سرویس مد و لباس هنرآنلاین: جلسه هم‌اندیشی طراحان و تولیدکنندگان حوزه لباس کودک و نوجوان در راستای برگزاری هر چه بهتر و مؤثرتر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان، عصر روز سه شنبه 29 آبان با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مینو پدرام دبیر جشنواره، علی‌محمد جزایری از پیشکسوتان آموزش هنر برای کودکان و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس برای گروه سنی کودک و نوجوان برگزار شد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این جلسه با اشاره به فراگیر شدن جریان مد در کشور اظهار داشت: به واسطه همین فراگیری لازم است به حوزه‌های مختلف شکل تخصصی بخشیم و نمی‌توانیم در حالی‌ که برخی بخش‌ها عملکرد روبه‌پیشرفت داشته‌اند، در سایر حوزه‌ها تنها نظاره‌گر باشیم.

قبادی عرصه طراحی پارچه و لباس برای کودکان و نوجوان را بسیار تخصصی، مهم و مؤثر در جریان مد جهان برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از برندهای مطرح دنیا با وجود گروه‌های کالایی متعدد، در بخش کودک و نوجوان هم فعال بوده و در حقیقت به قدمت مدسازی در جهان، حوزه‌های تخصصی هم دارای قدمت هستند.

او گفت: مایلیم در عرصه طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان به شکل حرفه‌ای پیش رویم چرا که در کشورمان با طیف وسیعی از مخاطب در این زمینه مواجهیم که این جمعیت چند میلیون نفری در واقع آینده‌سازان جامعه ما هستند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ابعاد آموزشی در مسیر رشد و توسعه عرصه لباس کودک و نوجوان اشاره کرد و اذعان داشت: آموزش نکات مرتبط با پوشش مانند نحوه به‌کارگیری رنگ در شئون کاربردی و از سویی دیگر توانمند شدن در به‌کارگیری آموزش با ابزار و لوازم کافی یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان است و نباید فرزندان ما صِرف مصرف‌کننده، بدون آموزش خریدار اثری باشند که بنای یک عمر ما را تأمین می‌کند.

قبادی افزود: طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان دارای جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی است چراکه اساساً مد در کشورمان تبدیل به یک مسیر فرهنگی و اجتماعی شده و به برخی از پرسش‌های فرهنگی و هویتی ما پاسخ می‌دهد.

او با تأکید بر اینکه بسیاری از لباس‌های کودک و نوجوان واجد شرایط هویت‌دار و هویت‌ساز نیستند بیان کرد: هر چند که خوشبختانه طی سال‌های اخیر، بسیاری از سرمایه‌های ما در بخش تولید به سمت تخصصی شدن سوق پیدا کرده است اما نه تنها هنوز هم نگاه تجاری در حوزه طراحی وجود ندارد بلکه بسیاری از طراحان دست به خلق طرحی می‌زنند که اطلاعی درباره هویت آن ندارند و حتی نمی‌توانند 10 دقیقه درباره اثرشان صحبت کنند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در خاتمه گفت: جشنواره باید جریان‌ساز باشد و از آنجا که انجمن‌ها باید مرکز تخصصی مراجعه فعالان برای تأمین نیاز آن‌ها باشد، برگزاری دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان به شکل مستقل به انجمن طراحان پارچه و لباس واگذار شد و قطعاً موفقیت این حوزه با این واگذاری تضمین می‌شود.

مینو پدرام دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان نیز در سخنانی با تأکید بر طرح مباحث آموزشی به شکل تخصصی در این جشنواره اظهار داشت: باید طراحی در این عرصه را به بازار هدف نزدیک کنیم و با در نظر گرفتن مباحث ایده‌بخش و خلاق و همچنین در سایه شناخت روانشناسی کودکان و نوجوانان، موضوع طراحی و تولید مد و لباس برای این گروه سنی را به موفقیت رسانیم.

پدرام گفت: در این دوره همانند نخستین دوره، آموزش را با جریان جشنواره همراه کرده و بنابراین از این پس هفته‌ای یک جلسه، کلاس‌های آموزش و مشاوره‌ای در زمینه طراحی  پارچه و لباس کودک و نوجوان را به همت سایر همکاران در انجمن طراحان پارچه و لباس برپا کنیم.

دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان همچنین به موضوع بازدید طراحان از کارخانه‌های تولید لباس کودک و نوجوان در امتداد برگزاری جشنواره و معرفی آثار راه‌یافته به بخش تولید در جشنواره سال گذشته اشاره کرد.

علی‌محمد جزایری از پیشکسوتان آموزش هنر برای کودکان از دیگر سخنرانان این نشست هم‌اندیشی بود با بیان خاطراتی از سال‌های فعالیت خود در زمینه تدریس "هنر در دنیای کودکان" و "روش آموزش هنر در مدارس" تلاش کرد تا اهمیت موضوع تولید محتوا و اثر هنری و کاربردی برای گروه سنی الف را نزد حاضران در جلسه تبیین کند.

جزایری، طراحی لباس را از جمله فعالیت‌های هنری بزرگسالان برای کودکان در کنار هنرهایی مانند موسیقی، تئاتر، سینما، انیمیشن، تصویرسازی و ادبیات برشمرد و گفت: متأسفانه هنر قربانی دیگر درس‌ها در مدارس ایران است در حالی ‌که برخلاف نگاه ما و نظام آموزش که کار برای کودکان را ساده می‌انگارند اما تمامی فعالیت‌ها چه از سوی بزرگسالان و چه کودکان می‌تواند تحولات ذهنی، اجتماعی و عاطفی در جامعه را به دنبال داشته باشند.

او از طراحان پارچه و لباس برای کودکان و نوجوان خواست که به تفاوت‌های فردی این گروه سنی توجه کنند و بدانند تصاویر برای کودکان بیان‌کننده موضوعات مهمی از دریچه نگاه آن‌ها است و بر این اساس با تکیه بر شناخت خطوط و رنگ‌ها در حوزه روانشناسی کودکان و نوجوانان دست به خلق اثر زنند.

بخش پایانی جلسه هم‌اندیشی طراحان و تولیدکنندگان حوزه لباس کودک و نوجوان نیز به طرح پرسش حاضران و پاسخ از سوی برگزارکنندگان دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان اختصاص داشت.