سرویس مد و لباس هنرآنلاین: از منظر طب ایرانی، نظریه بهداشت و تندرستی در پوشاک بارها و بارها مطرح شده و ارتباط علمی و منطقی بین ویژگی‌های جسمی و روحی انسان بر اساس تعادل‌یابی همراه با شناخت ویژگی‌های آثار روحی و اخلاقی متأثر از پوشاک میسر شده است.

ایجاد تعادل اقلیمی و آب‌وهوایی در حوزه پوشاک، تعادل طرح و نقش، تعادل اقتصادی پوشاک و تعادل فرهنگی پوشاک از جمله مواردی هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند نقش مؤثری در تعیین نگرش مصرف‌کنندگان به مقوله مد و لباس ایفا کند.

به‌عنوان مثال یکی از شاخصه‌های اثرگذار در تعادل‌بخشی بین اقلیم و پوشاک، استفاده از الیاف طبیعی است. بافت الیاف پنبه‌ای و پشمی جهت تبادل حرارتی بدن و محیط و کاهش گرما و سرما و حفظ بدن از عوارض سردی، گرمی، تری و خشکی از عوامل مؤثر در تعادل اقلیمی به شمار می‌رود. بهره‌گیری از رنگ‌های روشن به‌ویژه رنگ سفید در پوشاک مناطق صحرایی و کویری نتیجه بهره‌گیری مفید از فیزیک رنگ در پوشاک است.

اما تعادل در طراحی از منظر خواص خط و سطح و نقطه و بافت و ترکیب‌بندی و به‌کارگیری این تدابیر در موضوع سازی بصری پوشاک هم قابل تأمل است.

نکته بعدی تعادل بین خشونت و سختی کسب‌وکار و نحوه زندگی با طرح‌های لباس و افزایش انرژی‌های زیبایی بخش در پوشاک ملل ایرانی است که باید مورد توجه طراحان و تولیدکنندگان لباس قرار گیرد.

همچنین بخش قابل توجهی از کاربرد این مباحث را می‌توان در هماهنگی جنس و رنگ پوشاک در فصول چهارگانه با مزاج انسان مورد استفاده قرار داد که در ادامه به چند نمونه از آن اشاره می‌شود:

فصل بهار: استفاده از لباس معتدل، سبب حفظ گرما و افزایش رطوبت در بدن می‌شود. پرهیز از لباس‌هایی از جنس نایلون و الیاف غیرطبیعی و به‌کارگیری رنگ مناسب این فصل همچون سبز، سبز زرد، صورتی روشن، گلبهی روشن هم پیشنهاد می‌شود.

فصل تابستان: استفاده از لباس‌های خنک با مواد پنبه‌ای و برش و دوخت آزاد پیشنهاد می‌شود که گیرنده رطوبت باشد و سبب تعادل هوای مناسب در بدن شود. رنگ‌های مناسب فصل شامل آبی، سبز آبی، فیروزه‌ای و آبی بنفش هستند. رنگ روشن لباس به‌ویژه رنگ سفید به‌عنوان رنگ متعادل برای مزاج‌های مختلف است.

فصل پاییز: استفاده از پوشاک پشمی جهت دفع سرما و ایجاد گرما با حفظ رطوبت بدن در فصل سرد و خشک و به‌کارگیری رنگ مناسب فصل رنگ‌های گرم مانند زرد، نارنجی و گلبهی تیره در لباس برای این فصل سفارش می‌شوند.

فصل زمستان: بهره‌گیری از پوشاک با مواد پوست و چرم همراه با رنگ‌های گرم و خشک مانند قرمز، قرمز نارنجی و قرمز بنفش برای این فصل گزینه‌های مناسبی هستند.