به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، با توجه به نقش تعیین‌کننده دانشگاه‌ها در نشر و توسعه دانش و کارآفرینی، بخش علمی و دانشگاهی جشنواره به‌صورت مجزا فراخوان خود را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس  فجر در فضای دانشگاهی و پیش از زمان جشنواره برگزار می‌شود که دلیل این تصمیم شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به شرح زیر اعلام شده است:

از آنجا که زمان اجرای جشنواره مد و لباس فجر بسیار فشرده است، عملاً فرصتی برای انتقال اطلاعات و یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش‌ها و گسترش مرزهای علم و هنر نمی‌یابد. بر این اساس بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بر آن شده است که در فضای دانشگاهی به کنکاش در محورهای موردنظر بپردازد. بدیهی است این تلاش با کمک همه دانشگاه‌های حوزه پوشاک و منسوجات و سایر بخش‌های دیگر کارگروه، پیش از زمان جشنواره انجام می‌شود.

متن کامل فراخوان به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

با توجه به وظیفه ذاتی دانشگاه‌ها نشر (آموزش) و توسعه (پژوهش) دانش و کارآفرینی است، بخش علمی و دانشگاهی می‌تواند در ساماندهی مد و لباس کشور همراه با بخش صنعت، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا نمایید. از آنجا که زمان اجرای جشنواره مد و لباس فجر بسیار فشرده است، عملاً فرصتی برای انتقال اطلاعات و یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش‌ها و گسترش مرزهای علم و هنر نمی‌کند. بر این اساس بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بر آن شده است که در فضای دانشگاهی به کنکاش در محورهای موردنظر بپردازد.  بدیهی است این تلاش با کمک همه دانشگاه‌های حوزه پوشاک و منسوجات و سایر بخش‌های دیگر کارگروه، پیش از زمان جشنواره صورت می‌پذیرد.

حوزه علمی، دانشگاهی در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود

1-2 بخش رقابتی:

1-1-2 ارائه مقالات علمی، پژوهشی

بخش ارائه مقالات علمی، پژوهشی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با محوریت دانشگاه الزهرا (س) و همکاری سایر دانشگاه‌های کشور به‌منظور نشان دادن توانمندی‌های علمی و پژوهشی و ارائه به‌موقع این ظرفیت‌ها  با عنوان "همایش بین‌المللی توسعه پایدار در طراحی و تولید منسوجات، پوشاک: رویکرد توسعه پایدار" پس از داوری مقالات و به شکل ارائه سخنرانی در سوم دی‌ماه سال 1397 برگزار می‌شود

برگزیدگان این بخش در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر معرفی می‌شوند

نحوه ارائه مقالات

در این بخش مقالات تدوین‌شده بر اساس محورهای تعیین‌شده تنها با رعایت شرایط مقالات علمی و پژوهشی به شرح ذیل موردپذیرش است

مقالات باید روی صفحه A4 مطابق آئین نگارش حاضر با نرم‌افزار متن نویس ورد word 2007-2010 و یک ستونی تایپ شوند. مقاله کامل باید در حداقل 6 و حداکثر 15 صفحه تهیه شود به صورتی که حاشیه‌ متن‌ها از بالا، پایین، چپ و راست صفحه 25 میلی‌متر فاصله داشته ‌باشد. تمامی صفحات به‌جز صفحه اول باید شماره صفحه داشته باشند. قلم مقالات در سراسر متن فارسی بی نازنین B Nazanin سایز 12  است. رعایت آیین نگارش تهیه‌شده برای این فراخوان مقاله، به‌شدت توصیه می‌شود. فایل توضیح و نمونه آماده و مناسب برای قالب‌بندی مقاله در سایت دبیرخانه موجود است و توصیه می‌گردد از کپی آن به‌عنوان یک نمونه آماده و مناسب برای قالب‌بندی مقاله بهره‌برداری شود (حتماً" مقاله نهایی خود را جز به‌جز  copy کرده و در نمونه ارائه‌شده paste بنمانید). فایل الکترونیکی مجموعه مقالات کنفرانس مستقیماً از فایل ورد مقالات- که نویسندگان محترم تهیه می‌کنند- ایجاد می‌شود. لذا تأکید می‌گردد مقالاتی که به‌صورت کامل آئین نگارش را رعایت ننموده باشند، اولویت پیگیری و اعمال فرآیند داوری را از دست خواهند داد. از نویسندگان محترم دعوت می‌شود که دستورالعمل حاضر را در هنگام تهیه چکیده مقاله دقیقاً رعایت نمایند.

مقاله کامل، به ترتیب شامل این بخش‌ها است: 1- عنوان مقاله، 2- اسم یا اسامی نویسندگان و عناوین علمی آن‌ها و نام مؤسسه و آدرس الکترونیکی نویسندگان، 3- چکیده، 4- کلمات کلیدی، 5- مقدمه،  6- متن یا بدنه اصلی مقاله، 7- نتیجه‌گیری، 8- مراجع، 9- پیوست در صورت نیاز

محورهای ارائه مقاله

توسعه پایدار، فرهنگ و سبک زندگی

فرهنگ‌آموزی، مصرف درست و سبک زندگی پایدار

فرهنگ نگهداری و باز استفاده از منسوجات و پوشاک

تجارب تاریخی و معاصر رویکردهای پایدار در منسوجات و پوشاک

آسیب‌شناسی فرهنگی مد

توسعه پایدار و طراحی

طراحی ملهم از طبیعت

نظریه و رویکردهای طراحی منسوجات و پوشاک پایدار

طراحی منسوجات پایدار، بهداشت محور با ارتقای سلامت جسمی و روانی مصرف‌کنندگان

طراحی مشارکتی، بازآفرینی و بازیافت منسوجات و پوشاک

هویت سازمانی و طراحی منسوجات و پوشاک پایدار

توسعه پایدار و تولید

فناوری‌های نوین و طراحی منسوجات و پوشاک پایدار

نقش مدیریت و برنامه‌ریزی با تولید منسوجات و پوشاک پایدار

برندینگ و بازاریابی پایدار در حوزه منسوجات و پوشاک

توسعه پایدار و جامعه

شیوه‌های توسعه دانش و رفتار در حوزه مصرف پایدار منسوجات و پوشاک

توسعه اجتماعی و مصرف مشارکتی منسوجات و پوشاک

پایداری اجتماعی در حوزه منسوجات و پوشاک

پیامدها و آسیب‌های اجتماعی مد

توسعه پایدار و اقتصاد

شناسایی، برنامه‌ریزی و بازاریابی مصرف منسوجات و پوشاک پایدار

کارآفرینی و توسعه کسب‌وکارهای پایدار در حوزه منسوجات و پوشاک

اخلاق در طراحی و تولید منسوجات و پوشاک پایدار

آسیب‌شناسی اقتصادی مد

پیش همایش: با مشارکت بخش‌های طراحی، صنعت، دانشگاه، تولید و عرضه‌کنندگان به‌منظور معرفی مشکلات و طرح دیدگاه‌ها برپا خواهد شد

2-1-2 ارائه یافته‌ها و تجربیات کاربردی

این بخش برای ارزش‌گذاری ایده‌هایی است که به تجربیات کاربردی رسیده، است. افراد و  گروه‌های حقیقی و حقوقی که ایده‌های خود را عملیاتی  می‌توانند برای ارائه کار خود در این بخش ثبت‌نام نمایند. لذا اطلاعات ثبتی افراد و نوع کار ایشان و نیز شیوه  همکاری با این برنامه در سایت جشنواره  انجام می‌شود

از آنجائی که بررسی وارزیابی یافته‌ها وتجربیات مستلزم ارائه میدانی عملکرد است رقابت در این بخش مشروط به حضور درنمایشگاه است

3-1-2 پایان‌نامه‌ها   

در این بخش پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در هر مقطع به صلاحدید داوران به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود. پایان‌نامه‌های ارسالی نباید در ادوار پیشین جشنواره بررسی شده باشند و یا حائز رتبه باشند. تاریخ نگارش پایان‌نامه‌ها باید از سال 95 به بعد باشد.

پایان‌نامه‌هایی که در حوزه مرتبط با محورهای همایش باشد، از امتیاز بیشتری برخوردارند.

دبیرخانه این بخش، بخش علمی دانشگاهی بنیاد ملی مد و لباس است و برگزیدگان این بخش در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فجر معرفی می‌گردند.

پایان‌نامه‌هایی که پیش از این برنامه، تحت حمایت معنوی و مادی کارگروه ساماندهی مد و لباس قرار گرفته‌اند، در صورتی که دارای ابعاد موضوعی مرتبط با همایش دارند نیز می‌توانند جهت ارزیابی اثر در این بخش شرکت نمایند.

4-1-2 تصویرسازی طراحی لباس (با موضوع لباس اجتماع آقایان و بانوان

در این بخش طراحی مد ایرانی اسلامی با محوریت "لباس اجتماع آقایان و بانوان" با در نظر داشتن شاخص‌های زیبایی‌شناسی مورد توجه است. لازم به ذکر است طرح‌هایی که حائز امتیاز در بخش داوری باشند در ایام نمایشگاه در معرض دید مخاطبان عمومی و تخصصی قرار خواهد گرفت توجه به موضوع رکن اصلی ارزیابی آثار بوده و طبعاً آثار خارج از موضوع از مراحل داوری حذف خواهند شد

همچنین به سه نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد.

شرایط ارسال آثار:

 بر روی کاغذ با قطع A3  و تکنیک آزاد است.

لازم است جنسیت پارچه‌های استفاده شده در طراحی ذکر شود و یا در صورت امکان نمونه پارچه ضمیمه شود.

منبع ایده و الهام طرح ذکر شود.

طرح‌هایی که با کیف، کفش و ملحقات ست شده باشد از امتیاز بیشتری برخوردار خواهند بود.

در صورت انتخاب تولیدکنندگان برای تولید انبوه  به اثر جایزه ویژه‌ای تعلق می‌گیرد

2-2 بخش غیررقابتی

1-2-2 نشست‌های علمی

برگزاری نشست‌های علمی، تلاشی در راستای اغنای روحیه کاوشگری جامعه علمی- دانشگاهی و پژوهشگران در برای کسب  دانش و آگاهی از یافته‌ها‌ی جدید در عرصه مد و لباس است. لذا پژوهشگران می‌توانند یافته‌های علمی خود در حوزه‌های مذکور در قالب سخنرانی با بیان محتوای کلام و مشخصات کامل سخنران به همراه شرح دقیق رزومه علمی ایشان، در سایت جشنواره بارگذاری نمایند کمیته داوری  پس از بررسی آثار، بهترین‌ها، جهت اجرای برنامه‌ دعوت خواهد کرد.

برنامه‌هایی در قالب بحث آزاد با حضور صاحبان صنعت و افراد دانشگاهی برای بیان پیشنهادها و انتقادات وارده به عملکرد این حوزه و تبیین راهکارهای بهبود آن در نظر گرفته خواهد شد که زمان و جزئیات آن اعلام خواهد شد.

همچنین مخاطبان محترم می‌توانند جهت اطلاع از مشخصات دقیق نشست‌ها و زمان دقیق آن به سایت جشنواره مراجعه نمایند.

2-2-2 کارگاه‌های آموزشی

کارگاه‌های آموزشی، افزون بر فضای علمی، نمایش میزان عملیاتی بودنِ ایده‌هاست. ایده‌هایی که در صنعت مد و پوشاک و منسوجات یا در حال اجرا هستند. و یا قابلیت اجرا دارند لذا پژوهشگران می‌توانند یافته‌های علمی خود در حوزه‌های مذکور برای اجرای  کارگاه آموزشی با عنوان موضوع و مشخصات کامل برنامه آموزشی به همراه شرح دقیق رزومه علمی، در سایت  بارگذاری نمایند افراد و برنامه‌های برگزیده  پس از انتخاب بهترین‌ها از سوی کمیته داوری، جهت اجرای برنامه‌ دعوت خواهند شد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت اطلاع از مشخصات دقیق کارگاه‌ها و زمان دقیق آن به سایت جشنواره مراجعه کنند.

3-2-2 حضور مراکز دانشگاهی و صنعتی به‌منظور ارائه دستاوردهای نوین در حوزه مد و لباس

مراکز دانشگاهی و صنعتی در دنیای امروز به‌عنوان پیشروها در حوزه مد و لباس دارای ایده‌های نوین از منظر تجهیزات نوین، پوشاک نوین، منسوجات نوین می‌باشند که با ثبت‌نام و ارائه مشخصات کامل می‌توانند پس از ارزیابی، حضور داشته باشند و دستاوردهای خود را به‌طور تخصصی به مخاطبان عرضه دارند. این بخش هم‌زمان با جشنواره فجر برگزار می‌شود.