به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و ستاد اطلاع رسانی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در نشست هم‌اندیشی طراحان و تولیدکنندگان با "عنوان کارگاه توجیهی بخش طراحی لباس (کالکشن) ویژه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر" که روز دوشنبه ۱۹ آذرماه از ساعت ۱۵ الی 18 در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد، افزود: هشتمین جشنواره مد و لباس فجر امسال با اعمال تغییرات اساسی به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود یکی از این تغییرات، "مجموعه‌سازی" آثار طراحان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کارآموزان و هنر آموزان مد و لباس کشور برابر با دانشجویان و جویندگان علم در مراکز علمی آموزشی کشور است، تصریح کرد: ما باید با ارائه طرح‌های با هویت، به نیاز روز جامعه پاسخ بدهیم و در مسیر کاربردی شدن طراحی لباس گام برداریم. البته برای ماندن در عرصه طراحی مد و لباس باید حرفه‌ای‌تر عمل کنیم و برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها، ما را به سمت حرفه‌ای‌تر شدن سوق می‌دهد.

قبادی با بیان اینکه کارگروه ساماندهی مد و لباس به کمک طراحان و تولیدکنندگان گام بلندی برای حرفه‌ای شدن طراحی کشور برمی‌دارد، تصریح کرد: دفاع از کیان طراحی کشور وظیفه مهم کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است و مسئولان کارگروه به نیابت از همه طراحان کشور درصدها مکان و برنامه‌های مختلف از طرح‌ها و ایده‌های به ثمر نشسته طراحان کشور دفاع می‌کنند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با دفاع از کیان طراحی کشور قدمی روبه‌جلو برداشته‌ایم، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌های حفاظت از کیان طراحی کشور، پاسخ دادن به نیازهای جامعه و حرفه‌ای‌تر شدن است و یکی از روش‌های حرفه‌ای‌تر شدن پرداختن به مجموعه‌سازی و داشتن مفهوم در طراحی است.

وی با تأکید بر اینکه با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف مد و لباس به سمت حرفه‌ای‌تر شدن پیش خواهیم رفت افزود: از سطحی‌نگری در حوزه طراحی باید پرهیز کنیم و با مجموعه‌سازی باید بتوانیم گام بلندی در جهت حرفه‌ای‌تر شدن برداریم. مجموعه‌سازی به ما کمک می‌کند تا از طراحی صرف مانتو خارج شویم.

وی خاطرنشان کرد: برای ماندن در عرصه طراحی مد و لباس باید حرفه‌ای‌تر عمل کنیم و برگزاری جشنواره‌ها ما را به سمت حرفه‌ای‌تر شدن سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه به‌طور عمومی بسیاری از طرح‌ها، فاقد هویت و مفهوم است، اظهار داشت: طراحان باید بتوانند درباره طرحی که به جشنواره ارائه می‌کنند درباره مفهوم طرح‌های خود توضیح بدهند، یکی از مشکلات اساسی در حوزه مد و لباس این است که طرح‌ها فاقد مفهوم و هویت است، این مشکل نه‌تنها در طرح‌ها بلکه در مراکز آموزشی، دانشگاهی و مؤسسات آموزشی زیر نظر کارگروه ساماندهی فعالیت می‌کنند نیز وجود دارد. بنابراین باید به سمت حرفه‌ای‌تر شدن پیش برویم.

صدیقه پاک‌بین دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز دیگر سخنران این نشست، گفت: برای درخشیدن هویت و فرهنگ تاریخی و غنی کشور ما ایران باید درزمینه مد و لباس قوی‌تر کار کنیم و طرح‌هایی را به تولید انبوه برسانیم که دارای هویت ایرانی و اسلامی باشد.

وی از طراحان و دانشجویان رشته‌های مختلف درخواست کرد آثار با هویتی به جشنواره تحویل بدهند.

عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فجر ادامه داد: اگر طراحان بتوانند در آثار خود از پارچه ایرانی استفاده کنند و طرح‌های بومی و عمیقی ارائه دهند این امر برای آن‌ها یک امتیاز ویژه در نظر گرفته می‌شود و در داوری آثار نیز تأثیر خواهد داشت.

پاک‌بین با اشاره به موضوع هشتمین دوره برگزاری مد و لباس فجر خاطرنشان کرد: موضوع مکران یک موضوع بکر و ناب است که طراحان برای شناساندن این منطقه زیبا و خاص کشور پهناور ایران به جهانیان می‌توانند از جانوران و گیاهان نایاب این مکان به‌عنوان المان‌هایی برای طراحی لباس استفاده کنند و از طریق لباس، این منطقه را به جهانیان معرفی کنند.

در حاشیه برگزاری نشست هم‌اندیشی طراحان و تولیدکنندگان، کارگاه آموزشی و توجیهی طراحی لباس، برای دانشجویان و طراحان و مزون داران برگزار شد و شرکت‌کنندگان درباره موضوع جشنواره که مکران نام‌گذاری شده است به بحث و تبادل نظر پرداختند.

نشست هم‌اندیشی طراحان و تولیدکنندگان با عنوان کارگاه توجیهی بخش طراحی لباس (کالکشن) ویژه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و به همت موسسه مد و لباس ققنوس، با حضور مزون داران، پیشکسوتان عرصه مد و لباس، طراحان، تولیدکنندگان، دانشجویان رشته‌های مختلف طراحی و اساتید دانشگاهی عصر روز دوشنبه ۱۹ آذرماه سال جاری در مرکز بین‌المللی رایزن برگزار شد.