سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ایران سرزمین تضادهای بزرگ است و تقابل رویکردهای سنتی و مدرن در کنار دیدگاه ملی و مذهبی، درک مفهوم بسیاری از نمادها را ضروری ساخته است.

آب، باد، خاک و آتش، عناصر چهارگانه از عناصر مقدس و قابل احترام در نزد ایرانیان باستان بوده است و هرکدام سرگذشتی رازگونه، اساطیر و نمادهای مشترک دارند. نمادهای عناصر چهارگانه همیشه در کنار هم در یک واحد کل شکل می‌گیرند که با وجود تفاوت‌ها معانی گسترده، دارای وحدت و تناسب هستند و هرکدام سرگذشتی رازگونه دارند و به گونه‌ای روشن با آدمی سخن می‌گویند و منتظرند تا رمزگشایی شوند.

اما توجه بیشتر به جلوه‌گری تضادهای نمادین در امر پوشش و ضرورت اشراف به نمادشناسی اسلامی طی سال‌های اخیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده چرا که بسیاری از افراد سودجو با سوءاستفاده از تشابهات نمادین درصدد هستند تا از عدم آشنایی نوجوان و جوان ایرانی با نمادهای دینی به‌مثابه یک فرصت بهره گرفته و در این مسیر از مد و لباس به‌عنوان بستر ظهور و بروز عینی ترفندهای ضد دینی خود بهره جویند.

یکی از این نمادها که بسیار محل بحث بوده اما گاه دستخوش تغییر شده و معنایی نامتجانس با باورهای ملی و مذهبی ما را عیان ساخته است، نقش‌های پنجه‌های دست است که اتفاقاً در جریان واقعه عاشورا هم تبدیل به نمادی مقدس در میان مسلمانان جهان شده است.

نقش پنجه دست در نماد شناسی جهانی به معنای نماز و تائید عبادت و وجود نقش پنجه دست در کنار لوزی به معنای محل عبادت یا معبد بوده و کشف آثار پنجه دست در غارها، دخمه‌ها و فراز کوه‌ها در کنار فنجان نماها نشان از این دارد که این محل‌ها در ایران باستان نقاط مقدسی برای اجرای آیین‌های دینی و مذهبی بوده است.

از همین رو یکی از کارگاه‌های آموزشی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با عنوان "نمادشناسی پنجه در شکل معنا از پیدایش تا امروز" برپا شد تا از این پس کمتر شاهد تغییرات ضمنی این نماد بر روی لباس و ملزومات آن در ماه‌های محرم و صفر باشیم.

در شرایطی که طی سال‌های اخیر ماجرای استفاده از نماد شیطان‌پرستی، روی لباس‌های مشکی محرم و عزاداری خبرساز شد و به دلیل شباهت این تصویر با تصاویر روی لباس‌های محرم و عاشورا، سودجویان از این شباهت سوءاستفاده کرده و مفهوم آن را به نفع خودشان تغییر دادند.