سرویس مد و لباس هنرآنلاین: طبق آخرین اخبار منتشر شده و مطابق اعلام استاندار تهران درباره سرنوشت ساختمان پلاسکو کلنگ ساختمان پلاسکو زده شده است.

ساختمان پلاسکو، ساختمانی تجاری در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول، تهران بود و از آن به‌عنوان اولین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد این ساختمان ۱۷ طبقه با اسکلتِ فلزی که در سال ۱۳۴۱ افتتاح شده بود، یکی از مهمترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران بود. این ساختمان در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ پس از ۵۴ سال از زمان ساخت بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و ۵۶۰ واحد تجاری در آن نابود شد پلاسکو درحالی بعد از ۳٫۵ ساعت سوختن، فروریخت که هنوز تعداد زیادی آتش‌نشان درحال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند.

مالکیت پلاسکو متعلق به بنیاد مستضعفان بود، این بنیاد یک نهاد حکومتی تحت نظر رهبر ایران محسوب می‌شود و به هیچ دستگاهی جز او پاسخگو نیست.

با این وجود نهادهای مختلفی بر آن شدند تا پرونده پلاسکو را با بازسازی مجدد سامان دهند و بالاخره با گذشت یک سال و اندی از این حادثه تلخ، اخباری مبنی بر زده شدن کلنگ این ساختمان تجاری در عرصه پوشاک منتشر شد.

مطابق اعلام استاندار تهران صبح روز جمعه گذشته، کلنگ ساختمان پلاسکو زده شد، این در حالی است که به گفته اعضای شورای شهر تهران هنوز مجوز ساخت برای احداث این ساختمان از سوی شهرداری تهران به دلیل اختلاف‌نظر با مالک صادر نشده است.

بنا بر گزارش "دنیای اقتصاد" اگرچه اواخر دی ماه سال گذشته بنا بود با صدور مجوز ساخت از سوی شهرداری تهران، احداث پلاسکو۲ کلنگ‌زنی شود، اما به خاطر آنچه اختلاف‌نظر میان مالک و شهرداری بر سر مختصات کالبدی ساختمان جدید عنوان می‌شد، این کلنگ‌زنی به تاخیر افتاد تا آنکه اواخر هفته گذشته استاندار تهران در خبری اعلام کرد کلنگ ساختمان جدید پلاسکو روز عید فطر زده می‌شود.

این در حالی است که شهرداری به‌عنوان متولی اجرای مقررات ناظر بر ساخت وساز وظیفه دارد که اگر سازنده‌ای به هر دلیلی درخواست شروع عملیات ساختمانی بدون طی مراحل قانونی موردنیاز دارد مانع از اجرای درخواست آن شود.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز با تایید آغازعملیات ساختمانی پلاسکو بدون اخذ مجوز ساخت از سوی شهرداری تهران معتقد است این موضوع که هر چه زودتر باید این ساختمان تعیین تکلیف و کار احداث آن آغاز شود، درست است، اما نه بر خلاف قانون و بدون اخذ مجوزهای لازم. در حال حاضر، دلیل تأخیر در احداث این بنا، اختلاف‌نظری است که درخصوص مسائل کالبدی آن وجود دارد.

همچنین سازمان‌های دیگری از جمله میراث فرهنگی نیز نکاتی در این رابطه دارد که باید آنها نیز مورد توجه قرار گیرد. به گفته سخنگوی شورای شهر تهران آغاز عملیات احداث ساختمان پلاسکو بدون اخذ مجوزهای لازم می‌تواند این ساختمان را به سرنوشت پروژه‌های ساختمانی مشابه دچار کند که به دلیل نداشتن مجوزهای لازم نیمه‌کاره رها شدند. او ابراز امیدواری کرد: پس از طی مراحل قانونی و تصمیم‌گیری در نهادهای بالادستی، پروانه ساخت صادر و پس از آن، عملیات اجرایی با سرعت و در نظرگرفتن استانداردهای لازم انجام شود.