سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اصغر دهقان بیش از 20 سال است که تولیدکننده لباس و ادوات تعزیه است و مشتریان او همه ساله و به‌ویژه در آستانه ماه محرم و صفر از سراسر ایران، ملزومات خود را از فروشگاه او تهیه می‌کنند.

دهقان درباره شرایط حاکم بر طراحی و تولید لباس و ملزومات تعزیه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از آغاز دهه 70 به این سو شاهد آن بودیم که توجه به مقوله طراحی و ایجاد تغییر در لباس‌های تعزیه مورد توجه قرار گرفت و لباس‌ها از شکل ساده به سمت الگوهای مختلف و پرکار تغییر داد.

او افزود: در گذر زمان تعداد گروه‌های فعال در زمینه هنر نمایشی تعزیه افزایش یافته و گسترش این هنر موجب افزایش فعالان عرصه طراحی و تولید لباس‌های تعزیه شده است.

دهقان در ادامه به عوامل اثرگذار در ورود شیوه‌های جدید طراحی و دوخت لباس تعزیه اشاره کرد و گفت: سریال‌های تلویزیونی، منبع الهام در طراحی و تولید لباس‌های تعزیه و همچنین ادوات و زیورآلات این هنر نمایشی هستند.

او با اشاره به اینکه سفارش در زمینه لباس قافله برای هیئت هم رو به افزایش است اذعان داشت: در گذشته قافله‌ها بیشتر در چهار یا پنج شهرستان در دسته‌های عزاداری به راه می‌افتادند، اما در چند سال اخیر، سفارش دوخت لباس برای قافله‌های عاشورایی از سراسر کشور دریافت می‌شود و این رویه نه‌فقط در ایام محرم که در تمام سال مورد توجه هیئت‌های مذهبی قرار دارد.

دهقان در پاسخ به این پرسش که چه میزان از متریال طراحی و دوخت لباس تعزیه از داخل کشور تأمین می‌شود بیان کرد: هرچند که عمده پارچه‌های مورد نیاز در دوخت لباس تعزیه از تولیدات داخلی تأمین می‌شود اما متأسفانه در سال جاری و به دلیل افزایش چند برابری قیمت پارچه، به‌اجبار تغییراتی در انواع پارچه‌های مورد استفاده اعمال کرده‌ایم.

او در خاتمه گفت: به‌طور مثال، پارچه مخمل با قیمت هر متر 9 هزار تومان تا 25 هزار تومان افزایش یافته و به‌ناچار میزان مخمل به‌کاررفته در لباس‌ها کاهش یافته است اما تلاش کردیم این مسئله اشکالی در شکل و جنس لباس‌ها وارد نکند.