سرویس مد و لباس هنرآنلاین: علی‌اصغر زیلایی مدیر امور استان‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره رویدادهای استانی سال جاری و دستاوردهای آن بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر چهار جشنواره استانی برگزار شده شاهد رشد کیفی این رویدادها در بحث طراحی و تولید لباس‌های مختلف با الهام و اقتباس از لباس اقوام بوده‌ایم.

زیلایی در ادامه احیای لباس اقوام را از مهم‌ترین اهداف جشنواره‌های استانی برشمرد و تصریح کرد: پس از برگزاری جشنواره مد و لباس در استان هرمزگان و صدور مجوز امکان استفاده از لباس محلی منطقه در ادارات دولتی متوجه شدیم که طیفی از کارمندان با استقبال از این طرح، لباس منطقه خود را برای حضور در فضای کاری و اجتماع برگزیده‌اند و البته برخی نیز به دلایل مختلف از این طرح استقبال نکرده‌اند.

مدیر امور استان‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: بنا داریم تا با تکیه بر چنین تجربیاتی، دیگر استان‌ها را مجاب کنیم تا در حد امکان و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مناطق مختلف این برنامه را در دیگر استان‌ها عملی کنیم تا بیش از هر زمان دیگری به زنده نگه داشتن فرهنگ اقوام ایرانی از دریچه عرصه مد و لباس توجه داشته باشیم.

او با تأکید بر اینکه تمامی استان‌های کشور دارای ظرفیت مناسب برای معرفی و تبیین فرهنگ پوششی خود هستند بیان کرد: به‌طور مثال، زمانی که شاهد برپایی پربار و موفق پنجمین جشنواره مد و لباس استان مرکزی بودیم، دریافتیم که این رویه تبلیغی و ترویجی از فرهنگ منطقه به‌درستی اجرایی شده چرا که شاید تا پیش از آن، استان مرکزی منطقه‌ای صنعتی و فاقد دستاوردهای مرتبط با حوزه صنایع‌دستی و پوشاک بود.

مدیر امور استان‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جشنواره‌های استانی مد و لباس، برپایی نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در نقاط مختلف کشور بوده که شاید تا اندازه‌ای توانسته است ضعف سرفصل‌های دانشگاهی را برای هنرجویان مرتفع سازد.

زیلایی در خاتمه اذعان داشت: نه‌فقط در تهران که در تمامی استان‌های کشور شاهد آنیم که پیشرفت در طراحی مد و لباس حاصل شده و تلاش هنرمندان برای اعتلای فرهنگ پوشش، خستگی را از تن من به‌عنوان یکی از مدیران این عرصه و سایر همکاران درآورده است.