سرویس مد و لباس هنرآنلاین: همایش کارآفرینى و توسعه کسب و کار با نگاهى به نیاز نرم‌افزارهاى تخصصى پارچه و لباس، روز شنبه ١ اردیبهشت‌ماه با همکاری مرکز آموزش‌های تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علم و فرهنگ (گروه روحی) و دانشگاه هنر در تالار فارابى دانشکده هنرهاى کاربردى دانشگاه هنر تهران برگزار شد.

در این همایش، مباحثی درباره تأثیرات نرم‌افزار بر روند مد، کارآفرینی و توسعه کسب و کار در طراحی پارچه با تکنیک‌های نرم‌‍افزاری، توسعه کسب و کار و الزام به تخصص، کاربرد نرم‌افزار ایلسترتور پارچه و لباس و نیاز بازار آن، سخنرانی صاحبان صنایع و پرسش و پاسخ بین اساتید و دانشجویان مطرح شد.

سیامک ناظمی، فعال حوزه مد و لباس و نساجی در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: تأثیر انقلاب صنعتی موجب به وجود آمدن یک طبقه مرفه شهری شد که پول را وارد جامعه کردند و اقتصاد تبدیل به یک رکن در تمامی تکنولوژی‌ها از جمله تکنولوژی مد شد.

او در ادامه افزود: تأکید برکاربرد دانش و ورود ابزار برای رفع نیازهای بشر موجب شد تا این نیازها در صنعت پوشاک نیز حس شود تا بر اساس آن بتوان به آینده این حوزه بیش از پیش امیدوار بود.

ناظمی به رشد و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی در عرصه مد و لباس اشاره کرد و گفت: پرسش متداولی که طراحان مطرح می‌کنند این است که کدام نرم‌افزار نسبت به دیگری برتری دارد اما واقعیت این است که نرم‌افزاری بهترین است که نیاز طراح را برطرف کند و واقعیت این است که هر نرم‌افزار بر اساس یک نیاز و قابلیت نوشته شده است.

این مدرس دانشگاه درباره انواع تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و انسان‌افزاری در عرصه مد و لباس اظهار داشت: در این میان یکی از اساسی‌ترین نیازها در صنعت مد و لباس به فرآینده برش و دوخت معطوف می‌شود و بدون شک آنچه موجب می‌شود فعالان این بخش به دنبال ابزار مناسبی در راستای تسریع فعالیت خود و کاهش خطاهای انسانی بروند دسترسی به سود مالی بیشتر است.

ناظمی به برخی دیگر از اهداف استفاده از نرم‌افزار همچون رفع مشکل دوخت، برش و الگوسازی اشاره و تصریح کرد: این موارد منجر به وجود مشکلات متعدد برای دیگر ارکان سازمان می‌شود و در شرایطی که توانمندی و قابلیت، رمز ورود به بازار مد است، کسب چه توانمندی بهتر از آشنایی با نرم‌افزارهای کاربردی این حوزه چرا که نسل‌های قبل و صاحبان صنایع کمتر به آن ورود کرده و دانش آن را دارند.

او افزود: چرخه حیات تکنولوژی و مراحل تکامل آن در صنعت مد که استارت آپ‌ ویکندها نمونه‌هایی از آن هستند در دوره‌های مختلف پروردگی، معرفی به بازار، رشد، اشباع و نزول این صنعت عرضه شده‌اند و برندهایی که این نرم‌افزارها را در دوره پروردگی به بازار معرفی کرده‌اند توانسته‌اند موفق‌تر عمل کنند.

ناظمی همچنین به دلایل استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی در حوزه مد و لباس همچون کاهش خطای انسانی، افزایش دقت، استفاده بهینه از زمان و تکنولوژی امکان مانیتورینگ سیستم اشاره کرد.

او همچنین به معرفی برخی نرم‌افزارهای کاربردی و پخش فیلم از عملکرد آنها همچون gerber ،lectra ،assysst ،Gemini، مانی، جامع برتر و محافظت پرداخت.

ابوالفضل میرخلیلی نیز در سخنانی به نقش کارآفرینی و توسعه کسب و کار در طراحی پارچه با تکنیک‌های نرم‌افزاری اشاره کرد و گفت: کارآفرینی این است که شما ارزش آفرینی کنید و البته نباید انتظار داشت که در کوتاه مدت این مهم برای‌تان رخ دهد.

او افزود: در طراحی مد و لباس همواره پارامترهایی در حال رشد وجود دارند که علی رغم پیدایش تکنولوژی‌ها اما همچنان نیازمند به روزرسانی هستند. البته باید به این مهم نیز توجه کرد که شاخه‌های طراحی پارچه، مد و لباس بسیار متفاوت است و بسته به نیاز بازار و توانایی افراد لازم است تخصص در یک حوزه خاص را مورد توجه قرار داد.

میرخلیلی همچنین به اصول موفقیت در کسب و کار طراحی پارچه و لباس همچون تسلط بر بازار هدف، رنگ و هم‌نشینی آنها، مدیریت هزینه‌ها، شناخت کاربردها، موتیف‌ها و کاربرد آنها و آگاهی از نکات فنی برای تولید اشاره کرد.