سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در سالی که روزهای پایانی آن را پشت سر می‌گذاریم، رشد روزافزون عرصه مد و لباس کشور و فعالیت شرکت‌ها، برندها و تولیدکنندگان این حوزه تحت چتر حمایتی کارگروه مد و لباس کشور را شاهد بودیم که همگی نشان از سرع گرفتن ارتقا و پیشرفت مد و لباس اسلامی ایرانی با رگه‌هایی از تمدن و فرهنگ در سال اقتصاد مقاومتی بود.

در این مجال قصد داریم با نگاهی به فعالیت‌های عرصه مد و لباس در سالی که گذشت، روند هدفمند و آینده‌دار این حوزه را مورد بازنگری قرار داده و دیگر بار بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادهای متعددی همچون مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد تأکید کنیم

همچون دیگر سال‌ها و در راستای ایجاد تعامل میان برندها و کارفرمایان مراکز تجاری کشور، حضور برندهای معتبر عرصه مد و لباس و کارفرمایان پروژه‌های تجاری فاخر، برپایی چندین گردهمایی را در سراسر کشور شاهد بودیم.

رویداد کارآفرینی "مد و تک" که از سال 93 در موسسه ایده پردازان خلاق آرتام (مد هنر نوآوری) صاحب امتیاز وب‌سایت خبری مدوپوشاک، با هدف حمایت از نوآوری و کارآفرینی در صنعت مد و فشن طرح ریزی شد و در سال 96 نیز دومین دوره آن برگزار شد.

از دستاوردهای این رویداد می‌توان به ایجاد فضای نوآورانه و خلاق در بین طراحان و علاقه‌مندان مد و پوشاک، کمک به تجاری‌سازی ایده‌ها، رشد کارآفرینی و اشتغال در صنعت مد و پوشاک، برقراری ارتباط بین افراد صاحب ایده با کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند، پرورش ایده‌های خلاق و بکر، به‌روز سازی سیستم خرده‌فروشی پوشاک، تقویت فروش پوشاک با نشان ایرانی و حمایت از فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره نمود. 

رویداد کارآفرینى مدوتک در تلاش بوده و است تا با برگزاری مجموعه‌ای از رویدادهای علمی و آموزشی به توسعه و پیشرفت این صنعت کمک کند. فراهم کردن فضا و شرایطی که بتوان استعداد و خلاقیت افراد را شناسایی و در مسیر درست هدایت کرد اهمیت ویژه‌ای دارد و در این زمینه بی‌شک اجرای این طرح می‌تواند قدم بزرگی در رشد و پیشرفت و ایجاد اشتغال در این صنعت کهن باشد.

02

امسال فراخوان دومین جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا" با هدف ایجاد ارتباط بین طراحان و دانشجویان عرصه مد و لباس با مراکز صنعتی تولید پوشاک و در قالب رویداد کارآفرینی مد ولباس منتشر شد.

معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی هنر با همکاری دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، اقدام به برپایی دومین جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا" کرده است که از جمله اهداف آن می‌توان به رواج ایده های خلاق و نو در پوشش جامعه، رشد خلاقیت، استعداد و توانمندی در دانشجویان و سایر افراد توانمند در زمینه طراحی لباس و شناسایی و معرفی دانشجویان مستعد در حوزه مد و لباس ایرانی اشاره کرد.

دومین نمایشگاه لباس عاشورایی در راستای تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی و ایرانی و استفاده از قابلیت‌های طراحی، دوخت و تولید در عرصه لباس‌های عاشورایی و هرچه بهتر برگزار کردن شعائر مذهبی و عاشورایی و تأثیر آن در شئونات مختلف اجتماعی و فرهنگی جامعه و کارکرد آن در سبک زندگی اسلامی و ایرانی کارگروه ساماندهی مد و لباس دومین نمایشگاه لباس‌های عاشورایی در دو بخش اصلی و جنبی برگزار شد.

همزمان با روز خبرنگار و با هدف تأکید بر نقش و جایگاه رسانه در حوزه مدسازی، اصحاب رسانه در این بخش مورد تجلیل قرار گرفتند.

طی سال‌های اخیر، بارها بر نقش خبرنگاران این حوزه در زمینه اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی فرهنگی حوزه مد و لباس اسلامی و ایرانی تأکید شده است.

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که یکی از زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیز برنامه‌های بسیاری را در دستور کار قرار داد که از جمله آنها می‌توان به حضور برندهای اسلامی ایرانی و محصولات عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن اشاره کرد.

همایش تجلیل از فعالان و دست‌اندرکاران عفاف و حجاب هم به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در راستای توسعه و ترویج فعالیت‌های ارزشی، تکریم و تقدیر از خادمان عفاف و حجاب و همچنین فرهنگ‌سازی موضوعات مهم در این زمینه برگزار شد.

برپایی اکسپوهای مد و لباس در دو کشور ارمنستان و قراقستان با حضور هنرمندان ایرانی از دیگر رویدادهای مهم عرصه مد و لباس در سال جاری بود.

03

در دو سال اخیر، طراحان مد و صاحبان برند در چند نمایشگاه خارجی مثل نمایشگاه لباس قزاقستان، ارمنستان، مکزیک، روسیه، بلغارستان، ترکیه و نمایشگاه حلال اسپانیا شرکت کرده‌اند.

دو نشست علمی تخصصی پدافند غیر عامل نیز در سال جاری با موضوع جایگاه پوشاک در حوزه پدافند غیر عامل به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تشکیل شد.

دومین نشست علمی تخصصی پوشش و پدافند غیرعامل با عنوان "زلزله و منسوجات امدادی" برگزار شد و کارگروه ابراز تمایل کرد مأموریت مهم توجه به مقوله زلزله و منسوجات امدادی را در دستور کار قرار دهد و موضوعات مطرح در این نشست، مسیر جریان‌سازی در این عرصه را هموار سازد.

 پویش "طهرون بپوشیم" نیز در سال 96 به منظور ترویج طراحی لباس، طراحی پارچه و تزئینات لباس با موضوع نگاره‌های هنری کاخ موزه گلستان تنها اثر ثبت شده جهانی در تهران برگزار شد.

پویش "طهروون بپوشیم" به واسطه اهمیت ناشی از وجود تهران به عنوان هسته شکل‌گیری و تولد کلانشهر تهران از عهد صفویه جایگاه ویژه‌ای در میان اهالی فرهنگ و هنر دارد و برگزاری چنین رویدادهایی ضمن تقویت مفاهیم گردشگری تاریخی و هویتی موجب ایجاد بستری مناسب برای هم افزایی و تعامل با هنرمندان و هنردوستان به جهت خلق آثاری نوآورانه و بدیع شد.

و سرآخر، هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هم به همت بنیاد ملی و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و با هدف معرفی فعالیت مؤثر و هدفمند فعالان حوزه مد و لباس، ششم تا سیزدهم اسفندماه 96 در تهران و 15 استان کشور برگزار شد که گزارش تفصیلی این رویداد در یادداشتی با عنوان "کسب سهم در میدان فرهنگ و هنر به زبان مد و لباس / هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر چه دستاوردهایی داشت؟" (اینجا) در روزهای گذشته منتشر شد.