سرویس مد و لباس هنرآنلاین: "فشن‌آرت" عنوان آشنایی است که با تکیه بر وجوه هنری عرصه مد و لباس بر این مهم تأکید دارد که فشن یک هنر است و هر زمان و مکانی که در آن سخن از مقولات هنری رانده شود، این عرصه نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

از سوی دیگر، مد مفهومی، رویکردی جدید به دنیای مد و لباس است که تلاش می‌کند جنبه‌هایی بیش از وضعیت ظاهری و طرح و رنگ و دوخت را در لباس‌های مردمان عصر هزاره سوم پر رنگ جلوه دهد و لباس را که روزگاری یک نماد جریان‌ساز در قرن بیستم میلادی بود، دوباره به جایگاه اثرگذار خود در قرن بیست و یکم بازگرداند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که مد مفهومی در کنار بسیاری از هنرهای تجسمی در جهان تلاش دارد در مقام رسانه‌ای مؤثر و پویا، اهتمام کرده تا سبک زندگی و پوشش خلاقانه‌ای را وارد استایل انسان‌های عصر دیجیتال کند و با کمک فناوری‌های پوشیدنی، محصولی نوآورانه را در عرصه فشن در اختیار ساکنان دهکده جهانی قرار دهد، هر چند این مهم در ایران کمی دیرتر از پیشروهای هنر صنعت فشن حاصل شده و فرصت‌هایی محدودتر برای هنرمندان این عرصه در راستای نمایش و تبیین هنرشان به وجود آمده که همین مسئله موجب گله‌مندی برخی از فعالان عرصه مد و لباس است.

بهنوش فروتن هنرمند نقاش و مدیر گالری شکوه درباره نقش و جایگاه گالری‌های ایران و به ویژه پایتخت در برپایی نمایشگاه‌های حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: گالری شکوه تاکنون تجربیات متعددی به ویژه در راستای برپایی نمایشگاه‌های زیورآلات و صنایع دستی داشته است که خوشبختانه همگی با استقبال درخور توجه مخاطبان مواجه شده و من هم به عنوان مدیر یک گالری، از برپایی چنین رویدادهایی همواره استقبال می‌کنم.

فروتن با اشاره به اینکه مد و لباس دارای جنبه‌های هنری است اظهار داشت: افرادی که در زمینه طراحی و دیزاین فشن و لباس فعالیت دارند هم در زمره هنرمندان جا دارند و حق با آن‌هاست که بتوانند به نحو شایسته از فرصت‌های به وجود آمده در گالری‌ها برای نمایش آثار هنری خود بهره گیرند.

مدیر گالری شکوه ادامه داد: البته بیشتر مدیران گالری خود از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی هستند و لازم است در زمان برپایی نمایشگاه‌های مد و لباس، یکی از فعالان این عرصه به اتفاق گروه، در زمینه چیدمان و روند برپایی نمایشگاه اظهار نظر کرده و این بخش را به درستی و منطبق با استانداردهای این دست نمایشگاه‌ها در ابعاد بین‌المللی هدایت کند.

او با تأکید بر اینکه در راستای برپایی نمایشگاه‌های حوزه مد و لباس، باید مراقب برخی محدودیت‌های موجود باشیم بیان کرد: تاکنون افرادی به منظور برپایی "فشن شو" و "کت‌واک" از جدیدترین مجموعه‌ها و کالکشن‌هایشان به من مراجعه کردند، اما واقعیت آن است که از به دلیل مشخص نبودن محدوده فعالیت گالری‌های در عرصه مد و لباس، امکان برپایی این دست رویداد تاکنون در گالری شکوه به وجود نیامده است.

فروتن گفت: امید است در آینده، وزارت ارشاد محدوده فعالیت گالری‌ها در حوزه مد و لباس را مشخص کند تا ما هم با توجه به جایگاه و اهمیت این عرصه هنری بتوانیم آنگونه که باید با هنرمندان این عرصه همراه شویم و گالری‌ها نقش خود را در نمایش مد و لباس ایرانی ایفا کنند.