سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دومین جشنواره طراحی مد و لباس دیبا عصر روز سه‌شنبه 23 مردادماه با حضور مدیران جهاد دانشگاهی هنر و تنی چند از اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صاحبان برند، طراحان لباس و اساتید دانشگاه در محل کافه برند "درسا" برگزار شد.

پیش از آغاز آئین اختتامیه، مرحله نهایی داوری آثار توسط نمایندگانی از صنعت و دانشگاه انجام و آثار برگزیده مشخص و معرفی شدند.

در این مراسم صدف کاشانی از گروه همکار با برند "بادی اسپینر" جایزه ۱۰ میلیون تومانی را دریافت کرد. او فارغ‌التحصیل رشته طراحی پارچه و لباس در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده هنر دانشگاه تهران است.

همچنین فاطمه شمس از گروه همکار با برند "سارک"، مریم برزویی از گروه همکار با برند "تارتن" و نیلوفر ماهوتی از گروه همکار با برند "سله بن" تقدیر شدند. این چهار برگزیده به مدت سه ماه در کارخانجات این برندها آموزش دیدند و ضمن آشنایی با روند تولید، آثار خود را با امضای شخصی به تولید انبوه رساندند.

الهام  زایجانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر و دبیر دومین جشنواره مد و لباس دیبا در این مراسم با اشاره به اینکه دومین جشنواره مد و لباس دیبا به منظور ایجاد ارتباط مستقیم بین طراحان و دانشجویان با مراکز صنعتی تولید پوشاک برگزار شده است اظهار داشت: ارتباط بین دانشگاه و صنعت یکی از چالش های همیشگی ما بوده است زیرا دانشجویان ما همیشه با صنعت بیگانه هستند. صنعتگران به عنوان مهمان و سخنرانی در یک نشست به دانشگاه دعوت می‌شدند اما این بار تصمیم گرفتیم دانشگاه به صنعت مراجعه کند تا چرخه تولید یک محصول از نزدیک توسط دانشجویان و طراحان جوان دیده شود.

اختتامیه دومین جشنواره دیبا

زایجانی تصریح کرد: از همان ابتدا با برگزاری یک نشست توجیهی با حضور تولیدکنندگان پوشاک چهار برند موضوع مسابقه طراحی کالکشن بهار و تابستان مطرح شد و پس از این موضوع نشست‌های تخصصی بازدید از کارخانه‌ها با حضور شرکت کنندگان در مسابقه برگزار شد و از نزدیک با روند تولید آشنا شدند.

او با اشاره به اینکه طی این رویداد و از زمان انتشار فراخوان، در مدت یک ماه ۲۵۰ اثر ارسال شد که توسط مدیر عامل های این چهار برند داوری و از بین ۵۰ شرکت کننده، ۲۰ نفر به صورت پاره وقت با برندها شروع به همکاری کردند اظهار داشت: ما در این جشنواره داوری نداشتیم بلکه نقد و بررسی کارها توسط برندها انجام شد. امیدوارم از این مدل کارها در جامعه دانشگاهی و صنعت بیشتر اتفاق بیفتد. ما برای اولین بار آثاری که تولید شده و در بازار موجود است را به نقد گذاشتیم تا بنا به رای صاحبان برندها جایزه  ۱۰ میلیون تومانی به نفر برتر این مسابقه تعلق بگیرد.

اختتامیه دومین جشنواره دیبا

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز با حضور در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: این جشنواره نمونه عینی و مثال زدنی از برنامه‌ها و فعالیت‌های موجود کشور است که موفق شد یک مجموعه را به محصول تبدیل  کند و زمینه تولید آن فراهم شود. ممکن است این اتفاق در جشنواره های دیگر فراهم نشود. من از شروع این جشنواره امیدوار بودم که اتفاق خوبی می‌افتد.

قبادی افزود: شاید برخی از رویدادهای ما جنبه نمایشی خواهد داشت اما اگر فکر و اندیشه را به یک محصول تبدیل کنیم موفق می شویم کار فرهنگی انجام دهیم که این جشنواره نمونه ای از آن است. باید قدر این فعالیت‌ها را بدانید و مراقب این اتفاق خوب باشید و کارهایی رقم بزنید که نتایج آن رو به توسعه باشد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس درخاتمه با اشاره به اینکه ما هر روز با مشکلات جدید دست و پنجه نرم می کنیم تصریح کرد" یکی از حوزه های امید بخش، جریان ساز و نشاط آفرین مد و لباس است. مد و لباس یک طفل نوپا و خردسال است و باید مراقب باشیم این نهال آسیب نبیند، به آن سم نپاشیم که از بین برود.

شاهرخ جعفری مدیرعامل برند "سله بن" نیز در سخنانی به برخی اهداف از برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: پیدا کردن استعدادها یکی از مهمترین اهداف ما بود چرا که در زمنیه تولید انبوه آثارتوسط برندها موضوع فقط مارکتینگ نیست و امکان ندارد کسی به صورت انفرادی در صنعت جلو برود. صنعت نمی‌گوید که ۳۰۰ میلیون تومان در اختیار یک طراح دانشجو قرار می دهم تا هر کاری که دوست دارد بکند و من آن طرح را وارد بازار کنم از طرفی تولیدکنندگان نمی‌توانند با طراحی که نمی داند هزینه یک کار تمام شده، چقدر است، کار کند. در عین حال باید بگویم دوستانِ طراحی هم هستند که حاضرم ۴۰۰ میلیون تومان در اختیارشان بگذارم و طرحی که انجام می‌دهند را ندیده بپذیرم.

اختتامیه دومین جشنواره دیبا

جعفری گفت:  امیدوارم ما نیز بتوانیم یک رویداد بزرگ واقعی در حوزه پوشاک داشته باشیم و برای سومین دوره این جشنواره طرح هایی تولید و عرضه شود که جایزه نفر برتر ۱۰۰ میلیون تومان باشد. ما می‌خواهیم رویدادهای بزرگی در حوزه پوشاک برگزار شود نه از آن دسته رویدادهایی که نمی‌خواهم اسمش را بیاورم و با کمترین امکانات فقط از ما می خواهند که آن را داوری کنیم.