سرویس مد و لباس هنرآنلاین: 17 تیر 97، فراخوان سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در راستای تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی و ایرانی و استفاده از قابلیت‌های طراحی، دوخت و تولید در عرصه لباس‌های مناسبتی، مذهبی، عاشورایی و ترویج هرچه بهتر شعائر دینی و عاشورایی منتشر شد.

از آن زمان، تصمیم به برپایی دبیرخانه دائمی برای این رویداد از سوی مدیران کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اتخاذ شد و مقرر شد آثار عاشورایی در بخش‌های پوشاک آقایان، پوشاک بانوان، پوشاک کودک و نوجوان، طراحی پارچه و لباس تولید شده کاربردی به شکل رقابتی برای حضور در این رویداد از سوی فعالان عرصه مد و لباس کشور به این دبیرخانه ارسال شوند.

یکی از بخش‌های مهم و قابل توجه در این دوره، توجه هر چه بیشتر برگزارکنندگان به حوزه علمی و دانشگاهی مرتبط با لباس عاشورایی بود که به دبیری محبوبه الهی مدرس دانشگاه و پژوهشگر آغاز به کار کرد و بر این اساس مقرر شد مقالات و آثار پژوهشی در دبیرخانه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند که تاکنون آثار درخور توجهی در این بخش به دبیرخانه رسیده و بنابر درخواست دبیر این بخش، دانشجویان و فعالان علمی دانشگاهی حوزه مد و لباس تا 18 مهر 97 فرصت ارسال اثر دارند.

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی از 28 مهر تا 4 آبان 97 در تالار وحدت برپا می‌شود و یکی از ویژگی‌های بارز آن در سال جاری، ارائه مجموعه‌های پوشش از سوی افراد بنام حوزه مد و لباس برای نمایش در این رخداد است.

از جمله اهداف برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی در سومین گام می‌توان به تعظیم شعائر و احیای فرهنگ غنی اسلام در راستای وظایف محوله به کارگروه ساماندهی مد و لباس، ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها با نگاه دینی و طراحی لباس‌های مناسبتی، مذهبی وعاشورایی، در گروه‌های سنی مختلف، تقدیر از زحمات پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار و فعالان این عرصه در حوزه تولید و توزیع، بررسی نقش لباس و کاربرد آن در ایام محرم، صفر  و شیوه‌های انتقال فرهنگ عاشورا، استفاده از علایم و نشانه‌های اقوام ایرانی در لباس‌های مذهبی و عاشورایی و جلوگیری از ترویج لباس نأمانوس و نامناسب در مراسم عزاداری و هیئت‌های مذهبی اشاره کرد.

قول تولید انبوه طرح‌های برگزیده نمایشگاه لباس عاشورایی تا تیراژ 5هزارتایی

آثار برگزیده کارگاه آموزشی سه روزه تصویرسازی و تایپوگرافی برای استفاده در پوشاک هم که مردادماه با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در مرکز پژوهش های اتحادیه صنف پوشاک برگزار شد نیز تاکنون دستاوردهای خوبی به همراه داشته و برخی از تولیدکنندگان تا تیراژ 50هزارتایی، قول تولید انبوه آثار برگزیده این کارگاه را داده‌اند.

این کارگاه توسط محمد اردلانی با هدف تولید آثار خلاقانه گرافیک تصویرسازی و تایپوگرافی و عرضه بیش از برپایی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار شد.

اما یکی از بخش‌های مهم سومین نمایشگاه لباس عاشورایی همچون دو دوره گذشته، برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی است که در این دوره موضوعاتی همچون نقاشی روی پارچه، جریان‌سازی عاشورا در حوزه فرهنگ پوش، نمادشناسی پنجه در مراسم عاشورا با مقایسه نماد دست حضرت عباس و پنجه فاطیما و نقش باورها و اعتقادات در پوشش اقوام ایرانی پس از اسلام اشاره کرد.

برپایی مسابقه زنده "از ایده تا اجرا" یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه یک هفته‌ای لباس عاشورایی است و قرار شده در این بخش شاهد حضور 20 گروه سه نفره در رقابتی دو روزه باشیم.