سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مرجان خسروشاهی کارشناس طراحی پارچه و لباس و مدیرگروه طراحی لباس دانشگاه علمی و کاربردی درباره وضعیت طراحی مد و لباس در کشور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: وضعیت کارگاه‌هایی که در بحث خلاقیت برگزار می‌شوند و من و بسیاری از همکارانم به عنوان مدرس در آن‌ها حضور داریم حاکی از آن است که با نسلی جوان، خلاق، پویا و ایده‌پرداز در  حوزه مد و لباس کشور مواجه هستیم.

خسروشاهی با اشاره به اینکه در برخی موارد طراحان فکر می کنند که خلق طرح جدید کار دشواری است اذعان داشت: آنها با حضور در فضاهای آموزشی و گذران دوره‌های طراحی به این نتیجه می‌رسند که در این هنر می‌توان از هر المان و شی ایده گرفت  با الهام گرفتن از اشیا، برش‌های جدیدی بر روی اجزای مختلف پوشاک ایجاد کرد.

این طراح لباس تصریح کرد: نکته مهمی که علاقه‌مندان به عرصه طراحی مد و لباس باید به آن اذعان داشته باشند این است که کارگاه‌های آموزشی برگزار شده از سوی مؤسسات آموزشی و دانشگاه مکمل یکدیگر هستند و گاهی اوقات زمان کوتاه کارگاه‌ها تنها فرصت نشان دادن راه و مسیر درست را برای هنرجویان به ارمغان می‌آورد.

خسروشاهی افزود: نسل جدید و جامعه آمادگی خیزش و انقلاب در صنعت مد را دارند و طراحان، مستعد و مشتاق به یادگیری هستند و نکته جالب آن که پرسش‌های کلیدی در کلاس‌ها مطرح می‌کنند که شاید پاسخ به آنها نیاز به سال‌ها تحصیل و تجربه از سوی مدرسان داشته باشد.

او گفت: راهکارهای ساده‌ای برای شکوفا ساختن خلاقیت درون طراحان مد و لباس وجود دارد و ما در هر دوره آموزشی کارگاهی و دانشگاهی تلاش می‌کنیم نحوه استفاده از هر منبع الهام را به آن‌ها بیاموزیم.

خسروشاهی در خاتمه تأکید کرد: تاکنون نتوانستیم آنگونه که باید تأثیر خوبی از فرهنگ غنی‌مان  بگیریم و متأسفانه گاه به سراغ کلیشه‌ای‌ترین المان‌ها در بخش طراحی رفته‌ایم. این در حالی است که منابع الهام در ایران وسیع هستند و به سهولت می‌توان با تکیه بر آن‌ها به مجموعه‌هایمان تم دهیم.