به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه سوزن‌دوزی‌های مهتاب نوروزی و دختران آفتاب جمعه 22 تیر در نگارخانه استاد نامی خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: سیستان و بلوچستان یک خطه هنرمند خیز ایران است و در این سرزمین پنهاور با هنرمندان بی‌شمار‌ی مواجهه می‌شویم که هر یک آثار درخشانی از خود به یادگار می‌گذارند و سوزن‌دوزی یکی از هنرهای ناب این سرزمین است.

او افزود: مهتاب نوروزی یکی از هنرمندان صاحب سبک سیستان و بلوچستان است و سوزن‌دوزی‌های او زبانزد خاص و عام است. خوشحالیم که در خانه هنرمندان ایران نمایشگاهی از آثار این هنرمند فقید و جمعی از زنان هنرمند این خطه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

در ادامه عادل مزاری، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلان شهرها و مراکز استان‌ها گفت: سوزن‌دوزی یکی از هنرهای زنان سیستان و بلوچستان است و بخشی از اقتصاد خانوارهای این منطقه با هنر زنان هنرمند این منطقه تامین می‌شود.

او افزود: امروزه سایر رشته‌های هنری امکان و فرصت دیده شدن دارند، امیدوارم که با برپایی نمایشگاه دختران مهتاب فرصتی نیز برای دیده شدن آثار این هنرمندان گمنان فراهم شود تا منجر به فرصتی برای رونق اقتصاد این منطقه شود.

در ادامه مهدی شمسی، مدرس دانشگاه گفت: در دانشگاه در رشته گرافیک درسی مبانی داریم که در این واحد درسی به این موضوع می‌پردازیم که با فرم چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم. همیشه کار کردن با خطوط زمخت بسیار دشوار است اما اگر به سوزن‌دوزی‌های زنان بلوچ نگاه کنید می‌بینید که آنها با خطوطی با زاویه ۴۵ و ۹۰ درجه چه آثاری را طراحی و خلق کرده‌اند.

او افزود: در سوزن‌دوزی‌های زنان سیستان و بلوچستان به هیچ وجه حس خشونت به چشم نمی‌خورد و لطافت در این آثار موج می‌زند. در این منطقه کوهستانی و کویری با کمبود رنگ مواجهه هستیم اما در آثار زنان این منطقه با تنوع رنگ مواجهه هستیم.

او افزود: اگر سوزن‌دوزی‌های زنان سیستان و بلوچستان را رمز گشایی کنیم پشت این سوزن‌دوزی‌ها دنیای از راز و رمز نهفته است و باید به این نکته اشاره کنم که نقوش سوزن‌دوزی‌های زنان بلوچ به هیچ وجه با سوزن‌دوزی‌های زنان پاکستان تشابه‌ای ندارد و سوزن‌دوزی‌های زنان سیستان و بلوچستان در دنیا هویت مستقلی دارند.

نمایشگاه سوزن‌دوزی‌های مهتاب نوروزی و دختران آفتاب تا 28 تیر میزبان علاقه‌مندان است.

_DSC4476

_DSC4537

_DSC4539

_DSC4545

_DSC4564