سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مینو کریم‌نیا طراح لباس، پژوهشگر لباس اقوام و مدرس دانشگاه درباره وضعیت سرفصل‌های دروس دانشگاه در رشته طراحی پارچه و لباس به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: علی‌رغم تلاش‌های انجام‌گرفته در سال‌های اخیر همچنان سرفصل‌های دانشگاهی در حوزه مد و لباس تغییری نکرده است.

او با اشاره به اینکه هنوز هم در زمینه منابع موجود و در دسترس دچار کمبودهایی هستیم اظهار داشت: ویژگی‌های مطلوب در تدوین سرفصل درسی دانشگاه‌ها بارها و بارها در جلسات مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اما تاکنون در عمل اتفاقی رخ نداده است و باید مراقب بود از روند پیشرفت فضای تئوریک دنیای مد در چنین شرایطی فاصله نگیریم.

این مدرس دانشگاه بر لزوم انجام پژوهش‌های میدانی توسط دانشجویان و اساتید تأکید کرد و گفت: هرچند تأکید ما بر لزوم بازنگری در سرفصل‌های دروس است، اما نباید از این مهم غافل شویم که روح تحقیق و پژوهش می‌تواند در هر زمان و مکان حرف تازه‌ای در عرصه مد و لباس داشته باشد و به عقیده من رشته طراحی پارچه و لباس در این بخش نیز چندان غنی نیست.

کریم‌نیا به پژوهش‌های خود در زمینه لباس اقوام اشاره و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ما در ایران، وجود اقوام مختلف در استان‌های کشور است که می‌توانند میزبان دانشجویان حوزه مد و لباس باشند و دریچه جدیدی از فرصت‌های پژوهشی را به روی هنرجویان باز کند.

او افزود: نتیجه چنین پژوهش‌هایی می‌تواند به افزایش دانش عملی دانشجویان کمک کند و در آینده نزدیک خود به‌عنوان منبعی مهم در اختیار دیگر دانشجویان قرار گیرد.

این پژوهشگر لباس اقوام ادامه داد: به‌عنوان مثال چند سال پیش با هدف احیای سنت‌های قدیمی موزه دائمی از لباس عروس اقوام مختلف در شهر کرمان تأسیس شد که آثار من در آن به نمایش درآمد. همین امر موجب شد این مجموعه به‌عنوان یک منبع الهام از لباس اقوام ایرانی مورد توجه افراد گوناگون قرار گیرد. به نظر می‌رسد این روند باید در تمام بخش‌ها از جمله اکسسوری لباس اقوام ایرانی ادامه داشته باشد.

کریم‌نیا در پاسخ به پرسشی پیرامون روند تهیه اطلس سرپوش اقوام نیز گفت: کار روی اطلس سرپوش اقوام را از شش سال پیش آغاز کرده‌ام. حجم این کار خیلی عظیم است. این اطلس در 29 جلد تهیه شده و شامل اطلاعات تئوری و تصویری در این ارتباط است، اما متأسفانه طی ماه‌های اخیر، کار روی این اطلس به دلیل مشکلات شخصی متوقف شده است. امیدوارم در آینده نزدیک مجدد کار روی آن را از سر بگیرم.