سرویس مد و لباس هنرآنلاین: طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر قرار گرفتن مفاد تفاهم‎نامه بین معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منطقه آزاد چابهار در پروسه اجرایی منتشر شده که بخشی از آن، معطوف به اعطای نشان ملی مهتاب با هدف احیای دوخت و دوزهای بومی است.

این نشان با نام و یاد مهتاب نوروزی، سوزن دوز اهل سیستان و بلوچستان در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که بخشی از آن در چابهار برگزار می‌شود، اهدا خواهد شد.

انتشار این اخبار در وهله نخست، تداعی‌گر میزان اهمیت و جایگاه حفظ و احیای سنت‌های بومی در عرصه مد و لباس کشور است، در حالی که حضور تنوع در تولیدات بشر، به لحاظ تعدد در جامعه انسانی همیشگی بوده و سرعت این تنـوع حداقل در مورد لباس همواره و برای همه­ اقوام و ملت­‌ها یکسان نبوده است.

هر چند در بسیاری از موارد طـرح­‌ریزی برای خلق این تنوع معمولاً صورتی منسجم و آگاهانه نداشته است، اما به جرئت می‌توان گفت که در بحث دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌ها، هنرمندان ایرانی به خوبی توانسته‌اند پدیده­ لباس را که با خصوصیات مختلف فردی و اجتماعی انسان در ارتباط است، از دیدگاه­‌های متفاوت از قبیل روان­شناسی، اقتصاد، جامعه­‌شناسی، مذهب، تاریخ، زیبایی و غیره مورد مطالعه قرار داده و بحث‌­های مفصل و مختلفی در مورد هرکدام انجام دهند.

در حقیقت تلقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر پرداختن به موضوع حفظ و احیای لباس اقوام ایرانی، به منزله­ دست یافتن به محصول و فرآیندی است که مقولات هنری و صنعتی در حیطه پوشاک را از یکدیگر متمایز ساخته و به عنوان یک فرآیند، برآوردن خواسته‌های فرهنگی و اجتماعی در مورد چگونگی نمایان شدن لباس زیبا بر تن آدمی را مد نظر قرار داده است.

به هر روی، طی روزهای اخیر جلسه بررسی روند اجرایی مفاد تفاهم‎نامه بین معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منطقه آزاد چابهار با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری و عبدالرضا کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار برگزار شدو در این جلسه در راستای اجرای تفاهم‌نامه قرار شد نشان ملی مهتاب با نام و یاد مهتاب نوروزی، سوزن دوز اهل سیستان و بلوچستان در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که بخشی از آن در چابهار برگزار می‌شود، اهدا شود.

نشان ملی مهتاب از این پس و همه ساله با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط منطقه آزاد چابهار در حوزه دوخت و دوزهای بومی در سطح ملی و منطقه‌ای اعطا خواهد شد.