سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در فضای دانشگاهی و پیش از زمان جشنواره برگزار می‌شود که دلیل این تصمیم شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به شرح زیر اعلام شده است:

از آنجا که زمان اجرای جشنواره مد و لباس فجر بسیار فشرده است، عملاً فرصتی برای انتقال اطلاعات و یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش‌ها و گسترش مرزهای علم و هنر نمی‌یابد. بر این اساس بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بر آن شده است که در فضای دانشگاهی به کنکاش در محورهای موردنظر بپردازد. بدیهی است این تلاش با کمک همه دانشگاه‌های حوزه پوشاک و منسوجات و سایر بخش‌های دیگر کارگروه، پیش از زمان جشنواره انجام می‌شود.

مینو کریم‌نیا پژوهشگر در حوزه لباس اقوام و مدرس دانشگاه دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به هر روی حوزه پژوهش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در مسیر به ثمر نشاندن تلاش تمامی فعالان حوزه مد و لباس کشور رسالت بسزایی بر دوش دارد.

کریم‌نیا به وظایف خطیر دانشگاه‌ها در راستای اعتلای سطح آموزش و پژوهش تأکید کرد و گفت: بخش علمی دانشگاهی عرصه مد و لباس باید گذشته محور و آینده‌نگر باشد و در عین حال با تکیه بر شرایط حاکم و ظرفیت‌های موجود، نیازسنجی اصولی در بخش‌های متعدد این عرصه را جدی گیرد.

او ادامه داد: لازم است بخش مهمی از بدنه چرخه مد و لباس پژوهشگران به خود اختصاص دهند چرا که تحقیق و پژوهش شرط لازم برای توسعه تمامی فرهنگ‌ها بوده و مادامی‌ که ما شناخت درستی از فرهنگ و تاریخ خود نداریم، نمی‌توانیم در مسیر مؤثر گام برداریم.

این مدرس دانشگاه به کم‌سوادی بسیاری از دانشجویان در ارتباط با پیش‌زمینه‌های علمی و پژوهشی عرصه طراحی پارچه و لباس اشاره و تصریح کرد: تجربه نشان داده است مقالاتی قابلیت کاربردی شدن را دارند که بر مبنای مطالعه و تحقیقات وسیع به ثمر رسیده‌اند و از همین رو اگر قرار است برای پایان‌نامه یا بخش علمی دانشگاهی جشنواره فجر و یا هر رویداد دیگری مقاله‌ای ارسال شود لازم است به این مهم توجه داشته باشد هر چند که آسیب‌شناسی می‌تواند موجب انتخاب بهتر موضوع برای دانشجویان شود.

کریم‌نیا در خاتمه درباره روند تهیه و انتشار اطلس سرپوش ایران گفت: حجم این پروژه بسیار عظیم است. این سرپوش در 29 جلد شامل اطلاعات تئوری تصویری تهیه شده است در حقیقت در این اطلس، طراحی تصاویر به شکل دستی انجام شده و آثار آن عکاسی‌شده نیست. چنین اجرایی کار سختی است و هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. به هر روی اطلس به زودی برای انتشار آماده می‌شود و در صورت همراهی یکی از انتشاراتی‌های معتبر، چاپ و وارد بازار نشر می‌شود.