به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران "ایران مد"، کنفرانس خبری ششمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران روز دوشنبه پنجم آذرماه برگزار شده است.

مجید نامی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با حضور در این نشست گفت: طبق آمارهای موجود 50 درصد پوشاک کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود و اگر موضوع قاچاق پوشاک حل شود و حمایت از کالای ایرانی مطرح باشد به جرات می‌توان گفت که تولید کنندگان داخلی این توانایی را دارند این درصد را افزایش دهند.

نامی با بیان اینکه اتحادیه تولیدات و صادرات نساجی و پوشاک ایران به عنوان پایه‌گذار اصلی برگزاری هر سال این نمایشگاه بوده است، گفت: اولین نمایشگاه پوشاک ایران در سال 1391 با عنوان جشنواره و نمایش توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی شروع به کار کرد و در طول سالهای مختلف با توجه به مشکلات و مسائل مختلفی که صنعت پوشاک با آن درگیر بود، سعی کردیم هر سال این نمایشگاه گسترش یافته و برگزاری آن حفظ شود. سال 1395 که انجمن پوشاک ایران تشکیل شد، این انجمن نیز با عضویت در کمیته برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران، به برگزاری این رویداد مهم در کشور کمک شایانی کرده است. امسال نیز با توجه به تعاملات انجام شده و اتحادیه فروشندگان و تولید کنندگان پوشاک تهران هم به جمع برگزارکنندگان این نمایشگاه پیوسته است. همه دست‌اندرکاران حوزه پوشاک کشور امسال دست به دست هم داده‌اند تا یک نمایشگاه متفاوت و باشکوهی تحت عنوان ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران "ایران مد 97" با محوریت نمایش توانمندی‌های صنعت پوشاک ایران برگزار شود.

او درباره افزایش وسعت فضای نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته، افزود: اولین نمایشگاه پوشاک ایران در سال 1391 به صورت جشنواره، در فضایی به وسعت هزار و ۸۰۰ مترمربع برگزار شد، با افزایش فعالیت هادر حو ه صنعت پوشاک، امسال ششمین دوره برگزاری این نمایشگاه در فضایی به وسعت 6 هزارمتر مربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزارمی شود.

نامی اظهار داشت: درنمایشگاه امسال علاوه برتولیدکنندگان پوشاک و فعالان اقتصادی که درزمینه های مختلف و مرتبط با صنعت پوشاک درایران (درزمینه مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات) فعالیت می‌کنند، هیئت‌ها و نمایندگانی از کشورهای مختلف آسیایی و همسایگان ایران در این دوره حضور دارند تا از نزدیک با توانمندی‌های صنعت پوشاک کشور آشنا شوند و برای سرمایه گذاری در زمینه پوشاک ایران و گسترش بازارهای صادراتی با شرکت‌های مختلف رایزنی کنند. در این بین، کشورهای همسایه بخصوص عراق استقبال خوبی از حضور در نمایشگاه کرده است.

او در زمینه شرکت کنندگان این دوره از برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران نیز افزود: بخش‌های مختلف جامعه چه مصرف کننده و چه توزیع کنندگان و فروشندگانی که درکشور ما وجود دارند همچنین بازارهای صادراتی هدف و کشورهای همسایه که روابط تجاری خوب و زیادی با ایران دارند دعوت شدند تا با حضور در این نمایشگاه از توانمندیهای صنعت پوشاک کشور آگاهی پیدا کنند، امید داریم حضور کشورهای همسایه باعث ایجاد تحول در عرصه صنعت پوشاک کشور شود.

نامی درباره آمار میزان مصرف و تأمین پوشاک درکشور، بیان کرد: طبق آمارهای موجود، بزرگی بازار پوشاک ایران، چیزی حدود 12 میلیارد دلار است. اینکه چه میزان از این بازار را تولید کنندگان داخلی پوشش می‌دهند اختلاف نظر وجود دارد اما به طور کلی طبق آمارهای موجود 50 درصد پوشاک کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود. اگر موضوع قاچاق حل شود و حمایت از کالای ایرانی مطرح باشد به جرات می‌توان گفت که تولید کنندگان داخلی، این توانایی را دارند که این درصد را افزایش دهند.

او درباره واردات پوشاک، گفت: میزان واردات رسمی پوشاک به کشور در سال 1396 که از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران وارد کشور شده است مبلغی بالغ بر 59 میلیون دلار اعلام شد. با توجه به سهم 50 درصدی که تولید داخل دارد، میزان واردات رسمی کشور نسبت به میزان واردات کلی و قاچاق پوشاک بسیار ناچیز است یعنی طبق اعلام رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، میزان قاچاق پوشاک سالانه بین 2.7 تا 3 میلیارد دلار بوده است.

نامی در این کنفرانس به معضل قاچاق پوشاک اشاره کرد و نظر خود را اینگونه بیان کرد: به نظر می‌رسد معضل قاچاق پوشاک به دلیل سود بالایی که دارد حل نشدنی باقی بماند و این معضل باعث شده است که صنعت پوشاک با مشکلات بزرگی مواجه شود.

مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف فروشندگان و تولید کنندگان پوشاک تهران دیگر سخنران این کنفرانس نیز درباره برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران افزود: نمایشگاهی که این دوره با حضور برندهای مطرح و نام آشنای داخلی برگزار می‌شود، محل مناسبی برای خودنمایی کالاهای ایرانی و نمایش توانمندی‌های صنعت پوشاک کشور است. باید از این فرصت‌ها، برای معرفی ظرفیت‌های تولید داخلی و توانمندی‌های پوشاک کشور استفاده کنیم تا این مشکلات مرتفع شود و این صنعت هرچه بهتر در داخل و خارج از کشور شکوفا شود.

او درباره ویژگی‌های صنعت پوشاک کشور نیز اینطور گفت: دولت‌ها درجهان نگاه ویژه‌ای به صنعت پوشاک دارند، در واقع این صنعت جزو پردرآمدترین و پاک‌ترین شغل‌ها به شناخته شده است. صنعت پوشاک کشور یک چهارم هزینه متوسط اشتغال را دارد. در حال حاضر 360 هزار نفر در صنعت پوشاک کشور مشغول به کار هستند، در کوتاهترین زمان ممکن، امکان افزایش اشتغال در صنعت پوشاک کشور به یک میلیون نفر نیز وجود دارد. کشور ترکیه به عنوان کشور همسایه ارزش افزوده و درآمد زایی خیلی خوبی را در صنعت پوشاک دارد. صنعتی که ما به آن بها ندادیم کشور ترکیه از فروش و صادرات آن سود خوبی کسب می‌کند. باید متذکر شوم اگر رسیدگی درستی در صنعت پوشاک شود انجام شود، امکان توسعه و پیشرفت این حوزه وجود دارد که به بازارهای صادراتی ورود پیدا کنیم.

افتخاری با بیان اینکه عدم توجه دولت به صنعت پوشاک و اقتصاد، این صنعت را با بحران جدی مواجه کرده است، اظهار کرد: خطر از بین رفتن 200 هزار شغل وجود دارد، بحران‌های اساسی که امروز با آن درگیر هستیم بحران عدم تأمین مواد اولیه است، مواد اولیه پوشاک باید حداقل چهار ماه قبل از آغاز فصل در کارخانجات تأمین باشد تا تولیدکنندگان بتوانند کار کنند و محصول را به بازار مصرف عرضه کند. اما امسال بحران مواد اولیه از ابتدای سال وجود داشته است. قبل از تحریم‌ها این بحران شروع شده و متاسفانه تاکنون تدبیری در این زمینه اندیشیده نشده است.

عضو اتحادیه صنف فروشندگان و تولید کنندگان پوشاک تهران کمبود نقدینگی، کاهش ارزش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و عدم ترخیص برخی کالاها از گمرک را از دیگر مشکلات صنعت پوشاک عنوان کرد و تصریح کرد: کاهش ارزش پول، بدهی‌های خارجی شرکت‌ها، بحران سرمایه در گردش، عدم امکان مبادلات ارزی با کشورهای مختلف از جمله بحران‌های اساسی است که باید آنها را در مسیر رشد و شکوفایی صنعت پوشاک کشور حل کرد.

به گفته افتخاری، افزایش نرخ ارز باعث شده جنس قاچاق تغییر کند و به جای کالای درجه یک، لباس‌های استوک و با کیفیت پایین‌تر به کشور وارد شود.

حمید عظیمی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران نیز در ادامه این کنفرانس با اشاره به تحریم‌ها خاطرنشان کرد: حال امروزصنعت پوشاک کشور خوب نیست، با توجه به تحریم‌های موجود، صنعت پوشاک کشور در حال حاضر با 10 درصد توان ظرفیتی خود کار می‌کند و جا دارد این ظرفیت با حمایت‌های مسولان در تأمین مواد اولیه و مشکلات موجود برسر راه صنعت پوشاک افزایش یابد. طبق آمارهای موجود حدود 10 هزار واحد صنفی تولیدی در تهران مشغول فعالیت هستند. به جرأت می‌توانم بگویم اگر مواد اولیه تأمین نشود صنعت پوشاک دوام نخواهد آورد دراین صورت است که دیگر از جریان تولید پوشاک، سود خوبی وارد کشور نمی‌شود.

او با اشاره به تولیدات صنعت پوشاک کشور ترکیه، افزود: کشور ترکیه درمقایسه با ایران بدون داشتن نفت، توانسته است اقتصاد خود را با توان صنعت نساجی وصادرات پوشاک حفظ کند، از دولتمردان و مسولان کشور تقاضا داریم مواد اولیه صنعت پوشاک کشور را تأمین کنند تا محصولات تولیدشده توسط کارخانه در فصل معین و مشخص به دست مصرف کننده برسد.

ششمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران "ایران مد ۹۷" ۱۱ الی ۱۴ آذرماه سال جاری از ساعت ۹ الی ۲۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.