سرویس مد و لباس هنرآنلاین: پنجشنبه اول آذر و هم‌زمان با روز کتاب‌گردی، اهالی مد و لباس کشور گرد هم آمدند و عناوین و محتوای مجموعه‌ای از کتاب‌های حوزه طراحی مد و لباس را در باغ‌موزه هنر ایرانی به نظاره نشستند.

اهمیت مطالعه تاریخ بر هیچ فردی پوشیده نیست و ترسیم سرگذشت حیات و فرهنگ یک قوم و ملت لازمه پرداختن هر شکل از خلاقیت در مقولات هنری است.

بدون شک عرصه گسترده مد و لباس هم از این امر مستثنا نیست و شهودی ساختن و تجزیه‌وتحلیل آثار برای فهم و درک بیشتر نمادها، مفاهیم و نشانه‌ها در تصاویر و به‌کارگیری آن در مباحث تئوری در کتب گوناگون قابل دریافت است.

مد با گذشته، حال و آینده ما پیوند خورده و بر این اساس تربیت نیروی انسانی کارشناس و کارآمد موردنیاز کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی پوشاک از طراح گرفته تا حوزه بازاریابی تنها از مسیر پژوهش، تحقیق و مطالعه میسر می‌شود.

رشته طراحی لباس یکی از رشته‌های کاربردی است و هدف آن تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات موجود بتوانند نیازهای طراحی لباس، طراحی الگو، برش و دوخت را در تولید برطرف سازند. بدیهی است دستیابی به این هدف مستلزم آموزش مطلوب، فضای مناسب و الگوهای درست است و کتاب می‌تواند شاهراه رسیدن به حل معادلات نه‌چندان پیچیده اما تخصصی این عرصه باشد.

خوانش تاریخ و مطالعات فرهنگی می‎‌تواند از مهم‌ترین پیش‌نیازهای کتاب‌گردی در دنیای معاصر مد و لباس باشد.

افزودن بر تعداد واحد و ساعات دروس تخصصی و عملی این رشته بخصوص واحدهای پایه و اساسی دروس تخصصی و تخصصی نمودن رشته طراحی لباس با ارائه گرایش‌های گوناگون مانند طراحی لباس مردانه، زنانه و بچگانه نیازمند انتشار کتاب است و حتی کتاب‌های ترجمه‌شده می‌توانند کمک قابل‌توجهی در این مسیر ارائه کنند.

الزامی نمودن مشارکت بین رشته‌ها در سرفصل دروس عملی به‌منظور همکاری و ارائه کار گروهی در حوزه مد و لباس نیازمند وجود آثار مکتوب در این زمینه است و اگر هم قرار است محصولاتمان را مباحث به الگوهای موردنیاز بازار و همچنین نیازهای علمی دانشجویان منطبق سازیم باید به سلاح آثار مکتوب مجهز باشیم.

و سر آخر اینکه شناخت و تحلیل اثربخشی نیازهای آموزشی که از جمله آن‌ها کتاب‌های مورد نیاز عرصه مد و لباس است، پیش‌نیاز یک سیستم آموزشی موفق بوده و صحیح‌ترین و مفیدترین اطلاعات را از تناسب مطالب آموزشی خود با اشتغال در حرفه و ارتقاء سطح آموزشی را در اختیار ما قرار می‌دهد.