سرویس مد و لباس هنرآنلاین: طی هفته گذشته ماهنامه "تجارت طلایی" برای دومین بار میزبان کارگاه آموزشی بهره‌برداری و مدیریت مراکزخرید و رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی با حضور بزرگان و اساتید بین‌المللی این حوزه در سالن کوه نور هتل پارسیان اوین شد.

مراسم شاهرخ کشاورز‌،‌ مدیر مسئول ماهنامه تجارت طلایی ضمن خوشامدگویی به تمامی میهمانان حاضر با اشاره به سال 1397 که مزین به نام حمایت از کالای ایرانی است مراسم را آغاز کرد و گفت: از موضوعاتی که کمتر به آن توجه شده ساخت چند صد مرکز خرید‌ در کشور است‌،‌ بنابراین ماهنامه تجارت طلایی در زمینه دانش‌افزایی سعی بر این دارد که علم با عمل به تولیدکننده و واردکننده‌ها انتقال داده شود.

کشاورز افزود‌: تعدادی از سخنرانان بین‌المللی در دومین کارگاه آموزشی خرده‌فروشی و مدیریت مراکزخرید‌ حضور به هم رسانیدند‌،‌ این کارگاه آموزشی با ادغام حوزه دانش و عمل باعث شد تا جریان انتقال تجارب اساتید بین حضار به خوبی و به صورت اثربخش اتفاق افتد‌.‌

رسول محمدی، قائم‌مقام مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای رفاه به عنوان اولین سخنران این کارگاه آموزشی گفت‌: طی برنامه‌ریزی 10 ساله و در نهایت 4 ساله رشد شتابانی در فروشگاه زنجیره‌ای رفاه داشته‌ایم. در سال گذشته تقریبا 20 پروژه در مراکزتجاری خوب کشور افتتاح شدند و تا اواخر امسال نیز 20 تا 25 فروشگاه بزرگ دیگر افتتاح می‌شوند.‌ ‌ حجم صنعت خرده‌فروشی در دنیا از حدود 21 تریلیون دلار در سال 2013 به 3/28 تریلیون دلار در سال 2018 خواهد رسید و‌ در ایران با یک رشد متوسط 4 درصد روبه‌رو هستیم. می‌خواهیم در 5 سال آینده صنعت خرده‌فروشی دنیا را تا حدودی به صنعت کشورهای توسعه‌یافته نزدیک‌تر کنیم‌. بر اساس مطالعات انجام شده سهم خرده‌فروشی مدرن در کشور بین 9 تا11 درصد است.

پرکاش منون، موسس و مدیرعامل آکادمی جهانی خرده‌فروشی که هشتمین حضورش در ایران را تجربه می‌کرد، در ابتدای سخنرانی خود به عدم علاقه کارمندان به عنوان یکی از دلایل سقوط برخی خرده‌فروشی‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر رده سنی کارمندان در اکثر شرکت‌ها کمتر از 30 سال است و ماندگاری یک کارمند به مدت 3 سال یک خوش‌شانسی برای مدیرعامل به حساب می‌آید و در صورتی که همان مدیرعامل قدرت علاقه‌مند کردن کارمندانش را نداشته باشد رو به افول و حذف شدن نهایی حرکت خواهد کرد.

وی همچنین به استراتژی‌های ناموفق که در گذشته رواج داشته است اشاره کرد و گفت: یکسان نبودن استراتژی‌های مدیرعامل و صاحب شرکت به مرور زمان مشکل‌ساز خواهد بود. علاوه بر آن نیروی انسانی جدا از بحث اعتمادسازی باید استعداد هم داشته باشند.

رضا سمیع‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه کسب‌وکار نیروان و استاد دانشگاه الزهرا، پیرامون مبحث ظهور پارادایم‌های جدید در دنیای خرده‌فروشی سخن گفت و عدم امکان لمس و حس محصول را از جمله عواملی برشمرد که به واسطه آن مشتری تمایلی به خرید آنلاین ندارد.

سمیع‌زاده در ادامه افزود: اولین تغییر ایجاد شده حرکت فروشگاه‌های آنلاین به سمت Brick and Mortar‌ها و در واقع تلفیق فروش آنلاین و آفلاین است. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون در حال ایجاد فروشگاه‌های فیزیکی مدرن هستند.

 جم دینو، مدیر بخش بین‌المللی خرده‌فروشی برند ADL‌ و دومین سخنران بین‌المللی این مراسم مهم‌ترین بخش صنعت خرده‌فروشی را حس انسانی و بازگرداندن آن به این سیستم دانست و وجود آن را در فرهنگ یک سازمان ضروری برشمرد.

از نظر دینو داشتن کارمندان مستعد و با اعتماد به نفس بالا که به عنوان سفیران یک برند ایفای نقش می‌کنند، برای داشتن این حس انسانی و به تبع آن حس امنیت صاحبان یک برند ضروری است.

دینو عدم توازن بین عرضه و تقاضا را مهم دانست و افزود: در ایران میزان تقاضا بالا و عرضه کم است و این در حالی است که در سراسر دنیا این نسبت رابطه عکس دارد، اما رشد روزافزون مراکزخرید حاکی از آن است که این تناسب به زودی با دنیا هماهنگ خواهد شد.

اما در اواسط این مراسم پنلی با حضور 8 نفر از موفق‌ترین صاحبان مراکزخرید و برندهای فعال در کشور برگزار شد. دکتر شاهین فاطمی با ابراز خرسندی از این‌که برند درسا نخستین برند چرم ایرانی بود که توانست نظر سواروسکی را جلب کند، گفت: متاسفانه برندهای فشن در ایران جایگاه خوبی ندارند‌.

 هنریک خالوئیان، مدیرعامل مبلمان گالستیان نیز کارگاه آموزشی و دیدگاه علمی را یکی از عوامل مهم در حفظ اصالت‌، کیفیت و نوآوری برشمرد.

سید جواد حسینی‌خواه، مدیرعامل مارال‌چرم نیز گفت: طی 5 سال اخیر فضای رقابتی ایجاد شده است و مراکزخرید با پیشنهاد هزینه‌های بالا برای اجاره یا فروش فروشگاه، سودی نمی‌برند. در واقع هر چه تعامل بیشتر شود زنجیره تولید تا عرضه می‌تواند جزو زنجیره ارزش‌ها باشد.

در ادامه نداشتن هرگونه محدودیت برای برند ال‌سی وایکیکی در ایران و حمایت از کارگاه‌های کوچک در هر نقطه از شهر  توسط ال‌سی وایکیکی از سوی فرید نکته‌سنج، مدیر منطقه و مدیر این برند در ایران مطرح شد.

همچنین ایوب دانشور، مدیرعامل مجتمع‌تجاری اکسین که از جمله اعضای پنل این کارگاه آموزشی بود ارائه یک پکیج صحیح به مشتریان در راستای کاهش مشکلات را برای موفقیت یک مرکزخرید ضروری عنوان کرد.

محمدحسین بیسجردی، مدیرعامل مجتمع شمیران‌سنتر گفت: در سال حمایت از کالای ایرانی با برخی برندهای داخلی وارد مذاکره شده‌ایم و این مجموعه با رشد خوبی رو‌به‌رو است‌.

احمد احمدپور مدیرعامل مرکز خرید ایپک‌پالاس تبریز با اشاره به فاصله کوتاه فضاهای تفریحی این مجموعه بیان کرد: فضای اشغال فروشگاه‌ها در این مجموعه به نسبت دیگر مراکزخرید کمتر است‌.

اما گلایه از مدیریت مراکزخرید به دلیل تمایل آنها به اختصاص فضاهای خود به برندهای خارجی در بطن سخنان ستاریان، کارفرمای پروژه الیزیوم شنیده شد. به گفته وی، با روی آوردن مردم به استفاده از کالاهای ایرانی قطعا از برندهای داخلی حمایت خواهد شد.

جان دیجکما، مدیر ارشد کمپانی "چپمن تیلور" مشتریان را از اصلی‌ترین شخصیت‌های مورد نظر مراکزخرید برشمرد و تزریق حس آرامش و راحتی در روح آنها را ضروری عنوان کرد، چرا که طی 30 سال اخیر به لطف تکنولوژی‌های نوین انقلابی عظیم در صنعت خرده‌فروشی در مراکز رخ داده که برقراری ارتباط بین نسل گذشته و حال حاضر را می‌طلبد.

به عقیده دیجکما، در ساخت مراکزخرید راه‌اندازی فضاهایی برای خوشامدگویی، استراحت، سرگرمی، بازی کودکان، علامت‌گذاری و پارکینگ از جمله مواردی تلقی می‌شوند که برای لذت هرچه بیشتر مشتریان در مدت حضورشان در مراکزخرید حائز اهمیت هستند.

نینا بجنارو، آخرین سخنران حاضر در دومین کارگاه آموزشی بهره‌برداری و مدیریت مراکزخرید و رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی‌، از تجربه، اشتغالزایی، ارائه اطلاعات و ارزش‌گذاری به عنوان اصلی‌ترین نیازهای صنعت خرده‌فروشی ایران یاد کرد و از اهمیت منابع انسانی سخن گفت.

بجنارو با بیان این‌که مردم در عصر حاضر تمایل به داشتن شغل و حضور در مجموعه‌های گوناگون را در خود حس می‌کنند، گفت: آموزش به این افراد و فرصت‌دهی برای نشان دادن قابلیت‌ها از مواردی است که باید توسط یک مدیر رعایت شود.

در پایان این مراسم اساتید بین‌المللی و تعدادی از اعضای پنل اجرا شده مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفته و هدایایی به رسم یادبود به آنها اهدا شد.