سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فرشید یوسفی از تولیدکنندگان نام‌آشنای شال و روسری در ایران، درباره ظرفیت‌های صادرات شال و روسری به خارج از کشور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: متأسفانه در حال حاضر و علی‌رغم وجود فرصت‌های کم نظیر برای رشد و توسعه در این بخش اما برنامه‌ای برای صادرات نداریم چرا که تولید ما در حد بسیار ضعیف است و به لحاظ کیفیت پارچه و تنوع، این عرصه از 100 نمره 5 هم نمی‌گیرد.

یوسفی با تأکید بر اینکه این صنعت با وجود پتانسیل فعالیت بسیار عالی از تحصیل کرده‌های آماتور و تولیدکننده‌های بدون علم رنج می‌برد، اظهار داشت: چقدر خوب است افراد تحصیل‌کرده و باتجربه در این صنف کنار یکدیگر قرار گیرند. به شرط ورود نیروی متخصص در کنار تولیدکننده به جرات می‌توان گفت که تولید ایرانی در حوزه شال و روسری به رونق روزافزون دست خواهد یافت.

این تولیدکننده شال و روسری به جایگاه و اهمیت کارگاه‌های آموزشی در ایجاد آشنایی میان طراحان و تولیدکنندگان و آشنایی هر دو طیف با نیازهای یکدیگر اشاره کرد و گفت: هم اکنون و با وجود نوسات نرخ ارز و مشکلات اقتصادی با بهترین زمان برای تولید داخل و درآمد زایی مواجه هستیم و آن‌قدر که امسال شرایط کار در حوزه مد و لباس و به ویژه بخش شال و روسری وجود دارد شاید تا پیش از نوسانات ارز وجود نداشت.

او افزود: ما باید صنعت تولید را تقویت کنیم، به امکانات بیشتری در زمینه تولید و صنعت مجهز شویم و طراحان و تولیدکنندگان و طراحان را با دغدغه‌های یکدیگر آشنا کنیم و به ویژه طراحان پیش از آغاز کارحرفه‌ای، مدتی را نزد تولیدکنندگان کارآموزی کنند.

یوسفی در خاتمه گفت: طراحان باید بدانند افراد محدودی می‌توانند از مزون با قیمت بالا خرید داشته باشند پس پیش از آغاز ورود به عرصه مزون‌داری، بر این مهم واقف باشند که طراحی موفق است که بتواند به شکل روزمره و در  کنار بخش صنعت آثاری را طراحی و تولید کند و مخاطب هدف وسیع‌تری در قیاس با مزون داشته باشد.