به گزارش هنرآنلاین، حمید قبادی مشاور امور فرهنگی و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفت و گو با ایسنای دانشگاه هنر در پاسخ به این سؤال که برگزاری جشنواره ملی نقش تن پوش چقدر به ایجاد الگوی ایرانی اسلامی در حوزه مد ولباس کمک می‌کند، گفت: این جشنواره و رویدادهای مشابه نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند. جشنواره نقش تن پوش به جامعه مد و لباس کمک می‌کند که همیشه الگوساز باشد. جامعه مد و لباس کشور باید به مولدی جدی در این زمینه تبدیل شود و برگزاری جشنواره‌های این چنین کمک بسیار بزرگی در این حوزه هستند.

قبادی اظهار داشت: در تولید فکر و اندیشه هیچ خط قرمزی نداریم و طراحان مجاز هستند در طراحی‌های خودشان، ایده‌های مختلف را شکل بدهند و آن را متبلور کنند، اما وقتی که طرح آن‌ها می‌خواهد به جامعه ورود کند باید چارچوب‌هایی را داشته باشد.

وی در ادامه افزود: معمولاً جشنواره‌ها به مناسبت جریان‌سازی و ارائه روش‌ها، مشارکت و انسجام‌بخشی فعالان حوزه مد و لباس برگزار می‌شوند. جشنواره نقش تن پوش هم به نظر من موفق شده که این مسیر را بشناسد و در این مسیر گام بردارد.

قبادی بیان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی‌های آتی، جشنواره ملی تنش را وسعت ببخشیم و مشارکت کنندگان بیشتری راجذب کنیم. من معتقدم که برای شرکت کنندگان و طراحان این رویدادها (جشنواره‌های مدو لباس) بهترین و ارزشمندترین تحفه و دستاوردها برتن کردن طرح‌های آنها در جامعه توسط مردم است که این اتفاق مبارک رخ داده است. ما نمونه‌های تولید شده آن را در دوره‌های گذشته داریم.

مشاور امور فرهنگی ودبیرکارگروه ساماندهی مدولباس کشور درباره اینکه لباس‌های ایرانی اسلامی تا چه اندازه قابل رقابت با مدو روز دنیا است، اظهار کرد: لباس ایرانی از نظر مبانی فکری و اندیشه‌ای بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایده آل فاصله زیادی داریم. توانمند کردن فعالین و طراحان حوزه مد و ارتقاء سطح آگاهی آن‌ها می‌تواند در آینده فضایی رقابتی حتی در حوزه بین‌المللی ایجاد کند.

او در پاسخ به این سؤال که ما آیا می‌توانیم در حوزه مد و لباس عملکرد حرفه‌ای داشته باشیم، خاطر نشان کرد: من معتقدم، ما با توجه به شناختی که از ظرفیت‌هایمان در حوزه مد و لباس داریم به طور جدی در حوزه تولید فکر و عرضه این توانمندی، حرفه‌ای بودن را به اثبات رسانده‌ایم. اما چقدر حرفه‌ای هستیم باید بگویم کمی فاصله داریم و به همین دلیل تمام اجزا چه درحوزه مراکز طراحی کارگروه ساماندهی مد و لباس، تولیدکنندگان و مراکز علمی همه تلاش می‌کنند که فعالیت‌های دست اندرکاران خود را حرفه‌ای‌تر کنند.

قبادی در ادامه سخنانش گفت: یکی از شاخص‌های حرفه‌ای شدن توجه به ذائقه و نیازهای جامعه است، نیازها مبتنی بر ارزش‌ها و افکار و اندیشه‌های یک جامعه شکل می‌گیرد. خوشبختانه این موضوع هم به طور جدی در دستور کار کارگروه ساماندهی مد و لباس است. نشست‌ها، کارگاه‌ها و کلاس‌ها و مسیری را که اتخاذ کرده است کمک می‌کند این توانایی‌ها در حوزه تولید ارتقاء یابد.

وی در پاسخ به این سؤال که اینکه آیا خط قزمری فرا روی تولیدکنندگان و طراحان س حوزه مد و لباس وجود دارد یا خیر؛ اظهار کرد: ما در تولید فکر و اندیشه هیچ خط قرمزی نداریم و طراحان مجاز هستند در طراحی‌های خودشان، ایده‌های مختلف را شکل بدهند و آن را متبلور کنند، اما وقتی که طرح آنها می‌خواهد به جامعه ورود کند باید چارچوب‌هایی را داشته باشد. که طبعاً در همه جوامع از جمله در ایران این چار چوب‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، نکته حائز اهمیت این است ما باید شئونات کاربردی مد و لباس را بشناسیم.

او در خاتمه تصریح کرد: مشخصاً تعریف اینگونه است که ما باید بدانیم هر لباسی را با چه طرحی و در چه شأنی را کجا استفاده کنیم. این‌ها نکاتی است که طبعاً چارچوبی دارد و خوشبختانه این تعاریف تدوین و شکل گرفته و مورد استفاده طراحان است. یکی از روش‌های حرفه‌ای شدن این است طراح و تولیدکننده به سمتی حرکت کنند که متناسب با نیازهای جامعه باشد، این تناسب ضرورتاً نیاز به شناخت دارد که طراحان باید روی این مسائل به دقت فکر کنند، اینکه ما صرف اینکه یک لباس را می‌توانیم تولید کنیم حاکی از طراحی نیست. طراحی باید مفاهیم خاصی را در بر بگیرد، یک لباس می‌تواند دارای یک تعریف باشد و از آنجاییکه که لباس یک عنصر هویتی به شمار می‌رود باید امکان بهره برداری فرهنگی از آن وجود داشته باشد.