به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، انسیه زاهدی دبیر بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با بیان اینکه شورای راهبردی مجوز برگزاری بخش علمی جشنواره مد و لباس فجر را صادر کرده است، گفت: پس از گرفتن مجوز، یکی از برنامه‌های بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر این است تا این بخش را قبل از شروع برگزاری جشنواره هشتم فعال کنیم به همین منظور نشست‌هایی را تاکنون برگزار کرده‌ایم تا مقالات علمی دانشگاهی حوزه صنعت پوشاک به‌صورت یک کنفرانس بین‌المللی با موضوع طراحی و تولید منسوجات و پوشاک و با رویکرد توسعه پایدار در جشنواره مد و لباس فجر ارائه شود.

او با بیان اینکه هفته اول تا پنجم دی‌ماه، هفته نوآوری در صنعت مد و پوشاک نام‌گذاری شده است، گفت: بخش علمی، دانشگاهی هشتمین نمایشگاه بین‌المللی مد و لباس فجر هفته اول تا پنجم دی‌ماه را به‌عنوان هفته نوآوری در صنعت مد و پوشاک با رویکرد فرهنگ برنامه‌ریزی کرده است. نام‌گذاری‌های انجام‌شده برای روزهای هفته فناوری بر اساس همکاری بخش‌های مختلف بوده است.

زاهدی اظهار داشت: نزدیکی دانشگاه و صنعت با بازارهای داخلی، دولت و رسانه‌ها در بحث پوشاک با رویکرد فرهنگی از اهداف هفته نوآوری در صنعت مد و پوشاک است. رسانه و هریک از ارگان‌ها به‌عنوان چالش‌های جمعی، می‌توانند تأثیر بسزایی در فرهنگ‌سازی جامعه در حوزه مد و لباس داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) تصریح کرد: رویکرد اصلی در مسئله پوشاک این است که جامعه دچار تغییر و تحول فرهنگی در مسئله پوشش شود.

وی با اشاره به بخش جواهرات هشتمین جشنواره مد و لباس فجر، بیان کرد: بخش جواهرات در جشنواره مد و لباس فجر به‌عنوان ملحقات لباس مطرح می‌شود به همین منظور روزهایی به این بخش در ایام برگزاری نمایشگاه اختصاص داده شده است. معرفی کارآفرینانی که ایده‌های خود را تجاری کرده و برند سازی در بخش زیورآلات داشته‌اند به علاقه‌مندان این حوزه از برنامه‌های این بخش است.

زاهدی با اشاره به اینکه یک روز در هفته نوآوری هشتمین جشنواره مد و لباس فجر را نیز با نام "لباس اقوام" در نظر گرفته‌ایم خاطرنشان کرد: ایران کشور پهناوری است که قومیت‌ها، نژادها و فرهنگ‌های مختلف با پوشش‌های بسیار زیبا و رنگارنگی دارد، بخش لباس اقوام ایرانی باهدف آشنایی مردم با انواع پوشش‌های اقوام ایرانی نیز در ایام نمایشگاه برپا می‌شود.

او با بیان اینکه لباس اقوام تنها به پوشش بالاتنه و پایین‌تنه ختم نمی‌شود، گفت: لباس اقوام، پوشش دست‌وپا، سربند، دستکش، کفش محلی مخصوص است. دانشگاه شریعتی در ایام برگزاری هشتمین جشنواره مد و لباس فجر کلکسیونی از لباس اقوام ایرانی را در معرض دید عموم قرار خواهد داد. لباس‌های اقوام مختلف ایرانی در طرح و نوع دوخت، نوع برش پارچه و رنگ خاص بوده و نشان‌دهنده فرهنگ‌ها و سلیقه‌های قومیت مختلف ایران است.

دبیر بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در ادامه افزود: در هفته نوآوری چالش‌هایی که در صنعت، بازار، در کلاس‌های درس دانشجویان و اساتید دانشگاه، منسوجات و پوشاک کشور وجود دارد در قالب نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود پژوهشگران و اساتید و اعضای اتحادیه‌های پوشاک در این نشست‌ها ضمن بررسی چالش‌های موجود راهکارهایی را برای رفع مشکلات نیز ارائه خواهند داد. مهم‌ترین نشست با عنوان "یافته‌های نو در پارچه و نانو"برگزار می‌شود.

او درباره دیگر کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، افزود: کارگاه‌های آموزشی در زمینه جواهرات، و چرم و نانو و زیورآلات مدرن برگزار می‌شود. کارگروه تخصصی مد و لباس کودک نیز در بخش علمی و دانشگاهی هشتمین نمایشگاه بین‌المللی مد و لباس فجر حضور خواهد داشت و کارگاه‌های آموزشی نیز در زمینه لباس کودک برگزار خواهد کرد. همچنین دستاوردهای پژوهشی و پایان‌نامه‌ها و تحقیقات علمی دانشجویان در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

زاهدی در پایان یادآور شد: تعامل بین صنعت و دانشگاه باعث می‌شود که بفهمیم صنعت، بازار، جامعه چه چیزی نیاز دارد تا در راستای همین مسئله حمایت از کالای ایرانی کرده و پوشاک مورد نیاز مردم را به تولید انبوه برسانیم و در نهایت باعث رشد و شکوفایی هرچه بیشتر و بهتر صنعت پوشاک کشور شویم. دانشگاه‌ها باید در راستای نیاز صنعت برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.