به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، محبوبه الهی دبیر علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با بیان اینکه در بخش علمی نمایشگاه لباس عاشورایی، حرکت های نو و خوبی انجام شده است، گفت: قبل از شروع ماه محرم، برنامه‌ای را به عنوان پیش در آمد به همت بخش پژوهش دفتر اصناف برگزار کردیم و تعدادی ازطرح‌های تولیدکنندگانی که متناسب با هویت عاشورایی بود را طی مراسمی رونمایی کردیم.

او وجود لباس‌های نامانوس و نامتناسب با شأن ایام عزاداری محرم امسال را در جامعه یک معضل بزرگ در عرصه پوشاک کشور دانست و افزود: یکی از آسیب‌های جدی در نمایشگاه عاشورایی سال‌های گذشته این بود که ما شاهد این معضل بزرگ بودیم که افرادی آشنایی کافی با نمادها و سمبل‌ها نداشتند و نقش های نامناسبی را بر روی لباس ها چاپ کرده بودند که مفهوم خاصی نداشت، امسال سعی کردیم با آسیب‌شناسی صحیح چنین معضلاتی را رفع کنیم بنابراین طراحانی به همت بنیادملی مد و لباس به نمایشگاه لباس عاشورایی دعوت شدند که متخصص در کار خود هستند و با استفاده از المان‌های عاشورایی سعی در انتقال مفاهیم واقعه عاشورا را در قالب لباس دارند .

الهی تصریح کرد: از بخش‌های جالب توجه در نمایشگاه لباس عاشورایی که امسال برای اولین بار اجرا می شود بحث تصویر سازی زنده لباس است که به همت موسسه شهر تاش انجام می شود بخش اول آن ثبت نام متقاضیان بود و قرار است بخش دوم آن در نمایشکاه لباس عاشورایی برگزار می شود.

دبیر علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی ادامه داد: دو مسابقه از ایده تامحصول و مسابقه تصویرگری عشق ماندگارباهدف تعظیم‌از شعائر اسلامی و ترویج و تبلیغ یادگارهای ماندگار حوزه هنر دینی در ایام برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار می‌شود.

الهی اظهار داشت: مسابقه "از ایده تامحصول " یکی از بخش های جالب نمایشگاه امسال است که تیم هایی در قالب گروه های سه نفره در سایت بنیادملی مد ولباس ثبت نام کردند و قرار است در سه روز برگزاری نمایشگاه این مسابقه  اجراشود.در روز اول طراحی ها ارایه می شود و در پایان روز داوری می شود و در نهایت ۲۰ گروه انتخاب شده و در پایان بایکدیگر مسابقه می دهند.نتایج نهایی شرکت کنندگان ازطریق سایت ایران مد به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

دبیر علمی سومین لباس عاشورایی از برگزاری ۸ نشست و کارگاه علمی درایام  نمایشگاه لباس عاشورایی خبرداد و خاطرنشان کرد: چهار کارگاه با عناوینی چون "دو کارگاه سوزن دوزی سنتی"، "نقاشی روی پارچه(شال عزاداری)" و کارگاه "آموزش زره بافی" برگزار می‌شود.

او در ادامه  افزود: نشست‌های تخصصی با سخنرانی اساتید دانشگاهی برگزار می شود."جریان سازی عاشورا در حوزه فرهنگ و پوشش" با سخنرانی مسعود صفری نژاد، "نماد شناسی پنجه در شکل و معنا از پیدایش تا امروز" باسخنرانی دارا افشار، "معرفی لباس هدی تعزیه" با سخنرانی میرزاعلی،"تکنیک دوخت انواع آیینه(تابلوعصر عاشورا) با سخنرانی مریم سماک برگزار خواهد شد.

الهی در پایان گفت: چهار نشست تخصصی و چهار کارگاه آموزشی با حضور اساتید دانشگاهی در ایام برگزاری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار می‌شود.

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با شعار "این جامه سیاه فلک در عزای کیست" ازسوی کارگروه ساماندهی مدولباس کشوراز ۲۸ مهر تا ۴ آبان ماه سال ۱۳۹۷در تالار وحدت برگزار می شود.