سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در سالی که به نام "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری شده است، تلاش برای مبارزه با قاچاق پوشاک به شکلی جدی در دستور کار مسئولان امر قرار گرفته و البته شاید در ابتدای امر برآن باشند که آمار قاچاق یک میلیارد دلاری پوشاک را کاهش دهند.

طی مطلبی منتشر شده در پایگاه اینترنتی خانه ملت، فرود عسگری رییس کل گمرک کشور در خصوص عملکرد گمرک کشور در زمینه واردات پوشاک و مبارزه با قاچاق کالا، اظهارداشت: گمرک جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان یکی از دستگاه‌های موثر و تعیین کننده در حوزه تجارت خارجی ارتباطات خوبی با سازمان‌های مانند توسعه تجارت و دستگاه‌های متولی صدور مجوز دارد و به‌ منظور تسهیل روابط پنجره واحد تجارت فرامرزی را ایجاد کرده‌ است.

رییس کل گمرک کشور با بیان اینکه در پنجره واحد تجارت فرا مرزی حدود 27 سازمان در حال ارائه خدمات‌رسانی به‌ صورت الکترونیک هستند، گفت: صاحب کالا پس از اینکه کالای خود را ثبت سفارش و وارد سیستم کرده تشریفات گمرکی انجام و از متولیان صدور مجوز، مجوزها را اخذ و بر اساس آن پروانه صادر و در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد.

این در حالی است که چندی پیش با اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آمار قاچاق پوشاک در سال گذشته 2.6 میلیارد دلار بوده است و اخیرا آقای خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در جلسه ای با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی، صنایع و قضایی مجلس اعلام کرده که آمار قاچاق پوشاک یک میلیارد دلار است.

بر اساس گزارش‌های ستاد مبارزه با قاچاق، حجم کالاهای قاچاقی ورودی به کشور در سال بین 16 تا 20 میلیارد دلار است که محصولات نساجی با 3/2 میلیارد دلار سهم بالایی در قاچاق دارد.

براساس آمارهای بین‌المللی و رسمی، صنعت نساجی یکی از اشتغالزاترین صنایع با ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ است که درآمد حاصل از آن بنیان اقتصادی برخی کشورها مثل بنگلادش را شکل می‌دهد اما این صنعت با وجود پیشینه‌ چند هزار ساله در کشورمان هنوز نتوانسته در جایگاه اصلی خود قرار گیرد که از سوی کارشناسان مهم‌ترین عامل این وضعیت، افزایش بی‌رویه واردات و قاچاق انواع منسوجات بخصوص پوشاک اعلام شده است.

براساس آمارهای موجود، بخش بسیار کوچکی از منسوجات وارداتی در بازار ایران به صورت قانونی وارد کشور می‌شود و بخش اعظم آن قاچاق است.