سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، حجت‌الاسلام مهدی سیف‌جمالی مدیرعامل بنیاد مد و لباس، مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، سومبات هاکوپیان رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران، محبوبه الهی دبیر علمی نمایشگاه و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان عرصه مد و لباس صبح روز شنبه 28 مهرماه در تالار رودکی برگزار شد.

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم بازدید از آثار نمایشگاه در تالار وحدت که پس از آئین افتتاحیه برگزار شد، به جمع سایر حضار پیوست و از مجموعه آثار به نمایش درآمده در این رویداد بازدید کرد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آئین افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با تأکید بر اینکه همچنان در حال توضیح و تشریح چرایی طرح مباحث مرتبط با لباس عاشورایی هستم اظهار داشت: در ایامی که بحث بر سر لزوم ورود تصاویر و مبانی همراه و همیار اندیشه دینی ما در حوزه مد و لباس است، بعضاً مواضعی مشاهده می‌شود که حاکی از حملات سامان‌یافته و هدفمندی است که مقدسات و آموزه‌های دینی ما را هدف قرار داده است.

قبادی با اشاره به اینکه تلاش طراحان و تولیدکنندگان گام بلندی در پاسخ به این تلاش‌های مذبوحانه است بیان کرد: چنین حرکاتی در مسیر برافراشتن پرچم اباعبدالله الحسین به انجام رسیده و با بررسی و مطالعه درمی‌یابیم که نمونه‌های موجود در تاریخ لباس ایران، آمیخته با روز عاشورا است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه به فلسفه آئین نخل گردانی در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: نخل نماد مقاومت، استواری و پایداری است و این نماد در بسیاری از مؤلفه‌های فرهنگی ما طی تاریخ نقش‌آفرینی کرده است.

قبادی با تأکید بر وجود نمونه‌های مشابه نخل در راستای به‌کارگیری در طراحی لباس‌های عاشورایی اذعان داشت: ما میراث‌دار این تاریخگران هستیم و لباس عاشورایی این هدف را دنبال می‌کند که مفاهیم بلند عاشورایی به‌خوبی منتقل شوند.

او افزود: دو عنوان کتاب ارزشمند عاشورایی با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران شامل مجموعه اشعار عاشورایی به‌تازگی منتشر شد که می‌تواند محتوا و مبانی فکری حوزه لباس عاشورایی را تأمین کرده و زمینه اندیشه‌ورزی برای طراحان لباس را در این حوزه به وجود آورد.

قبادی در ادامه بر لزوم ورود مبانی نظری منطق با فرهنگ عاشورایی به دانشگاه‌های سراسر کشور تأکید و تصریح کرد: اقدامات نمادین در حوزه دانشگاه کمک می‌کند که بر اساس نیاز جامعه، چالش‌های مؤثری شکل گرفته و با وجود آزادی اندیشه در حوزه مد و لباس، محدودیتی برای بروز و ظهور اندیشه‌های هنری منطبق با نیاز جامعه وجود ندارد.

او از مشارکت طراحان در بخش رقابتی نمایشگاه تقدیر کرد و گفت: برآوردهای غیررسمی حاکی از آن است که در محرم امسال تغییرات جدی در نوع لباس‌ها مشاهده شده و طراحی لباس عاشورایی به سمت‌وسوی تولید محصولاتی سوق یافته که دارای تفکر بوده و در همین راستا خوشبختانه شاهد آنیم که برخی از ملزومات زائران اربعین به همت اتحادیه سراجان کشور تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته شده است.

محبوبه الهی دبیر بخش علمی دانشگاه نیز در سخنانی به موضوع برپایی کارگاه‌های آموزشی با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک اشاره کرد و گفت: با همراهی طراحان گرافیک، بالغ بر 50 طرح جدید در زمینه لباس عاشورایی طراحی شد و طراحان به‌خوبی توانستند نمادها و نشانه‌های عاشورایی را بر روی لباس‌های متناسب با عاشورا اجرا کنند.

الهی گفت: طی سال‌های اخیر نمونه‌های نامناسبی ناشی از جریانات ناآگاهانه در لباس مختص این ایام دیده شد و ما امیدواریم لباس‌های متناسب با فرهنگ عاشورایی به طراحی و با همکاری بخش صنعت به تولید انبوه رسانیم.

او با اشاره به اینکه علاوه بر رونمایی از 50 طرح و برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، مسابقه از ایده تا اجرا برای نخستین بار در نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار می‌شود بیان کرد: گروه‌های حاضر در این بخش با توجه به رزومه آن‌ها انتخاب شده و مسابقه با حضور طراح، الگوساز و دوزنده به شکل تیمی و طی سه روز برگزار می‌شود. تبیین نمادها، نشانه‌ها و جریانات مفهومی در لباس عاشورایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و طراحان نیاز دارند که در مسیر طراحی به سمت استفاده از دستمایه‌های پژوهشی پیش روند.

سومبات هاکوپیان دیگر سخنران این مراسم بود و با تأکید بر اینکه روز عاشورا وحدتی میان تمام اندیشمندان صنعت پوشاک به وجود آورده است اظهار داشت: من هرگز مسئله اقلیت را نپذیرفتم و بر این باورم که پیش از آنکه ارمنی باشم، یک ایران هستم و معتقدم تمام اقوام ایرانی همچون کلاویه‌های سیاه‌وسفید یک پیانو هستیم که نغمه‌ای زیبا را به صدا درمی‌آوریم.

هاکوپیان گفت: طراحی یک اندیشه است و ما می‌توانیم این فکر را پرورش داده و تکامل ببخشیم. تمام اندیشه‌ها از پدیده‌های طبیعی و اجتماعی الهام می‌گیرند و امروز وقتی به نقوش عاشورایی می‌پردازیم به پیوند تاریخی در کشور برخورد می‌کنیم که اگر جوانانمان را آزاد در تفکر بگذاریم، جای خالی بسیاری از طرح‌ها پر خواهد شد.

او تصریح کرد: از کالای خارجی هراس نداریم بلکه با آن چیزی مخالفیم که منافع ملی ما را به خطر اندازد پس کمبودها و مشکلات فعلی هم دوره گذار دارند و من به آینده صنعت پوشاک در ایران اطمینان خاطر دارم.

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با شعار "این جامه سیاه فلک در عزای کیست" از ۲۸ مهر تا ۴ آبان ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند طی این روزها از ساعت 10 صبح تا 18 از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه دیدن کنند. سومین نمایشگاه لباس عاشورایی همچون دو دوره گذشته بخش فروش ندارد.