سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مردادماه 95 بود که خبری مبنی بر برپایی نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منتشر شد.

بر اساس آن، نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، هم‌زمان با دهه دوم ماه محرم در راستای تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی و ایرانی و استفاده از قابلیت‌های طراحی و دوخت و تولید در عرصه لباس‌های عاشورایی و هرچه بهتر برگزار کردن شعائر مذهبی و عاشورایی و تأثیر آن در شئون مختلف اجتماعی و فرهنگی جامعه و کارکرد آن در سبک زندگی اسلامی و ایرانی در دو بخش اصلی و جنبی به میزبانی تالار وحدت برپا شد.

این کارگروه تعظیم شعائر و احیای فرهنگ غنی اسلامی، ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های لباس مذهبی، عزاداری و عاشورایی، ارج نهادن به زحمات پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار و فعالان این عرصه، بررسی نقش لباس و کاربرد آن در ایام محرم و شیوه‌های انتقال فرهنگ عاشورا را از جمله اهداف این نمایشگاه برشمرد.

نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی از ۲۵ مهر لغایت ۱ آبان ماه 95 هم‌زمان با دهه دوم ماه محرم در تالار وحدت واقع در خیابان حافظ، بلوار استاد شهریار برپا شد و علی‌رغم آنکه تلاش کرد بخشی از ارزش‌های فرهنگی و دینی ما را از طریق مؤلفه پوشش به منصه ظهور رساند، اما بیش از پیش متوجه کاستی‌ها و نواقص در این بخش شد.

این در حالی بود که به‌زعم بسیاری از فعالان عرصه مد و لباس و استادان حوزه جامعه‌شناسی، پیروی از الگوها و مدهای غربی و پوشیدن لباس‌هایی با نشان خارجی، فرهنگ پوشش ما را به شکلی نامتعارف تغییر داده و برای بازگشت به اصالت خود نیازمند اندیشیدن تدابیری هستیم.

از منظر نگاه آن‌ها عوامل اصلی موفقیت در تمامی زمینه‌ها، خودباوری و پایبندی به اصول اعتقادی و ارزش‌های اخلاقی است و نمایشگاه لباس عاشورایی تلاش کرد در نخستین گام با تکیه بر نقش و اهمیت اثرگذار لباس در تبیین این مضامین، موضوع عاشورا را دستمایه قرار داده تا مجموعه آثاری مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی ظهور و نمود عینی پیدا کند.

بازدید از آثار سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در تالار وحدت

سال‌هاست که به‌ویژه در عرصه پوشش، معما و پارادوکس جامعه ما آن است که از سویی تبعیت از تفکر دینی را رواج می‌دهد، تفکری که ذهن و روح را بر بدن مقدم می‌شمارد و سعادت را نه درگرو مصرف بیشتر و کالا پرستی بلکه در خدمت به خلق می‌داند و در همه‌چیز و از جمله در مصرف، تعادل را توصیه می‌کند و از سوی دیگر ‌نوعی خرید بیشتر و مصرف هرچه فزاینده‌تر تبلیغ می‌شود پس طی سال‌های اخیر این مسائل در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی کشور به‌ویژه در بخش مد و لباس موردتوجه، بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.

اما دومین نمایشگاه لباس عاشورایی روز شنبه 25 شهریور 96 در تالار وحدت افتتاح شد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مراسم گفت که از تولیدکنندگانی که به نمایشگاه لباس عاشورایی رونق می‌بخشند و زمینه همکاری مشترک را ایجاد می‌کنند، تشکر می‌کنیم. این هنرمندان و تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا جامعه در همه ابعاد رنگ و بوی حسینی بگیرد.

او اظهار داشت ما در زمینه برگزاری این نمایشگاه، به اهمیت تلاش هنرمندان بیشتر واقف شدیم. فعالان این حوزه مفاهیم پرچم و بیرق امام حسین (ع) را به مردم امروز جامعه رسانده‌اند. نقش هنرمندان در این نمایشگاه برجسته است.

رئیس کارگروه مد و لباس با تأکید بر اینکه این نمایشگاه نمایشی از سبک زندگی ایرانی اسلامی است و تلاش می‌کند، زندگی ایرانیان را نشان دهد تصریح کرد که خوشبختانه این نمایشگاه توانسته است، با تلفیق هنر، صنعت، فکر و اندیشه جایگاه برجسته‌ای نزد هنرمندان و مردم به دست آورد. یکی از ارزشمندترین اقدامات این نمایشگاه کمک به انتقال مفاهیم ارزشمند دینی است. به همین منظور، تلاش کارگروه مد و لباس، دغدغه خود هنرمندان و تولیدکنندگان لباس پرداختن به مسائل دینی است.

قبادی در خصوص مشارکت استان‌ها در دومین نمایشگاه لباس عاشورایی اذعان داشت نسبت به سال گذشته مشارکت بیشتر استان‌ها را شاهد هستیم. در ضمن درصد چشمگیری از آثار راه‌یافته به این نمایشگاه، وارد بازار شده‌اند.

مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه لباس عاشورایی در تالار وحدت

به هر روی در دومین گام از برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی، طراحان لباس تلاش کردند تا بهتر و بیشتر از دور نخست، ارزش‌های مذهبی و فرهنگی مبتنی بر فرهنگ عاشورا را در حیطه لباس عیان سازند و آن‌ها را در عمق ذهن مخاطب سرایت دهند.

دومین نمایشگاه لباس عاشورایی با محورهای موضوعی شامل لباس عزاداری اقوام استان‌ها در ماه محرم و صفر، لباس‌های آئینی در مراسم عزاداری در تکایا و هیئت‌ها و استفاده در ایام محرم، لباس مراسم تعزیه‌خوانی واقعه روز عاشورا، لباس عاشورائیان با نگاه روزشمار واقعه عاشورا، طراحی پارچه با مضامین اشعار مرتبط با موضوع عاشورا، داستان‌های وقایع عاشورا و استفاده و به‌کارگیری اشعار محتشم کاشانی، عمان سامانی و ... در طراحی لباس برپا شد و خوشبختانه در این دوره آثار رسیده به دبیرخانه به بیشتر بخش‌ها اختصاص داشتند که این خود نشان از میزان اهمیت موضوع در حوزه‌های مختلف و لزوم پرداخت مؤثر به آن‌ها در قالب چنین رویدادی را داشت.

تیرماه 1397 بود که فراخوان سومین نمایشگاه لباس عاشورایی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منتشر شد.

بر این اساس مقرر شد در راستای تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی و ایرانی و استفاده از قابلیت‌های طراحی، دوخت و تولید در عرصه لباس‌های مناسبتی، مذهبی، عاشورایی و ترویج هرچه بهتر شعائر دینی و عاشورایی و تأثیر آن در شئون مختلف اجتماعی و فرهنگی جامعه و کارکرد آن در سبک زندگی اسلامی و ایرانی کارگروه ساماندهی مد و لباس سومین نمایشگاه لباس‌های عاشورایی در دو بخش اصلی و جنبی برگزار شود.

از جمله اهداف برپایی این رویداد در سومین گام می‌توان به تعظیم شعائر و احیای فرهنگ غنی اسلام در راستای وظایف محوله به کارگروه ساماندهی مد و لباس، ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها با نگاه دینی و طراحی لباس‌های مناسبتی، مذهبی و عاشورایی، در گروه‌های سنی مختلف، تقدیر از زحمات پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار و فعالان این عرصه در حوزه تولید و توزیع، بررسی نقش لباس و کاربرد آن در ایام محرم، صفر و شیوه‌های انتقال فرهنگ عاشورا، استفاده از علائم و نشانه‌های اقوام ایرانی در لباس‌های مذهبی و عاشورایی و جلوگیری از ترویج لباس نأمانوس و نامناسب در مراسم عزاداری و هیئت‌های مذهبی اشاره کرد.

هم‌اکنون سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در بخش‌های پوشاک آقایان، پوشاک بانوان، پوشاک کودک و نوجوان، طراحی پارچه و لباس تولیدشده در قالب تن‌پوش جامع کاربردی به شکل رقابتی به میزبانی تالار وحدت برپا شده و نمایشی متفاوت از لباس‌های عاشورایی را با کیفیتی به‌مراتب بالاتر از دوره‌های قبل ارائه کرده است.

بازدید از آثار سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در تالار وحدت

برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برگزاری مسابقه ایده تا محصول و همچنین مسابقه تصویرگری عشق ماندگار از دیگر بخش‌های این رویداد است.

امسال و برای نخستین بار در کشور ۵۰ طرح برتر پوشاک با محوریت عاشورا که توسط طراحان داخلی طراحی شده بود، در معرض دید تولید‌کنندگان قرار گرفته است تا برای مراسم محرم و اربعین سال جاری به تولید انبوه برسند.

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با شعار "این جامه سیاه فلک در عزای کیست" از ۲۸ مهر تا ۴ آبان ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند طی این روزها از ساعت 10 صبح تا 18 از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه دیدن کنند. سومین نمایشگاه لباس عاشورایی همچون دو دوره گذشته بخش فروش ندارد.

سر آخر اینکه باید پذیرفت که هنجارها و ایدئولوژی‌ها در تقابل زندگی مدرن و سنتی در ایران‌ نتیجه تلاقی سه فرهنگ ایرانی، اسلامی و غربی شده است و اندیشه جوان در ستیز روانی بین دسته‌ای از ارزش‌های متفاوت گرفتار آمده، اما نقش و اهمیت برپایی رویدادهایی همچون لباس عاشورایی آن زمان از جایگاه رفیع‌تری بهره خواهد برد که در میان همین مظاهر و وسایل تجدد و نوسازی، جهانی‌شدن و اندیشه‌های خود را به سمت موضوعات انسانی و دینی سوق داده و از هر دریچه‌ای به توصیه آن‌ها بپردازیم.