سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دومین جشنواره طراحی مد و لباس دیبا با هدف ایجاد ارتباط بین طراحان و دانشجویان عرصه مد و لباس با مراکز صنعتی تولید پوشاک و در قالب رویداد کارآفرینی مد ولباس برگزار شد و امروز در بیست و سومین روز از مردادماه به ایستگاه پایانی خود رسید.

این جشنواره از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی هنر با همکاری دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر برگزار شد تا با استفاده از تجارت سال‌های پیشین و رصد مزایا و معایب آن، با همیاری اساتید، صنعتگران و مسئولان، حرکتی صحیح در ارائه طرح‌های متناسب با نیاز جامعه ایرانی پایه ریزی شود.

از جمله اهداف این جشنواره می توان به رواج ایده‌های خلاق و نو در پوشش جامعه، رشد خلاقیت، استعداد و توانمندی در دانشجویان و سایر افراد توانمند در زمینه طراحی لباس، شناسایی و معرفی دانشجویان مستعد در حوزه مد و لباس ایرانی، تولید آثار برگزیده با همکاری بخش صنعت، آشنایی دانشجویان برگزیده  با فرایند طراحی و تولید و تجاری سازی محصولات اشاره کرد که گزینه آخر بیش از هر هدف دیگری در اولویت کاری برگزارکنندگان قرار دارد.

قرار است در پایان این رویداد کارآفرینانه و پس از انتخاب طرح­های منتخب توسط تولیدکنندگان، طراحان به واحدهای صنعتی تولید پوشاک، دعوت شده وبرای تولید آثار خود در کلیه­ مراحل کاری واحدهای تولیدی حضور یابند. البته این مهم در طول دوره برگزاری جشنواره و ارسال آثار از سوی طراحان لباس انجام شد و شرکت کنندگان در دومین جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا" با حضور در دانشگاه هنر این فرصت را داشتند تا ضمن دیدار با کارخانجات سه برند ایرانی "تن ریس"، "سارک" و "تارتن" در تهران با  فرایند طراحی، تولید و تجاری سازی محصولات آشنا شوند.

IMG_5299

یکی دیگر از رویدادهایی که در طول دوره برگزاری این جشنواره از زمان اعلام فراخوان رقم خورد، نشست توجیهی میان چهار صاحب برند و طراحان حاضر در دومین جشنواره طراحی مد و لباس دیبا در سالن فارابی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر برگزار شد.

در این نشست، مدیران عامل چهار برند "سارک"، "بادی اسپینر"، "سله بن" و "تارتن" هر یک ضمن معرفی برندهای خود، تلاش کردند تا ضمن آشنا سازی طراحان با مجموعه های خود، آنها را در راستای ارائه طرح‌های مؤثر و کاربردی برای ورود به بازار و تولید از سوی این صاحبان برند راهنمایی کنند.

از جمله مباحث مطرح از سوی صاحبان برند می توان به تأکید بر نقش مؤثر جشنواره "دیبا" در ایجاد ارتباط پویا و مؤثر میان صنعت و دانشگاه، نقد به برخی نگاه‌های سلیقه‌ای در داوری آثار سایر جشنواره‌های مد و لباس و پرهیز از آن در این جشنواره، توجه و تمرکز بر روی عملکرد واحدهای مختلف استراتژی، استایل، واحد طراحی و دوخت و توجه دانشجویان به پرورش توانایی های خود در هر یک ازاین واحدها اشاره کرد.

IMG_5265

همچنین صاحبان برند بر لزوم توجه به نحوه تولید و چگونگی توزیع محصولات با تکیه بر استانداردهای جهانی تأکید و تصریح کردند که ایران در شرایط کنونی صاحب مد است و با شناخت بازار و ترندها و همچنین تأمین صنایع و موارد لازم برای ارائه الگوهای مرغوب می توانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم و با توجه به برپایی این جشنواره در قالب رویداد کارآفرینانه دستاوردهای مهمی حاصل شود.

مقرر شده است که ضمن اهدای جایزه 100 میلیون ریالی به طراح برتر این دوره از مسابقه، طرح های برتر و منتخب از سوی هیئت داوران، علاوه بر ورود به چرخه تولید انبوه از سوی برندها، امضای طراح اثر نیز بر روی لباس حک شود.