به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مسعود صفری‌‌نژاد پژوهشگر، محقق و مدرس دانشگاه با حضور در نشست تخصصی "جریان سازی عاشورا در حوزه فرهنگ و پوشش" که عصر روز دوشنبه ۳۰ مهرماه با حضور دانشجویان رشته‌های مختلف هنری در تالار وحدت برگزار شد، بیان کرد: جریان‌سازی در حوزه فرهنگ و پوشش، یکی از فلسفه‌های قیام عاشورا بوده است. در واقع امام حسین (ع) با قیام خود از انحراف مبانی و اصول دین جلوگیری کرده است. ابوسفیان یکی از بزرگ‌ترین دشمنان دین اسلام بود که در کمتر از ۳۰ سال او و فرزندانش با نشستن بر کرسی خلافت بر مسلمین حکومت کردند و انحرافاتی را در دین به وجود آوردند، به‌طوری که امام حسین (ع) نیز فرمودند من برای اصلاح دین جدم رسول‌الله (ص) قیام‌ می‌کنم و به کوفه و کربلا می‌روم و حالا پس از قرن‌ها ببینید دین چطور به دست ما رسیده است.

وی بیان کرد: کسی که دغدغه‌اش روشنی و هدایت دیگران باشد هرگز در تاریکی نمی‌افتد؛ امام حسین (ع) مصباح دین بودند و مصداق همین چراغ هدایت برای امت هستند که امروز پس از قرن‌ها نورش هرگز خاموش نشده و حرارت این نور در قلوب مؤمنین هرگز سرد نخواهد شد.

صفری‌نژاد افزود: اگر قیام امام حسین (ع) نبود بی‌شک از دین اسلام امروز فقط یک نام باقی می‌ماند و حالا بعد از ۱۴۰۰ سال که از واقعه عاشورا گذشته است و ما در سال ۲۰۱۸ میلادی زندگی می‌کنیم بسیار خوشحال هستیم که نمایشگاهی با این وسعت و عظمت تحت عنوان سومین نمایشگاه لباس عاشورا در تالار وحدت برپاشده است. باید چنین فرصتی را قدر بدانیم و از آن برای ترویج و اشاعه فرهنگ عاشورا که همان فرهنگ احیای دین، وفاداری، استقامت، شجاعت، آزادگی و دین‌داری است در قالب لباس عاشورایی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: به جرات می‌توانم بگویم همه فلسفه قیام عاشورا این بود که جریان انحرافی پس از اصلاح به مسیر اصلی خود که همان دین بود برگردد. عاشورا جنگ نبود بلکه تبلوری از فرهنگ بود زیرا جنگ را دشمن شروع کرد و آغاز جنگ با امام حسین (ع) نبود و آنچه در این واقعه مهم است رفتاری است امام در مقابل دشمنانشان داشتند و آن چیزی جز فرهنگ و جریان سازی فرهنگی نبود.

این پژوهشگر و محقق تاریخ در ادامه بیان کرد: در جریان‌سازی لباس عاشورایی باید ابتدا عظمت شخصیت اباعبدالله الحسین (ع) را بشناسیم و بعد از آنکه ایشان را باور کردیم و از رفتارهای این شخصیت بزرگ تاریخ اسلام الگو بگیریم آن‌وقت می‌توانیم ادعای مسلمانی و دوست داشتن و اظهار محبت به اهل بیت (ع) کنیم.

وی جریان‌سازی فرهنگ عاشورا را مرتبط با حوزه پوشش و فرهنگ دانست و گفت: حفظ حریم و پوشش زنان و دختران و حفاظت از حریم خیمه‌ها به‌قدری برای امام حسین علیه‌السلام مهم بود که شب عاشورا به اصحابش دستور داد در پشت خیمه‌ها خندقی حفر کنند و هیزم‌هایی را برای آتش زدن درون آن بریزند تا دشمن از پشت به حریم خیمه‌ها و زنان و کودکان حمله‌ور نشود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مسئله پوشش و حجاب در واقعه عاشورا به‌قدری مهم بود که وقتی حضرت زینب (س) در مقابل بزم دشمن، در کاخ یزید حاضر شد و خطاب به یزید گفت روا نیست دختران و زنان اهل بیت پیامبر (ص) در مقابل چشم نامحرمان قرار بگیرند و زنان و کنیزان یزید در پشت پرده پنهان باشند. پیام امام حسین (ع) این بود که حجاب و پوشش نه‌تنها برای من بلکه برای خواهرم زینب (س) و دختر چهارساله‌ام سکینه (س) و همه خانواده‌ام مهم بود.