سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مژگان همایونی‌نژاد هنرمند عرصه صنایع دستی، کارشناس رودوزی‌های سنتی و مدرن لباس و مدرس در این حوزه است.

این هنرمند درباره استقبال قابل توجه دوستداران صنایع دستی و انواع رودوزی در ایران از کارگاه آموزشی گلابتون‌دوزی و سرمه‌دوزی روی لباس در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: نمی‌توان گفت که رویدادهایی همچون نمایشگاه لباس عاشورایی در صدد احیای این هنرها برآمده بلکه در حقیقت تورق هنر گلابتون‌دوزی از دریچه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی حرکتی هوشمندانه و قابل تقدیر است.

همایونی‌نژاد با اشاره به اینکه تا پیش از اواسط دهه 70 این هنرها بیشتر در حیطه تابلو کاربرد داشته‌اند، اظهار داشت: امروز شاهد آنیم که حوزه مد و لباس به خوبی در این بخش از ظرفیت‌های موجود وام گرفته و هنرهای مانند گلابتون دوزی به یکی از اجزای اصلی تزیینات لباس ایرانی تبدیل شده و جایگاه ویژه‌ای بین ایرانیان به ویژه بانوان پیدا کرده است.

این هنرمند عرصه صنایع دستی و مدرس با تأکید بر اینکه تمامی مناسبت‌های مذهبی و ملی می‌توانند از این هنرها بهره جویند، تصریح کرد: به روایت تاریخ، نقوش مورد استفاده در گلابتون‌دوزی از تنوع بالایی همچون پیچک ترنج، گل ساعتی، نقش محرابی، گل‌های اسلیمی، گل های ختائی و بته جقه ای برخوردار است و هرگونه نماد ملی و مذهبی می‌تواند به چشم‌نوازترین شکل ممکن در این هنر مورد اقتباس قرار گیرد.

سومین روز از نمایشگاه عاشورایی به روایت تصویر

همایونی‌نژاد تأکید کرد: این تفکر نادرستی است که با پشت سر گذاشتن یک دوره گذار فرهنگی و هنری، دیگربار در مسیر احیای این بخش از هنر ایران زمین گام برداشته‌ایم، چرا که این هنرها در هیچ مقطع زمانی به دست فراموشی سپرده نشده‌اند و آنچنان دارای اصالت هستند که همواره توجه هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه اغلب کارآموزان صنایع دستی، تمایل به یادگیری انواع رودوزی و سوزن‌دوزی دارند، اظهار داشت: دامنه این هنرها بسیار وسیع است و بسیاری از بانوان ایرانی با یادگیری آن‌ها به اشتغال‌های خانگی مشغول هستند، اما بهتر است کاربرد این هنرها در بازار و پشت ویترین فروشگاه‌های لباس هم بیش از پیش مشهود و همچنین زمینه صادرات این محصولات با اهتمام هر چه بیشتر بخش دولتی و خصوصی ایجاد شود.