در سخنانی کوتاه اذعان داشت که از تمام کسانی که کمک کردند تا "سی‌پال" به "آسمان" زعفرانیه رسد تقدیر می‌کنم و می‌خواهم بگویم هر جا اتفاق مهمی می‌افتد، پای یک زن و مادر در میان است.

"سی‌پال" با پشتوانه و اندوخته سی سال تجربه و خون جگر خوردن رقم خورد

خاتون شهبازی دبیر نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس "سی‌پال" از دیگر سخنرانان این مراسم بود با تقدیر از حضور و حمایت گرم فعالان مد و لباس و تشریح برنامه‌های این رویداد از زمان اعلام فراخوان تا به امروز گفت: "سی‌پال" با پشتوانه و اندوخته سی سال تجربه و خون جگر خوردن مدیریت مؤسسه "چیامد" رقم خورد و تلاش کردیم تصویر بهتری از فرهنگ و هنر ایرانی را در این عرصه به معرض نمایش گذاریم.

شهبازی اظهار داشت: پشتوانه‌های فرهنگی ایران قابلیت به‌روزرسانی را دارند و امیدواریم با انسجام، برنامه‌ریزی و استراتژی خاص آینده بهتری را در عرصه مد و لباس رقم زنیم.

دبیر نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس "سی‌پال" با اشاره به اینکه اگر قرار باشد تکرار مکررات اجدادمان باشیم هیچ اتفاقی رقم نخورده است بیان کرد: افتخار می‌کنم که در راستای برپایی این رویداد با جوانانی آشنا شدم که در سراسر ایران دریایی از خلاقیت هستند؛ امروز مقطع تازه‌ای را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم این عشق و علاقه را جهانی کنیم و با محوریت توسعه پایدار و کارآفرینی آینده بهتری را برای این حوزه رقم زنیم.

شهبازی به ارسال چهار هزار اثر به این جشنواره در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: هدف "سی‌پال" توسعه کارآفرینی و ایجاد ثبات و حرکت هر روزه و مداوم در این حوزه است و اگر "سی‌پال" بتواند به رونق کار طراحان کمک کند، اتفاق بسیار خوب و مهمی رقم خورده است.

قول تأسیس موزه مد و لباس از زبان معاون شهردار تهران

ولی‌الله شجاع‌پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سخنانی با تأکید بر لزوم همراهی هر چه بیشتر شهرداری با عرصه مد و لباس اسلامی ایرانی، قول تأسیس موزه مد و لباس را در منطقه‌ای درخور به فعالان این حوزه در آینده نزدیک داد و بنا شد دومین جشنواره مد و لباس "سی‌پال" در مجموعه برج میلاد با ظرفیت میزبانی بیشتر برگزار شود.

تأکید بر لزوم پیشرفت طراحان لباس در حوزه انواع دوخت و دوز

فاطمه نسرین کاتب مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر نیز در سخنانی، پشتکار، دانش‌افزایی و عشق را رمز موفقیت در حوزه مد و لباس دانست و بر لزوم پیشرفت طراحان لباس در حوزه انواع دوخت و دوز در سایه توجه به آداب‌ورسوم و سنت‌های ایرانی تأکید کرد.

صنعت ما با وام‌های 30 و 40 درصدی نابود می‌شود

هومن زنگنه رئیس انجمن خیرین کارآفرین کشور و مدیرعامل هلدینگ بین‌المللی زرین دیگر سخنران این مراسم بود که با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری در راستای کارآفرینی در مسیر اقتصاد مقاومتی، بسیاری از سیاست‌های کشور را در بخش دولتی برای عرصه تولید خانمان‌سوز دانست و گفت: با وام‌های 30 و 40 درصدی، صنعت ما نابود می‌شود و دیگر حرفی برای رقابت با دیگر کشورها نخواهیم داشت.

زنگنه، مدیران ناکارآمد در تمامی بخش‌ها به‌ویژه صنعت، فرهنگ و هنر را به داعشی تشبیه کرد و افزود: این‌ها جان و مال و آبروی تولیدکننده را از او می‌گیرند.

در ادامه این مراسم، بیانیه هیئت داوران در بخش‌های طراحی زیورآلات، طراحی کیف و کفش و طراحی لباس قرائت شد و برگزیدگان در هر بخش معرفی شدند. همچنین از قمر امامی و افسانه مدیر امانی نیز به‌عنوان دو پیشکسوت طراحی پارچه و لباس تجلیل شد.