سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ستاره جاوید، خبرنگار مد و مؤسس و دبیر دپارتمان مد روزنامه شرق، درباره نقش و جایگاه رسانه‌ها در جریان‌سازی برای حوزه‌های مرتبط با مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: به عقیده من لازم است پیش از هر نکته‌ای سهم رسانه‌های رسمی را از سایر شبکه‌های اجتماعی مجزا بدانیم. بدون شک رسانه‌های رسمی در امر جهت‌دهی به افکار عمومی و حتی ترندسازی تأثیر گذار بوده‌اند اما در فضاهای مجازی افراد با هر سطح فکر و جایگاه اجتماعی به انتشار مطلب می‌پردازند پس درنتیجه عملکردشان به شکل جدی منجر به جریان‌سازی نخواهد شد.

او با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در امر مدسازی مؤثر باشند، اما نمی‌توانند به عنوان مرجع قلمداد شوند اظهار داشت: البته ناگفته نماند که نقش شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با رسانه‌های رسمی در امر مدسازی و بهپوشی پررنگ‌تر بوده و بسیاری از ادمین‌ها در این زمینه زحمات بسیاری را متحمل شده‌اند.

این خبرنگار مد در ادامه تصریح کرد: بسیاری هم هستند که با هدف توسعه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت‌های بسیاری در زمینه رسانه‌ای ساختن موضوعات مرتبط با مد انجام داده‌اند که متأسفانه در این مسیر برخی مجموعه‌داران و تولیدکنندگان کالکشن با فضاسازی سودهای کلانی هم به دست آورده‌اند.

جاوید با تأکید بر لزوم ورود نگاه تخصصی به مقوله مدنویسی به ویژه در ابعاد آکادمیک بیان کرد: متأسفانه هیچ‌یک از دانشگاه‌های ما به حوزه خبرنگاری مد توجهی نداشته‌اند در حالی که حتی برای فعالیت در قالب وبلاگ‌نویسی مد و تولید محتوا برای اپلیکیشن‌های مجازی هم داشتن دانش فنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دبیر دپارتمان مد روزنامه شرق افزود: در ایران مراجع قابل استنادی برای کسب مهارت در زمینه مدنویسی وجود ندارد پس توصیه من به علاقه‌مندان به این حوزه آن است که با تسلط به یک زبان خارجی، مراجع و منابع خارجی را در این زمین مطالعه کنند و در این بین مجلات خارجی و تخصصی مد و فشن می‌توانند بهترین گزینه برای یادگیری فنون لازم در مدنویسی باشند.

جاوید با اشاره به اینکه مد عرصه‌ای هنری و صنعتی است، بیان کرد: از فشن دیزاینر گرفته تا خبرنگار مد هر دو باید به دو سلاح اشراف به تاریخ هنر و مبانی صنعت مجهز باشند و به نظر می‌رسد در راستای افزایش آگاهی و دانش خبرنگاران مد، دانشکده خبر وظایف خطیری بر عهده دارد.

او در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی مهمترین سوژه در حوزه مد چیست، به حذف مدلینگ از چرخه مد و لباس در کشورمان طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: حذف این بخش، هیچ توجیه علمی ندارد و لطمات بسیاری به کار فعالان عرصه مد و لباس وارد کرده است. متأسفانه فعالیت غیر حرفه‌ای از سوی بسیاری از مدیران و متولیان در بخش خصوصی و ایجاد برخی حاشیه‌ها، موجب شد که مدیران دولتی به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک کنند که این امر حتی در عرصه مدنویسی هم محدودیت‌ها و معذوریت‌های بسیاری را برای خبرنگاران به همراه داشت که امید است در آینده نزدیکاین نوع نگاه به مقوله مدلینگ برداشته شود.

جاوید در خاتمه گفت: نکته دیگر اینکه به عقیده من، نباید ایدئولوژی خاصی به خبرنگاران القا کنیم چرا که این مسئله موجب از بین رفتن خلاقیت خبرنگاران شده پس هر اندازه که خبرنگار مد فضای آزادتری برای نوشتن داشته باشد، بهتر و کامل‌تر می‌تواند بازتاب دهنده مسائل روز مرتبط با عرصه مد و لباس باشد.