سرویس مد و لباس هنرآنلاین: براساس آمار گمرک در ۵ ماهه نخست سال ۹۷ بیش از ۹۸ تن اجزا و قطعات زیپ از سه کشور وارد ایران شده است.

 به گزارش میزان، آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۵ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۹۸ تن اجزا و قطعات زیپ از ۳ کشور جهان وارد ایران شده است.

این اخبار طی روزهای اخیر در حالی منتشر شده است که بنا بر آمار واردات ۹۸ هزار و ۶۱۰ کیلوگرم اجزا و قطعات زیپ باعث خروج ۲۰۶ هزار و ۱۳۱ دلار یا به عبارتی ۸ میلیارد و ۵۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۲۷۸ ریال اعلام شده است.

واردات از کشور‌های چین، امارات متحده عربی و ترکیه صورت گرفته است.

بنا بر آمار بیشترین واردات از کشور چین به حجم بیش از ۸۶ تن و به ارزش ۱۸۳ هزار و ۴ دلار یا به عبارتی ۷ میلیارد و ۵۵۳ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۱۳۳ ریال صورت گرفته است.

این در حالی است که همواره در سال‌های اخیر انتقادات شدیدی در ارتباط با نحوه واردات به کشور وجود داشته و در این میان رکود صنعت نساجی در سایه واردات بی رویه و به ویژه قاچاق بیش از دیگر بخش‌ها مشهود بوده است.

اما نکته قابل تأمل اینکه در بخش ملزومات پوشاک ما تا چه اندازه در فقر محصولات به سر می‌بریم که نه تنها برنامه‌ای برای ساماندهی این بخش از سوی صنعتگران وجود ندارد که آمار بی‌رویه واردات این بخش حاکی از نیاز مبرم کشور به محصولات خارجی است.

شرکت‌های تجاری ایرانی با دارا بودن دفترهای تجاری در کشورهای مختلف، سرمایه‌های هنگفتی را در این بخش وارد کرده که شاید اگر تمرکز بیشتر آن‌ها بر روی هدایت بازار داخلی به سمت و سوی تولید ملی بود اوضاع بهتری داشتیم.

در سایت‌های این شرکت‌های تجاری عباراتی همچون "شما بخش اندکی از مبلغ خرید انواع زیپ اعم از زیپ فلزی، زیپ پلاستیکی، زیپ مخفی، زیپ فانتزی، زیپ مجزا، زیپ کیف، زیپ کفش، زیپ ارزان قیمت و…  را در چین یا تایوان می پردازید و مابقی را در زمان تحویل کالا می پردازید." درج شده است که به نوعی ساده‌ترین راه ممکن برای دسترسی به این ملزومات را جلوی پای تولیدکننده قرار می‌دهد.