سرویس مد و لباس هنرآنلاین: پس از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ورک‌شاپ‌های تخصصی برای ایده و الگوسازی طرح‌های لباس عاشواریی که با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برپا شد، مراسم رونمایی از 50 اثر طراحی شده در این کارگاه برای تولید لباس عاشورایی با حضور جمعی از تولیدکنندگان در مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران برگزار شد.

در این مراسم ۵۰ طرح تولید شده در کارگاه طراحی لباس عاشورایی برای تولید‌کنندگان عرضه شد و هر تولیدکننده‌ای طرح مورد درخواست خود را با میزان تیراژ مورد نظر مطرح کرد و در نهایت هر تولیدکننده‌ای که بالاترین میزان تیراژ تولید را اعلام کرد، توانست از طرح به شکل رایگان برای تولید استفاده کند.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مراسم با اشاره به اینکه طی دو دوره گذشته نمایشگاه لباس عاشورایی به تبیین مبانی نظری و فکری این رویداد پرداختیم بیان کرد: امام راحل فرموده‌اند: "وقتی دشمنان چیزی را هدف قرار دادند بدانید که درست کار کرده‌اید." ما طی دو سال گذشته نواقص را دیدیم و البته قدر مسلم امسال هم بدون نقص نخواهیم بود اما آنچه به اثبات رسید جای خالی توجه به مسئله لباس عاشورایی بود.

قبادی در ادامه افزود: ما کاری نکنیم دشمنان خوراک نامناسب که حتی مخالف مبانی فکری ما است را تهیه و عرضه کنند. لباس انتقال دهنده مفاهیم بوده و آنچه اکنون در جامعه در این خصوص رخ داده حائز اهمیت است. در گذشته نیز لباس انتقال مفهوم می‌کرده است اما تا این حد که اکنون دشمن داریم، در گذشته نداشته‌ایم.

رونمایی از آثار سومین نمایشگاه لباس عاشورایی

او با بیان اینکه شعار سومین نمایشگاه لباس عاشورایی مصرع شعری از وصال شیرازی "این جامه سیاه فلک در عزای کیست" افزود: ما در این دوره تلاش کردیم تا یادمان‌ها، نمادها و شعارهای ویژه عاشورایی را مورد توجه قرار دهیم. البته با توجه به مفهوم‌برداری از دو کتاب شعر عاشورایی، کارگاهی هم برای طراحی لباس عاشورایی برگزار و ۵۰ اثر در این کارگاه تولید شد که امروز این آثار در معرض دید تولید‌کنندگان قرار داده می‌شود و هر تولید‌کننده‌ای که بیشترین تیراژ تولید این آثار را پیشنهاد کند می‌تواند رایگان اثر را دریافت کند که این طرح‌ها محدود به لباس نیست.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره استفاده برخی از جوانان از لباس‌های نامناسب در ایام ماه محرم آن هم بدون اطلاع از مضامین طرح‌ها گفت: حضور ما در رویدادهای مهم آئینی نیاز به یک عنصر مهم یعنی لباس دارد و ما هر قدر به مفهوم رویداد تاریخی آشناتر باشیم می‌توانیم محصولی که بهتر مفهوم آن رویداد را منتقل کند، تولید کنیم. طی گزارش کوتاهی که سال گذشته از لباس‌های مورد استفاده در محرم که نمادهای غیر اسلامی و حتی شیطان‌پرستی در آنها به کار رفته بود تهیه شده، حتی جوانان نمی‌دانستند لباسی که بر تن دارند مخالف فرهنگ و مفهوم عاشورا و مروج مسئله‌ای خلاف محرم است. بعد از پخش این گزارش رسانه‌های معاند شروع به تمسخر فعالیت‌ها کردند و این نشان می‌دهد که ما راه را درست می‌رویم و باید در این زمینه بیشتر فعال باشیم.

رونمایی از آثار سومین نمایشگاه لباس عاشورایی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه، موضوع پارچه‌سازی را از اهمیت بسیار برخوردار دانست و گفت: باید تلاش کنیم نمادها و المان‌های عاشورایی را در متن و بطن پارچه بکار بریم و تلاش کنیم از هنر پارچه‌سازی، نهایت بهره را در خلق آثار بدیع ببریم.

او گفت: خدا کند که ما را در محصول تحریم کنند. این قدرت در ما وجود دارد که با تکیه بر ظرفیت‌های صنعت نساجی، نیاز پوشاک کشور را تأمین کنیم و یکی از برنامه‌های‌مان این است که نیاز پوشاک کشور را از نساجی خودمان تأمین کنیم.

منصور تیرگر رئیس مرکز پژوهش‌ اتحادیه پوشاک تهران نیز در این مراسم با اشاره به گردش پوشاک در ایام محرم بیان کرد: ماه محرم ماهی است که مردم در اجتماعات همدیگر را رصد می‌کنند، بنابراین این نمایشگاه‌ها می‌تواند شرایطی را برای لباس عاشورایی آغاز کند. این امر یک کار ملی با پشتوانه مذهبی است زیرا لباس نمادی است که می‌توانیم از طریق آن مفاهیم ارزشمندی را منتقل کنیم.

تیرگر درباره برنامه‌های آتی کارگروه و اتحادیه پوشاک در ارتباط با طرح‌های رونمایی شده در این مراسم گفت: این طرح مزیت‌هایی دارد و افرادی که در آن مشارکت می‌کنند، می‌توانند از این مزایا برخوردار باشند. برای مثال در نمایشگاه عفاف و حجاب اولویت‌هایی برای آنها قائل می‌شویم. همچنین می‌توانیم فروشگاه‌های مجازی در این طرح در نظر بگیریم تا فروش آنها تسهیل شود. اختصاص غرفه‌هایی به آنها در بوستان گفت‌وگو  که نمایشگاه آن آخر شهریورماه برگزار می‌شود، از دیگر مزایای آن است. اثر طراحی شده توضیح داده می‌شود، از بین سه تولیدکننده‌ای که بالاترین درخواست را داشته باشند، یک تولیدکننده انحصار تولید یک طرح را از آن خود می‌کند. طرح‌ها به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد و ما به عنوان اتحادیه به نحوه‌ انجام کار نظارت خواهیم کرد.

رونمایی از آثار سومین نمایشگاه لباس عاشورایی

مجید افتخاری از صاحبان برند و عضو اتحادیه پوشاک با اشاره به اینکه در مسئله پوشش دو ضلع فرهنگی و تجاری‌سازی وجود دارد بیان کرد: در بعد فرهنگی بحث نماد و فرهنگ عاشورایی لحاظ نمی‌شود و بیشتر مردم از لباس مشکی استفاده می‌کنند در حالی که سابقه چند هزار ساله در حوزه پوشاک داریم. ایران باید به عنوان مرکز شیعه نمود بالاتری در این بخش از حوزه لباس داشته باشد. در حوزه تجاری هم بازار در اختیار کشورهای دیگر از جمله چین  و از دست تولیدکننده ایرانی خارج بود.

او گفت: ما باید سال‌های آینده در این زمینه به صورت استارتاپ عمل کنیم، رشته‌های مختلف را درگیر کنیم. ما همواره در بحث تولید و عرضه در کنار بنیاد مد و لباس خواهیم بود و آقای قبادی باید سعی کند برندهای ایرانی را هم درگیر این مسئله کند. شاید زشت باشد که برندهای ایرانی در رویدادی مثل عاشورا حضور ندارند.

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با همکاری مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران از ۵۰ طرح جدید لباس و سرپوش عاشورایی در قالب یک کتاب دیجیتالی رونمایی کرد.

در بخش دیگری از این مراسم نیز تفاهم‌نامه‌ای میان گروه طراحی و تولید لباس با مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک با مأموریت طراحی و ارائه اثر به تولیدکنندگان پوشاک در قالب مجموعه به امضاء طرفین رسید.