سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سحر تلقانی طراح لباس و مدیر برند "کیمیای سحر" درباره نقش و اهمیت نمایشگاه لباس عاشورایی به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: عاشورا یک فرهنگ است و برای ما که از نزدیک شاهد فداکاری‌ها و جان‌فشانی زنان و مردان سرزمینمان بودیم، فرهنگ ایثار و شهادت واژگان چندان بیگانه‌ای نیستند.

تلقانی با اشاره حضور در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی بیان کرد: طی دو دوره گذشته، شاهد برپایی رویدادی نوپا در این زمینه بودیم که علاوه بر نگاه به بازار لباس ویژه ماه محرم، بر لزوم طراحی در این زمینه تأکید کرد اما متأسفانه آن‌گونه که باید و شاید فرصت جریان سازی برای آثار رسیده به این رویداد ایجاد نشد. البته طراحان نیز با ایجاد ارتباط مؤثر به برخی نکات برای ارائه اثر کاربردی پی بردند.

مدیر برند "کیمیای سحر" درباره مجموعه آثار خود برای حضور در این دوره از نمایشگاه اظهار داشت: طرحی که از سوی آقای اسدالله سلیمانی به‌عنوان "طرح فردوس" در سال‌های اخیر و به‌منظور تعویض چادرهای کهنه انجام شد، این ایده را در ذهن من ایجاد کرد که با استفاده از این چادرها، سرپوش‌های طراحی کنم و با تکیه بر رنگ و نقش، جلوه عاشورایی را در آن‌ها عیان سازم.

او گفت: یکی از اهداف من در این کار، نمایش شأن و جایگاه زنان در حماسه عاشورا است، چرا که لازم است که مقام زن، مقاومت‌ها و توانی که این عزیزان از خود به خرج دادند با ابزار هنری در دست به نمایش گذاریم.

تلقانی با تأکید بر اینکه نگاهی متفاوت از یافتن بازار برای آثار خود در نظر دارد اظهار داشت: عاشورا، رویدادی جهانی است و نه‌فقط ما ایرانیان که مردم جهان از تمامی ادیان با این واقعه عظیم آشنایند. شاید در مقطع کنونی، این رسالت بر دوش ما طراحان لباس باشد که با ابزار و امکانی که در اختیار داریم، صدای فرهنگ عاشورایی را به نسل‌های جدید و آنان که به دلایل گوناگون با آن بیگانه هستند، منتقل سازیم.

این طراح لباس‌های اسلامی در ادامه گفت: چندی پیش که برای عکاسی راهی مناطق جنگی استان خوزستان و همچنین قطعه شهدای بهشت زهرا (س) شدم، دریافتم هنوز هم تبعات روحی و روانی هشت سال جنگ تحمیلی تا اندازه زیادی میان خانواده‌های شهدا باقی مانده است و قطعاً این مسئله یکی از وجوه اشتراک مهم میان حماسه عاشورا و هشت سال دفاع مقدس باشد.

تلقانی تأکید کرد: در چنین شرایطی بر همه ما فعالان عرصه مد و لباس واجب است تا توان تمام خود برای زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا در مسیر درست به کار بندیم و از پوشش به‌عنوان ابزاری برای انتقال این فرهنگ با تکیه بر ابعاد گسترده و عظیم آن بهره جوییم.

این طراح لباس در خاتمه بر لزوم توجه ویژه به تولید مقالات در زمینه ارتباط فرهنگ عاشورایی و مقوله مد و لباس تأکید و ابراز امیدواری کرد در دوره‌های آتی، این بخش هم به نمایشگاه لباس عاشورایی افزوده شود.