سرویس مد و لباس هنرآنلاین: راه‌اندازی انواع و اقسام انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، اصناف، کمیته‌ها و دفاتر با هدف مشترک، راه چندانی به جایی نمی‌برد، با این حال هر روز خبر جدیدی درباره افتتاح و آغاز به کار یک مجموعه جدید در عرصه‌های مختلف به گوش می‌رسد.

همین چند روز پیش بود که رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران از راه‌اندازی دفتر طراحان و تشکیل کمیته پارچه در اتحادیه پوشاک خبر داد و اعلام کرد که این دفتر با هدف حمایت و ایجاد ارتباط طراحان با تولیدکنندگان آغاز به کار می‌کند.

چه بسیار رویدادها که با همین هدف برگزار شده و چه بسا نهادهایی که با همین شعار ایجاد پیوند میان طراحان و تولیدکنندگان پا به عرصه مد و لباس گذاشته‌اند، اما به راستی چه تعداد از آن‌ها توانسته‌اند به این هدف جامه عمل بپوشانند؟

اگر بر این شرط قائل باشیم که مسائل و مشکلات در حوزه مد و لباس بارها و بارها به طرق گوناگون مطرح شده است، جا دارد که در فرصت‌های جدید به مطالعه دستاوردهایی بپردازیم که در راستای بهبود و ساماندهی اوضاع و احوال موجود قدم می‌زنند.

تجمیع سرمایه‌های انسانی، علمی و اقتصادی در شرایط کنونی شاید گزینه بهتری برای پیشبرد اهداف باشد. اینکه به جای افزایش دفاتری که برای موضوع مشخصی همچون ایجاد ارتباط میان طراح و تولیدکننده راه‌اندازی می‌شوند، تلاش کنیم تا در هر مقام و جایگاهی که هستیم، در عمل به ایجاد این پیوند کمک کنیم.

با شعار و راه‌اندازی فضاهای جدید در راستای حمایت از طراحان و تولیدکنندگان اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. این ارتباط زمانی حاصل می‌شود که تولیدکنندگان بخواهند، فقط بخواهند پای طراح و هنرمندان این حوزه به کارخانه‌هایشان باز شود.

این مهم زمانی حاصل می‌شود که طراحان با اشراف به تمامی مشکلات و معذوریت‌های تولیدکنندگان همگام و همراه با آن‌ها، به ارائه طرح‌ها، ایده‌ها و الگوهایشان مبادرت ورزند و با اعتمادی دوسویه، این پیوند رقم خورد.

و سر آخر اینکه امید است حال که فعالان عرصه مد و لباس به‌خوبی بر مقوله لزوم ایجاد ارتباط مؤثر و کارآمد میان طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس واقف شده‌اند، پس از بازگشایی دفاتر و مراکز متعدد با این هدف، گزارش عملکردی از آنچه به وقع پیوسته و ارتباطاتی که حاصل شده است ارائه کنند.