سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مشخصه­‌راحتی و کنترل کیفیت در تولید صنعتی پوشاک عاملی مهم در استانداردسازی فرآیند تولید بوده و در این میان یکی از الزامات وفادار کردن مشتریان هر محصول بویژه مشتریان یک برند، تولید با کیفیت و منطبق با استانداردهای جهانی است.

این شاخص‌­ها پارامترهای ابعادی و کیفیت مواد اولیه مانند پارچه تا مشخصه­ های دوخت و ظاهر پوشاک تکمیل شده را شامل می‌شوند.

پارچه به عنوان مواد اولیه پایه تولید پوشاک شناخته شده است. کارائی و میزان سطح راحتی پوشاک نیز به طبع آن به مقدار زیادی تحت تاثیر خواص و ساختار پارچه قرار دارد.

خواص و ویژگی ­های سطحی پارچه نیز توسط خصوصیات الیاف تشکیل دهنده آن، نخ، پارامترهای ساختمانی و خصوصیات مورفولوژیکی یا همان زیست شناسی سطحی آن است.

دانشمندان و محققین بر این باورند که شناخت و بررسی پارامترهای مختلف راحتی پوشاک نیازمند دارا بودن دید عمیق نسبت به خواص فیزیکی و مکانیکی پارچه تشکیل­ دهنده پوشاک است.

امروزه مصرف ­کنندگان پوشاک علاقه‌مند به انتخاب پوشاکی هستند که نه تنها ظاهر مناسب داشته، بلکه با احساس راحتی نیز همراه باشند. مصرف کنندگان تمایل دارند که لباس آنها، حالت و شکل مورد نظر آنها را در هنگام پوشش داشته باشد.

در تعریفی که توسط دیکشنری آکسفورد ارائه شده، راحتی تندرستی، سلامتی و خوشی و رهایی از هرگونه درد تعریف شده است. عکس‌العمل­‌های فیزیولوژیکی افراد به شرایط محیط، هنگامی که سیستم در حالت پایدار باشد، قابل پیش­‌بینی است و با فاکتورهایی مانند مقاومت حرارتی و رطوبتی پوشاک، شرایط محیطی و میزان فعالیت فیزیکی بدن می­ توان این عکس العمل­ ها را پیش ­بینی کرد.

از نظر روحی و روانی، میزان درک راحتی از پوشاک، می‌­تواند تحت تاثیر محیط اطراف قرار گیرد. مثلا بوجود آمدن یک مد و سلیقه هنری در طرح لباس و یا تعداد دفعات پوشش یک لباس و یا رنگ می­‌تواند به شدت بر احساس راحتی فرد از لباس مورد استفاده تاثیرگذار باشد.

بنابراین راحتی روحی و روانی تحت تاثیر پارامترهای زیادی قرار داشته که مهمترین آن ها ظاهر و زیبایی لباس شخص پوشنده است. از فاکتورهای روحی و روانی که در راحتی تاثیرگذارند می­ توان به رنگ، فیت بودن مناسب، مد، مناسب موقعیت خاص بودن لباس با توجه به موقعیت فرد و ... اشاره کرد.