سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اعضای گروه "مدسازان" با برنامه‌ریزی از حدود 6 ماه پیش از هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و با همکاری 10 طراح مطرح در بخش خارج از مسابقه این رویداد با مفهوم کاخ گلستان گرد هم آمدند و مجموعه آثاری در خور توجه را طی ایام جشنواره در سالن حجاب با هدف مدسازی و ایجاد جریان هویت‌مند در این مسیر به نمایش گذاشتند.

مریم یاسینی، سرپرست گروه "مدسازان" درباره روند اجرای این طرح و دستاوردهای آن پس از برگزاری جشنواره فجر به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: از ابتدای امر این پروژه به پیشنهاد کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، با هدف ایجاد و ترویج مد ایرانی و تحت عنوان "مد طهران" کلید خورد و قرار شد یک گروه 10 تا 15 نفره از طراحان با تجربه مد و لباس ما را در این مسیر همکاری کنند.

او با اشاره به اینکه از مردادماه سال گذشته، برنامه ریزی برای پروژه "مد طهران" آغاز شد، اظهار داشت: با انجام جلسات مشاوره و هم‌فکری متعدد در زمان باقی مانده تا جشنواره فجر، موضوع کاخ گلستان به عنوان کانسپت این طرح حداقل تا یک سال انتخاب شد، چرا که معتقدیم این مجموعه، پتانسل بالایی در بخش‌های معماری، نگارگری، کاشی‌کاری، رنگ و غیره دارد که هر یک به تنهایی می‌تواند دستمایه‌ای برای برپایی چند مجموعه لباس باشد.

سرپرست گروه "مدسازان افزود: البته برای جریان‌سازی و رسیدن به اهدافمان در مسیر مدسازی با تکیه بر هویت ایرانی، نیازمند حمایت بیشتر از سوی مدیران دولتی هستیم چرا که در ابتدای امر حتی حلقه های ارتباطی ما به بخش صنعت آنگونه که باید متصل نشد و 10 روز مانده به جشنواره، خودمان پارچه ایرانی مناسب این پروژه را تهیه و اقدام به دوخت آثار کردیم.

یاسینی با تأکید بر لزوم تفاهم‌نامه مکتوب با کارگروه برای تداوم اجرای این طرح و رسیدن به اهداف مورد نظر در آینده ادامه داد: هدف ما این است که بتوانیم ایده‌های گروه "مدسازان" را به بطن جامعه بریم و تا جای ممکن از ارائه الگوهای موزه‌ای و نمایشگاهی خودداری کنیم، پس باید برای ادامه راه به شکل هدفمندتر و قانونی‌تر کار خود را دنبال کرده و به اهدافمان دست یابیم.

او بیان کرد: نخستین مجموعه ارائه‌شده در جشنواره مد و لباس فجر به اذعان بسیاری از بازدیدکنندگان غرفه مدسازان، مجموعه ای موفق و بازتاب دهنده هنر طراحان لباس کشورمان بود. این مجموعه به زیبایی هر چه تمام و با تکیه بر کانسپ کاخ گلستان، آثاری هنرمندانه را خلق کرد که برخی از آن‌ها به ظن صاحبان برند و تولیدکنندگان پتانسیل لازم و کافی برای تولید انبوه بدون اعمال هرگونه تغییرات را داشت.

این طراح لباس در خاتمه گفت: به هر جهت، خروجی نخستین مجموعه "مد طهران" مطلوب بود، اما اگر بخواهیم منصفانه و واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم درخواهیم یافت که در زمان محدود تنها به شرطی می‌توان به هدف رسید که تمامی بخش‌های متولی و دغدغه مند به ویژه دولت و در رأس آن کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، تمام قد از ما حمایت کنند و تمامی موانع و مشکلات از حضور طولانی مدت طراحان در مجموعه هایی همچون کاخ گلستان برای تمرکز و تسلط بر کانسپت تا ایجاد ارتباط با بخش صنعت برای تأمین پارچه هر کالکشن مرتفع شود.