به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، عاطفه غفاریان طراح لباس کودک و نوجوان با بیان اینکه از قدرت تبلیغات در زمینه معرفی جشنواره ملی طراحی لباس کودک نباید غافل شد، گفت: تبلیغات گسترده در زمینه معرفی و اهداف جشنواره باعث کارآفرینی در صنعت پوشاک کودک می‌شود، زیرا طراحان گمنامی از شهرستان‌های سراسر ایران هستند که ایده‌های خلاقی برای طراحی لباس کودک دارند اما مکانی برای معرفی و شناساندن ایده‌های خلاقانه خود پیدا نمی‌کنند.

غفاریان با بیان این مطلب افزود: هنوز طراحان گمنامی از شهرستان‌های سراسر ایران هستند که ایده‌های خلاقی برای طراحی لباس کودک دارند اما مکانی برای عرضه، معرفی و شناساندن ایده‌های خلاقانه خود پیدا نمی‌کنند. ایده‌های خلاق در حوزه طراحی لباس کودک منجر به کارآفرینی و تولید انبوه پوشاک کودکان در سطح ملی و چه‌بسا در سطح خارجی می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید از تبلیغات به‌عنوان بازوی قوی در امر معرفی طراحان گمنام لباس کودک غافل شد، گفت: اگر تبلیغات جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان گسترده‌تر شود به طوری که علاوه بر تبلیغ در رسانه‌های مجازی و مکتوب، بتوان جزییات فراخوان، اهداف و کلیات شرکت در جشنواره را از طریق رسانه ملی تبلیغ کرد، می‌توان طراحان گمنامی که دارای طرح‌های جالب و خلاق هستند را جذب جشنواره کرد و استعدادهای درخشان را شناسایی کرد، این امر منجر به کارآفرینی و حمایت از کالای ایرانی با کیفیت خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی طراحی لباس کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: برگزاری هرسال جشنواره کودک به تخصصی شدن این حوزه در بین طراحان و تولیدکنندگان کمک شایانی می‌کند. به خاطر دارم اولین دوره جشنواره کودک که برگزار شد با این که نخستین دوره برگزاری آن بود اما برگزاری مسابقه "از ایده تا اجرا" توانست طراحان خلاق را شناسایی کند و از این جهت به نظر من در نخستین سال برگزاری، یک جشنواره تمام و کمال بود، بخصوص حمایت‌هایی که از طراحان شهرستانی در دوره اول شد عزم و اراده جدی مسئولان انجمن طراحان لباس و پارچه ایران را در حمایت از طراحان جدیدی که حتی از شهرستان‌های مختلف کشور آمده بودند، نشان داد.

برگزیده مسابقه زنده طراحی لباس کودکان و نوجوانان نخستین دوره جشنواره ملی طراحی لباس کودک و نوجوان اظهار کرد: طراحان باید برای شرکت در جشنواره‌های ملی، طرح‌هایی را ارائه دهند که خاص و برگرفته از خلاقیت و ایده‌های نو از المان‌های ایرانی، تاریخی و اسلامی باشد و از ارائه کارهای سطحی و ابتدایی، بپرهیزند.

وی اظهار داشت: مسئولان نخستین جشنواره طراحی لباس کودک بخش جذابی را ترتیب داده بودند تا تولیدکنندگان طرح‌های فاخر طراحان لباس کودک را مشاهده کنند و برای تولید انبوه انتخاب نمایند این کار بسیار جدیدی بود که امیدوارم در جشنواره‌های سال‌های بعد نیز تکرار شود. اگر تعامل طراحان و تولیدکنندگان در این بخش به‌صورت مفصل‌تر برگزار شود می‌تواند گامی روبه‌جلو برای رشد و شکوفایی طراحان خوش‌ذوق کشورمان باشد.

غفاری ادامه داد: نکته مهمی که باید متذکر شوم این است که انجمن طراحان لباس و پارچه ایران و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور باید از طراحان و تولیدکنندگان حمایت مادی و معنوی کنند طراحانی هستند با وجودی که شناسه شیما گرفته‌اند اما برای بستن قرارداد و حق کپی‌رایت تعامل با تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

وی بیان داشت: جشنواره لباس کودک مکانی برای تعامل طراحان و تولیدکنندگان است که منجر به فروش انبوه و حمایت از کالای ایرانی باکیفیت می‌شود بازهم تأکید می‌کنم اگر اطلاع‌رسانی قوی صورت گیرد تا همه طراحان بتوانند در جشنواره شرکت کنند سطح کیفی جشنواره بالا می‌رود در نهایت این تولیدکنندگان هستند که از طراحان حمایت خواهند کرد همین امر باعث افزایش سطح کیفی کار طراحان خواهد شد و حمایت از کالای ایرانی نیز تحقق خواهد یافت.

این طراح لباس کودک در پایان به اشاره به قیمت بالای لباس کودک در بازار داخلی گفت: خانواده‌هایی که یک یا دو کودک دارند وقتی برای خرید به بازار می‌روند قدرت خرید لباس کودک ندارند زیرا با افزایش دلار قیمت لباس‌های کودکان افزایش یافته است. یک ضعف عمده که در حوزه طراحی لباس کودک داریم این است که بیش از نیمی از فروش لباس‌های کودکان در سطح بازار خارجی و با برندهای طراحان و تولیدکنندگان خارجی عرضه می‌شود. جشنواره کودک فرصت خوبی است برای تعامل تولیدکنندگان و طراحان است. ازآنجا که مواد مصرفی تولید پارچه وارداتی است. اما اگر هزینه طراحی لباس کودک و دوخت آن در داخل کشور انجام شود می‌تواند هزینه تمام‌شده کار را پایین بیاورد و در نهایت تولید داخلی حمایت می‌شود.