سرویس مد و لباس هنرآنلاین: با توجه به اهمیت خطیر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در حوزه‌های مختلف پژوهش، آموزش و تخصص، بخش علمی دانشگاهی جشنواره مد و لباس فجر نیز در سال جاری به شکل مستقل برپا می‌شود.

تولید و تحصیل علم، پرداختن به مدل ساختاری آموزش اهمیت بسزایی دارد و استفاده از نقد فارغ‌التحصیلان از بهترین روش‌های ارزیابی سطح کیفی دانشگاه‌ها در تربیت طیف‌ گسترده از شاغلان در هنر صنعت مد و لباس است.

بررسی سرفصل دروس اصلی، تخصصی و پایه رشته طراحی لباس و میزان اثربخشی آن از دیدگاه فارغ‌التحصیلان ارشد طراحی پارچه و لباس در دانشگاه‌های ایران حاکی از آن است که دانشگاه‌‍‌ها نتوانسته‌اند آنگونه که باید و شاید در راستای تربیت نیروهای توانمند به ویژه در حیطه عمل نقش چندان مؤثری ایفا کنند و بدیهی است دستیابی به این هدف مستلزم آموزش مطلوب، فضای مناسب و الگوهای درست است.

رشته طراحی پارچه و لباس یکی از رشته‌های کاربردی است و هدف آن تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات موجود بتوانند نیازهای طراحی لباس، طراحی الگو، برش و دوخت را در تولید برطرف سازند. برنامه آموزشی رشته طراحی لباس که در حال حاضر در دانشکده‌های هنر کشور اجرا می‌شود در ششصد و بیست و یکمین جلسه شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی مورخ 85/11/28 تصویب شده است اما متأسفانه در این چند سال هیچ بازنگری در این زمینه انجام نشده است.

تعیین نظر استادان دانشگاه و فارغ‌التحصیلان این رشته در خصوص کفایت سرفصل‌های دروس عملی، تخصصی و پایه رشته طراحی لباس برای ایجاد توانمندی مناسب در زمان فارغ‌التحصیلی از اهمیت بسزایی برخوردار است و به نظر می‌رسد بخش علمی دانشگاهی پس از چندین دوره کسب تجربه از نشست‌ها و هم اندیشی‌ها، بر آن است تا این بار به شکلی تخصصی و مؤثر در مسیر اصلاح رویه حاکم بر نظام دانشگاهی چرخه مد و لباس گام بردارد.

بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس  فجر در فضای دانشگاهی و پیش از زمان جشنواره برگزار می‌شود که دلیل این تصمیم شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به شرح زیر اعلام شده است:

از آنجا که زمان اجرای جشنواره مد و لباس فجر بسیار فشرده است، عملاً فرصتی برای انتقال اطلاعات و یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش‌ها و گسترش مرزهای علم و هنر نمی‌یابد. بر این اساس بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بر آن شده است که در فضای دانشگاهی به کنکاش در محورهای موردنظر بپردازد. بدیهی است این تلاش با کمک همه دانشگاه‌های حوزه پوشاک و منسوجات و سایر بخش‌های دیگر کارگروه، پیش از زمان جشنواره انجام می‌شود.