سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین اختتامیه سومین کنگره ملی شعر حجاب و عفاف، شنبه پنجم خردادماه در سال اجتماعات بخش عفاف و حجاب بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سیده فاطمه ذوالقدر و زهرا ساعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مجاهدی پدر شعر آئینی و جمعی دیگر از شعرا و فعالان حوزه عفاف و حجاب در این مراسم حضور داشتند.

قبادی در ابتدای این مراسم با قدردانی از تلاش تمامی دست‌اندرکاران این رویداد بیان کرد: خوشبختانه در این سال‌ها اتفاقات خوبی رقم خورده و این کنگره توانسته جایگاه خوبی را برای خود ایجاد کند تا برگ زرین دیگری در دفتر تاریخ شعر کشور رقم زده شود.

او با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مردم و مدیران از ما این بود که در زمینه حجاب و عفاف جشنواره‌ای را در حوزه شعر برگزار کنیم اظهار داشت: این جشنواره نیز حاصل ابتکار حمیدرضا برقعی است که از سه سال پیش کلید خورد و امیدوارم این مسیر ادامه یابد و متوقف نشود چرا که این جشنواره همانند نهالی است که در سرزمین فرهنگی غرس شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه گفت: فرهنگ و ادبیات آئینی  با پرچمداری استاد مجاهدی رقم می‌خورد و امیدواریم هر روز شاهد شکوفایی این فرهنگ و ادبیات باشیم.

قبادی با اشاره به اینکه امیدواریم بعد از رونمایی از آثار، این محتوا در دسترس حوزه موسیقی و زیباسازی شهرداری قرار گیرد تصریح کرد: امیدوارم این شعر وارد کتاب‌های شعر شود و شاید بتوان گفت کتاب‌ها از این نظر دچار فقر جدی هستند و اکنون دست پری در این زمینه داریم.

مجاهدی: حجابی که انسان باید از آن عبور کند، حجاب بت نفس است

در ادامه این مراسم، محمدعلی مجاهدی، شاعر پیشکسوت با اشاره به اینکه قلمرو موضوعی شعر آئینی به دو موضوع منقبت و مرثیه خلاصه نمی‌شود بیان کرد: گاهی در این زمینه خلط مبحث به وجود می‌آید. از این رو از شعر توحید گرفته تا شعر حجاب، عفاف و ... در قلمرو موضوعی شعر آئینی می‌گنجد و شاعران درباره دو کلید واژه "حجاب و عفاف" و "ستر و عفاف" حساسی داشته‌اند.

او گفت: صاحب ازلی مستور است و در حین حال به ما نزدیک است. حجابی که انسان باید از آن عبور کند، حجاب بت نفس است و نه حجاب ظاهری. چرا که حجاب ظاهری به انسان امنیت می‌دهد.

مجاهدی در ادامه با اشاره به اینکه پیامبر(ص) از شعر متعهد به عنوان رسانه تأثیرگذار یاد کرده‌اند تأکید کرد: عرب جاهلی سعی می‌کرد برای در هم کوبیدن ابهت رسالت و نبوت استفاده کند.

او با بیان اینکه همه شعر آئینی شعر ولایی نیست و یک قطعه از پازل شعر آئینی، شعر ولایی است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهال برومند شعر آئینی به حدی از تناوری برسد که کسانی که با دین چندان میانه‌ای نداشتند، دهه اخیر را دهه بالندگی شعر آئینی دانسته‌اند.

کاراندیش: توسعه فرهنگی زیربنای توسعه همه جانبه است

علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: توسعه فرهنگی زیربنای توسعه همه جانبه است و اگر جامعه در حوزه فرهنگی توسعه یابد، می‌تواند منجر به توسعه پایدار شود. از این رو برای رسیدن به توسعه فرهنگی مهمترین موضوع تولید محتوای فرهنگی است که به آن اعتقاد داریم و باید آن را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

کاراندیش گفت: در حال حاضر شاهد برگزاری سومین دوره جشنواره "مستور" هستیم و یکی از مسائل مهم در این حوزه تولید محتوا است و می‌تواند نقش مؤثری در توسعه فرهنگی داشته باشد و این تولیدات باید به دست مخاطب برسد.

ذوالقدر و ساعی نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سخنانی کوتاه با تجلیل از برگزار کنندگان این رویداد فرهنگی، بر لزوم توسعه و ترویج شعر عفاف و حجاب در سطح جامعه تأکید کردند.

در ادامه این مراسم تنی چند از شعرای شعر آئینی به قرائت اشعار خود پرداختند و بیانیه هیئت داوران نیز توسط سیدمحمدجواد شرافت خوانده شد.

تجلیل از برگزیدگان سومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب پایان بخش این مراسم بود که در بخش شعر کلاسیک، سید جواد میرصفی، جعفر رسول زاده، حسین متقیان، محمدجواد الهی پور، مرضیه براتی، حسن اسحاقی، رضا هاشمی و قاسم بای، در بخش سپید فاطمه بیرانوند و سیدمجید موسوی و در بخش کودک و نوجوان طیبه رضوانی و مرضیه تاجری به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

کتاب شعر "مستور" شامل گزیده اشعار جشنواره شعر عفاف و حجاب نیز در این مراسم رونمایی شد.