سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در حالی یکشنبه غروب به کار خود پایان داد که دیگر بار شاهد تجلی هنر عاشورایی در بستر هنر و صنعتی بودیم که فرهنگ مردمان را طی تاریخ با خود به راه برده و رسانه‌ای اثرگذار در معرفی نمادهای انسانی، اخلاقی و معنوی بوده است.

در این گزارش قصد داریم با مرور تمام آنچه در این دوره از نمایشگاه لباس عاشورایی رخ داد، دیگر بار بر نقش و اهمیت مقوله مد و لباس در تبیین موازین شرعی و عرفی تأکید و تمام مدیران و مسئولان فرهنگی کشور را به توجه هر چه بیشتر به این حوزه دعوت کنیم.

انتشار فراخوان سومین نمایشگاه لباس عاشورایی

فراخوان سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در تاریخ 17 تیرماه از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و در راستای تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی و ایرانی و استفاده از قابلیت‌های طراحی، دوخت و تولید در عرصه لباس‌های مناسبتی، مذهبی، عاشورایی و ترویج هرچه بهتر شعائر دینی و عاشورایی و تأثیر آن در شئون مختلف اجتماعی و فرهنگی جامعه و کارکرد آن در سبک زندگی اسلامی و ایرانی منتشر شد.

این رویداد در سومین گام به تعظیم شعائر و احیای فرهنگ غنی اسلام در راستای وظایف محوله به کارگروه ساماندهی مد و لباس، ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها با نگاه دینی و طراحی لباس‌های مناسبتی، مذهبی، و عاشورایی، در گروه‌های سنی مختلف، تقدیر از زحمات پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار و فعالان این عرصه در حوزه تولید و توزیع، بررسی نقش لباس و کاربرد آن در ایام محرم، صفر و شیوه‌های انتقال فرهنگ عاشورا، استفاده از علائم و نشانه‌های اقوام ایرانی در لباس‌های مذهبی و عاشورایی و جلوگیری از ترویج لباس نأمانوس و نامناسب در مراسم عزاداری و هیئت‌های مذهبی اهتمام ورزید و در متن فراخوان بر تمامی این موارد تأکید کرد.

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در بخش‌های پوشاک آقایان، پوشاک بانوان، پوشاک کودک و نوجوان، طراحی پارچه و لباس تولیدشده (تن‌پوش جامع) کاربردی به شکل رقابتی برگزار شد و برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برگزاری مسابقه ایده تا محصول و همچنین مسابقه تصویرگری عشق ماندگار از دیگر بخش‌های این رویداد بود.

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در مسیر رشد و تعالی فرهنگ عاشورایی

نخستین جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی برای سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با حضور حمید قبادی مشاور معاون وزیر و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیران بخش‌های مختلف در محل کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار شد و دبیران بخش‌های مختلف نمایشگاه در این جلسه از اقدامات انجام‌شده و مراحل پیشرفت کار گزارش مختصری ارائه کردند.

قبادی در این جلسه بر ضرورت جریان‌سازی این نمایشگاه در جامعه عاشورایی و ایجاد بستر لازم برای بسط و گسترش طرح‌ها و الگوهای ارائه‌شده در این نمایشگاه تأکید کرد و گفت: انتظار داریم نمایشگاه در مسیر رشد و تعالی فرهنگ عاشورایی، زمینه‌ساز بروز و ظهور الگوهای ایرانی اسلامی باشد.

برگزاری کارگاه آموزشی تصویرسازی و تایپوگرافی برای پوشاک

کارگاه آموزشی سه روزه تصویرسازی و تایپوگرافی برای استفاده در پوشاک با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، پیش از برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی از 28 تا 30 مردادماه از ساعت 9 تا 17 در مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک و توسط محمد اردلانی با هدف تولید آثار خلاقانه گرافیک تصویرسازی و تایپوگرافی و عرضه در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار شد.

مقرر شد آثار برتر طراحی‌شده در این کارگاه، ضمن انتشار روی پارچه، لباس، کیف و حضور در سومین نمایشگاه بزرگ لباس عاشورایی، برای نیازهای بصری برگزارکننده در قالب کتاب، بیلبورد، پوستر، موشن گرافیک، کارت، بروشور، لباس، تمبر، شبکه‌های اجتماعی و … با حفظ امضای طراح، استفاده شوند.

برگزاری جلسه بررسی محورها و چگونگی اجرای مسابقه زنده "از ایده تا اجرا "لباس عاشورایی

جلسه بررسی محورهای و چگونگی اجرای مسابقه زنده "از ایده تا اجرا "لباس عاشورایی با حضور مرضیه زارع و تنی چند از کارشناسان حوزه مد و لباس دوشنبه بیست و نهم مردادماه در محل بنیاد ملی مد و لباس کشور برگزار شد.

در این جلسه در مورد نحوه برگزاری این مسابقه، رویکردهای مورد نظر که باید تیم داوری بر اساس آن داوری را انجام دهند، نحوه دعوت از افراد مختلف برای شرکت در این مسابقه، طراحی کمپین مناسب برای برگزاری این رقابت و در نهایت چگونگی نمایش آثار در نمایشگاه عاشورایی تبادل نظر شد.

همچنین مقرر شد پس از اجرای مسابقه با حمایت بنیاد ملی مد و لباس، از تولیدکننده‌ها دعوت به عمل آید تا این آثار را بازدید کرده و در صورت امکان، لباس‌های طراحی‌شده وارد چرخه تولید گردید. بنابراین تصمیم بر آن شد تا این تولیدکننده‌ها شناسایی و در این مدت در طی کمپین تبلیغاتی تیم مسابقه عاشورایی، برای حضور دعوت به عمل آید.

آثار برگزیده سومین نمایشگاه لباس عاشورایی به تولید انبوه می‌رسد

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور روز سه‌شنبه 30 مردادماه به همراه تنی چند از کارشناسان حوزه مد و لباس از"ورکشاپ نقش سرشک" بازدید کرد.

 این کارگاه آموزشی با هدف الگوسازی و ارائه طرح‌های مفهومی و کاربردی و مقدمه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار شد.

پس از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ورکشاپ‌های تخصصی برای ایده و الگوسازی طرح‌های لباس عاشورایی که با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برپا شد، در اقدامی دیگر از سوی کارگروه و با رایزنی و هماهنگی با ٢٠ تولیدکننده پوشاک کشور مقرر شد آثار برگزیده سومین نمایشگاه لباس عاشورایی به تولید انبوه برسد.

بازدید از آثار سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در تالار وحدت

رونمایی از 50 طرح برگزیده ورک‌شاپ‌های تخصصی ایده و الگوسازی طرح‌های لباس عاشورایی

پس از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ورک‌شاپ‌های تخصصی برای ایده و الگوسازی طرح‌های لباس عاشورایی که با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برپا شد، مراسم رونمایی از 50 اثر طراحی‌شده در این کارگاه برای تولید لباس عاشورایی با حضور جمعی از تولیدکنندگان در مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران برگزار شد.

در این مراسم ۵۰ طرح تولیدشده در کارگاه طراحی لباس عاشورایی برای تولید‌کنندگان عرضه شد و هر تولیدکننده‌ای طرح مورد درخواست خود را با میزان تیراژ مورد نظر مطرح کرد و در نهایت هر تولیدکننده‌ای که بالاترین میزان تیراژ تولید را اعلام کرد، توانست از طرح به شکل رایگان برای تولید استفاده کند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مراسم با اشاره به اینکه طی دو دوره گذشته نمایشگاه لباس عاشورایی به تبیین مبانی نظری و فکری این رویداد پرداختیم بیان کرد: امام راحل فرموده‌اند: "وقتی دشمنان چیزی را هدف قرار دادند بدانید که درست کار کرده‌اید." ما طی دو سال گذشته نواقص را دیدیم و البته قدر مسلم امسال هم بدون نقص نخواهیم بود اما آنچه به اثبات رسید جای خالی توجه به مسئله لباس عاشورایی بود.

قبادی ادامه داد: ما کاری نکنیم دشمنان خوراک نامناسب که حتی مخالف مبانی فکری ما است را تهیه و عرضه کنند. لباس انتقال‌دهنده مفاهیم بوده و آنچه اکنون در جامعه در این خصوص رخ داده حائز اهمیت است. در گذشته نیز لباس انتقال مفهوم می‌کرده است اما تا این حد که اکنون دشمن داریم، در گذشته نداشته‌ایم.

منصور تیرگر رئیس مرکز پژوهش‌ اتحادیه پوشاک تهران نیز در این مراسم با اشاره به گردش پوشاک در ایام محرم بیان کرد: ماه محرم ماهی است که مردم در اجتماعات همدیگر را رصد می‌کنند، بنابراین این نمایشگاه‌ها می‌تواند شرایطی را برای لباس عاشورایی آغاز کند. این امر یک کار ملی با پشتوانه مذهبی است زیرا لباس نمادی است که می‌توانیم از طریق آن مفاهیم ارزشمندی را منتقل کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم نیز تفاهم‌نامه‌ای میان گروه طراحی و تولید لباس با مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک با مأموریت طراحی و ارائه اثر به تولیدکنندگان پوشاک در قالب مجموعه به امضاء طرفین رسید.

اعلام زمان و جزئیات برپایی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی

این خبر در تاریخ 18 مهرماه از سوی دبیرخانه دائمی نمایشگاه لباس عاشورایی و به شرح زیر منتشر شد:

"سومین نمایشگاه لباس عاشورایی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با هدف ترویج لباس‌های مناسبتی در شأن ایام محرم و تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی و ایرانی و استفاده از قابلیت‌های طراحی دوخت و تولید در عرصه لباس‌های مناسبتی و عاشورایی و ترویج هرچه بهتر شعائر دینی و عاشورایی برگزار می‌شود.

ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها با نگاه دینی و طراحی لباس‌های مناسبتی، مذهبی و عاشورایی، تقدیر از زحمات پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار و فعالان این عرصه در حوزه تولید و توزیع، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برگزاری مسابقه ایده تا محصول و مسابقه تصویرگری عشق ماندگار از برنامه‌های سومین نمایشگاه مد و لباس عاشورایی است.

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود.

بخش مسابقات شامل پوشاک آقایان، پوشاک بانوان، پوشاک کودک و نوجوان، طراحی پارچه و لباس تولیدشده (تن‌پوش جامع) کاربردی است.

بخش جنبی نیز شامل نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی، مسابقه ایده تا محصول، مسابقه تصویرگری عشق ماندگاراست.

از محورها و اولویت‌های بخش مسابقه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی می‌توان به لباس عزاداری اقوام استان‌ها در ماه محرم، لباس‌های آئینی در مراسم عزاداری تکایا و هیئت‌ها، لباس مراسم تعزیه‌خوانی واقعه عاشورا، طراحی داستان‌های وقایع عاشورا بر روی لباس، طراحی پارچه با مضامین و اشعار مرتبط با موضوع عاشورا، استفاده و به‌کارگیری اشعار محتشم کاشانی، عمان سامانی در طراحی لباس و پارچه اشاره کرد.

بازدید از آثار سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در تالار وحدت

اعلام برنامه نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه از زبان دبیر علمی

محبوبه الهی دبیر علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با بیان اینکه در بخش علمی نمایشگاه لباس عاشورایی، حرکت‌های نو و خوبی انجام‌شده است، گفت: قبل از شروع ماه محرم، برنامه‌ای را به‌عنوان پیش‌درآمد به همت بخش پژوهش دفتر اصناف برگزار کردیم و تعدادی از طرح‌های تولیدکنندگانی که متناسب با هویت عاشورایی بود را طی مراسمی رونمایی کردیم.

او وجود لباس‌های نامانوس و نامتناسب با شأن ایام عزاداری محرم امسال را در جامعه یک معضل بزرگ در عرصه پوشاک کشور دانست و افزود: یکی از آسیب‌های جدی در نمایشگاه عاشورایی سال‌های گذشته این بود که ما شاهد این معضل بزرگ بودیم که افرادی آشنایی کافی با نمادها و سمبل‌ها نداشتند و نقش‌های نامناسبی را بر روی لباس‌ها چاپ کرده بودند که مفهوم خاصی نداشت، امسال سعی کردیم با آسیب‌شناسی صحیح چنین معضلاتی را رفع کنیم بنابراین طراحانی به همت بنیاد ملی مد و لباس به نمایشگاه لباس عاشورایی دعوت شدند که متخصص در کار خود هستند و با استفاده از المان‌های عاشورایی سعی در انتقال مفاهیم واقعه عاشورا را در قالب لباس دارند.

الهی تصریح کرد: از بخش‌های جالب توجه در نمایشگاه لباس عاشورایی که امسال برای اولین بار اجرا می‌شود بحث تصویرسازی زنده لباس است که به همت موسسه شهر تاش انجام می‌شود بخش اول آن ثبت نام متقاضیان بود و قرار است بخش دوم آن در نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار می‌شود.

دبیر علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی ادامه داد: دو مسابقه از ایده تا محصول و مسابقه تصویرگری عشق ماندگار با هدف تعظیم از شعائر اسلامی و ترویج و تبلیغ یادگارهای ماندگار حوزه هنر دینی در ایام برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار می‌شود.

الهی اظهار داشت: مسابقه "از ایده تا محصول " یکی از بخش‌های جالب نمایشگاه امسال است که تیم‌هایی در قالب گروه‌های سه نفره در سایت بنیاد ملی مد و لباس ثبت نام کردند و قرار است در سه روز برگزاری نمایشگاه این مسابقه اجرا شود. در روز اول طراحی‌ها ارائه می‌شود و در پایان روز داوری می‌شود و در نهایت ۲۰ گروه انتخاب شده و در پایان با یکدیگر مسابقه می‌دهند. نتایج نهایی شرکت‌کنندگان از طریق سایت ایران مد به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

دبیر علمی سومین لباس عاشورایی از برگزاری ۸ نشست و کارگاه علمی در ایام نمایشگاه لباس عاشورایی خبر داد و خاطرنشان کرد: چهار کارگاه با عناوینی چون "دو کارگاه سوزن‌دوزی سنتی"، "نقاشی روی پارچه (شال عزاداری)" و کارگاه "آموزش زره بافی" برگزار می‌شود.

او افزود: نشست‌های تخصصی با سخنرانی اساتید دانشگاهی برگزار می‌شود."جریان سازی عاشورا در حوزه فرهنگ و پوشش" با سخنرانی مسعود صفری نژاد، "نماد شناسی پنجه در شکل و معنا از پیدایش تا امروز" با سخنرانی دارا افشار، "معرفی لباس هدی تعزیه" با سخنرانی میرزاعلی،"تکنیک دوخت انواع آیینه (تابلو عصر عاشورا) با سخنرانی مریم سماک برگزار خواهد شد.

الهی در پایان گفت: چهار نشست تخصصی و چهار کارگاه آموزشی با حضور اساتید دانشگاهی در ایام برگزاری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار می‌شود.

برپایی نشست خبری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی/ ارسال 400 اثر به دبیرخانه نمایشگاه

نشست رسانه‌ای سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، محبوبه الهی دبیر بخش علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی و جمعی از ستاد اجرایی این رویداد و اصحاب رسانه، صبح روز دوشنبه 23 مهرماه در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

رونمایی از پوستر سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با طرحی از محسن پیشدادی و بر اساس نشانه‌های مفهومی نهضت عاشورا در بخش آغازین این نشست انجام شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه با تأکید بر فعالیت‌های تخصصی انجام‌شده در این کارگروه طی یک سال گذشته بیان کرد: مهم‌ترین هدف از برپایی این نمایشگاه، انتقال مفاهیم ارزشمند جامعه دینی از طریق موضوع تخصصی لباس بوده و معتقدیم لباس طی قرون مختلف و در کنار منابر، سهم جدی در راستای انتقال این مفاهیم داشته است.

قبادی در ادامه، فقر پژوهشی در زمینه لباس عاشورایی را جدی دانست و گفت: منابع علمی موجود از مسئله نیازسنجی فاصله دارند و یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این حوزه، توجه به موضوع تولید محتوا و انتشار منابع کافی در عرصه مد و لباس است.

او همچنین موضوعاتی همچون توجه به نمادشناسی و احیای روش‌ها و تکنیک‌های سنتی از اهداف نمایشگاه لباس عاشورایی برشمرد.

قبادی گفت: امسال و در بخش مسابقه طراحی لباس، بیش از 400 اثر به دبیرخانه نمایشگاه واصل شد که بر آن هستیم 150 اثر برگزیده از میان این آثار را در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی به نمایش درآوریم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در روزهای قبل و بعد از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: طی جلسه‌ای و هم‌زمان با برپایی مقدمات نمایشگاه از 50 طرح لباس و ملزومات عاشورایی رونمایی شد که تعدادی از آن‌ها به تولید رسید.

او در خاتمه به عدم همکاری ستاد اربعین با نمایشگاه لباس عاشورایی و بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: دو سال است که به شکل مکتوب از ستاد اربعین درخواست کرده‌ایم بخش تأمین لباس و ملزومات زائران اربعین به ما سپرده شود اما تاکنون پاسخ مثبتی از این عزیزان نشنیده‌ایم با این وجود معتقدیم اربعین ظرفیت مهمی در زمینه توسعه و اعتلای فرهنگ عاشوراست و امیدواریم که زائران اربعین در زمینه تهیه پوشش مناسب برای این سفر معنوی دغدغه‌ای نداشته باشند.

تغییر زمان آغاز سومین نمایشگاه لباس عاشورایی

سید مهدی جعفری مدیر روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مسئول اطلاع‌رسانی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی از تغییر ساعت برپایی مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی به دلیل تداخل این رویداد با مراسم تجلیل از گروه ارکستر سمفونیک دوران دفاع مقدس خبر داد.

جعفری گفت: مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی ساعت 10 صبح روز شنبه 28 مهرماه در سالن رودکی برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ضمن عذرخواهی از این تداخل زمانی اظهار داشت: اگرچه یک ماه جلوتر برنامه‌ریزی برای مراسم افتتاحیه صورت گرفته بود و این داخل برنامه‌ای از جانب نمایشگاه نبوده اما تلاش خواهیم کردم مراسم با همان کیفیت برگزار شود.

آیین افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در تالار رودکی

آغاز رسمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی

آئین افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، حجت‌الاسلام مهدی سیف جمالی مدیرعامل بنیاد مد و لباس، مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، سومبات هاکوپیان رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران، محبوبه الهی دبیر علمی نمایشگاه و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان عرصه مد و لباس صبح روز شنبه 28 مهرماه در تالار رودکی برگزار شد.

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم بازدید از آثار نمایشگاه در تالار وحدت که پس از آئین افتتاحیه برگزار شد، به جمع سایر حضار پیوست و از مجموعه آثار به نمایش درآمده در این رویداد بازدید کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آئین افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با تأکید بر اینکه همچنان در حال توضیح و تشریح چرایی طرح مباحث مرتبط با لباس عاشورایی هستم اظهار داشت: در ایامی که بحث بر سر لزوم ورود تصاویر و مبانی همراه و همیار اندیشه دینی ما در حوزه مد و لباس است، بعضاً مواضعی مشاهده می‌شود که حاکی از حملات سامان‌یافته و هدفمندی است که مقدسات و آموزه‌های دینی ما را هدف قرار داده است.

محبوبه الهی دبیر بخش علمی دانشگاه نیز در سخنانی به موضوع برپایی کارگاه‌های آموزشی با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک اشاره کرد و گفت: با همراهی طراحان گرافیک، بالغ بر 50 طرح جدید در زمینه لباس عاشورایی طراحی شد و طراحان به‌خوبی توانستند نمادها و نشانه‌های عاشورایی را بر روی لباس‌های متناسب با عاشورا اجرا کنند.

الهی گفت: طی سال‌های اخیر نمونه‌های نامناسبی ناشی از جریانات ناآگاهانه در لباس مختص این ایام دیده شد و ما امیدواریم لباس‌های متناسب با فرهنگ عاشورایی به طراحی و با همکاری بخش صنعت به تولید انبوه رسانیم.

سومبات هاکوپیان دیگر سخنران این مراسم بود و با تأکید بر اینکه روز عاشورا وحدتی میان تمام اندیشمندان صنعت پوشاک به وجود آورده است اظهار داشت: من هرگز مسئله اقلیت را نپذیرفتم و بر این باورم که پیش از آنکه ارمنی باشم، یک ایران هستم و معتقدم تمام اقوام ایرانی همچون کلاویه‌های سیاه‌وسفید یک پیانو هستیم که نغمه‌ای زیبا را به صدا درمی‌آوریم.

هاکوپیان گفت: طراحی یک اندیشه است و ما می‌توانیم این فکر را پرورش داده و تکامل ببخشیم. تمام اندیشه‌ها از پدیده‌های طبیعی و اجتماعی الهام می‌گیرند و امروز وقتی به نقوش عاشورایی می‌پردازیم به پیوند تاریخی در کشور برخورد می‌کنیم که اگر جوانانمان را آزاد در تفکر بگذاریم، جای خالی بسیاری از طرح‌ها پر خواهد شد.

او تصریح کرد: از کالای خارجی هراس نداریم بلکه با آن چیزی مخالفیم که منافع ملی ما را به خطر اندازد پس کمبودها و مشکلات فعلی هم دوره گذار دارند و من به آینده صنعت پوشاک در ایران اطمینان خاطر دارم.

اعلام عناوین نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی

در روز اول نمایشگاه (یکشنبه 29 آبان) دو نشست با عنوان نقاشی روی پارچه (شال عزاداری) / نمادشناسی پنجه در شکل و معنا با حضور اساتید، مونا نوران و دارا افشار در ساعت 13-11 تا 17-15 برگزار شد.

مسابقه تصویرسازی لباس عاشورایی و نشست جریان سازی عاشورا در حوزه فرهنگ پوشش، دو برنامه‌ای بود که در روز دوم نمایشگاه (دوشنبه 30 مهر) به ترتیب در ساعت‌های 14-11 و 17-15 برگزار شد.

همچنین روز سه‌شنبه به ترتیب از ساعت 13-11 و 17-13 دو برنامه با موضوع گلابتون دوزی و سرمه‌دوزی و مسابقه زنده، از ایده تا اجرا لباس عاشورایی برگزار شد.

مسابقه زنده ایده تا اجرا تا پنجمین روز نمایشگاه ادامه داشت.

در چهارمین روز از برگزاری نمایشگاه با حضور استاد شهربانو کاظمی کارگاه آموزشی زره بافی برگزار ‌شد.

تکنیک دوخت انواع آیینه و معرفی لباس‌های تعزیه از برنامه‌هایی بود که در ششمین روز از نمایشگاه (پنج‌شنبه سوم آبان) برگزار شد.

آخرین روز از نمایشگاه نشست نقش باورها و اعتقادات در پوشش اقوام ایرانی پیش از اسلام از ساعت 17-15 با حضور استاد سیامک کاظمی برگزار شد.

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی روز یکشنبه ششم آبان‌ماه با معرفی برگزیدگان و تجلیل از فعالان این عرصه به کار خود پایان داد.