سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آذر نجیبی طراح صحنه و لباس و مدرس دانشگاه درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: سال گذشته، نمایشگاهی از آثار سوزن دوزی شده کیف و کفش در بروکسل بلژیک برپا کردم که مورد استقبال قرارگرفت.

او با اشاره به اینکه برخی از آن آثار را در دومین جشنواره صنایع دستی فجر به نمایش گذاشته است، اظهار داشت: این مجموعه مورد استقبال مسئولان برگزاری قرار گرفت و تمایل بسیاری برای ادامه کار و رساندن حجم بیشتری از آثار به تولید انبوه نشان دادند که البته تحقق این امر نیازمند حمایت آن‌هاست.

نجیبی به برخی مشکلات در مسیر تولید طرح‌های سنتی اشاره و تصریح کرد: به هر روی قیمت تمام شده برای چنین آثاری که جنبه صنایع دستی دارند بسیار زیاد است و رساندن آن به تولید برای هر هنرمندی دشوار یه نظر می‌رسد که در صورت نبود این حمایت‌ها، باید به نمایش آثار در فضاهای نمایشگاهی، گالری‌ها و جذب سفارش بسنده کرد.

این طراح لباس افزود: البته در این میان مدیران گالری در ایران از نمایش کفش‌های سنتی و دارای حس زیبایی‌شناسی استقبال می‌کنند چرا که هم جنبه کاربردی بالایی دارد و هم می‌تواند نمایشی از هنر هنرمندان باشد اما در مورد کلاه شرایط به اینگونه نیست.

نجیبی با اشاره به اینکه در ایران مصرف کلاه به عده کمی از افراد محدود می‌شود و بیشتر در تئاتر و سینما کاربرد دارد، اظهار داشت: استفاده نمادین از این اثر و نبود تمایل به مصرف انبوه موجب شده که گالری داران هم کمتر از نمایش این آثار استقبال کنند و البته واردات کلاه از کشور چین نیز طراحان، تولیدکنندگان و گالری داران را از این حوزه دلسرد ساخته است.

او در خاتمه گفت: نمایشگاه بلژیک به من نشان داد که خارج از ایران، استقبال خوبی از کلاه ایرانی می‌شود و با توجه به گونه‌های متفاوت کلاه در میان اقوام ایرانی، طراحی دراین حوزه می‌تواند نتایج خوبی خارج از کشور داشته باشد اما به هر روی کار در این حیطه نیز به برپایی یک نمایشگاه محدود می‌شود و صادارت در این زمینه امری دشوار به نظر می‌رسد.